Obiektywy
Sirui 40 mm T1.8 1.33X S35 AF - niedrogi anamorficzny obiektyw z... autofokusem. Czy można chcieć więcej?
Prezentujemy pełną listą nagrodzonych w 55. edycji konkursu World Press Photo wraz z komentarzem redakcji.
Nagrodzona główną nagrodą praca Samuela Arandy nie zaskakuje. Wpisuje się w bogatą tradycję ikonograficzną piety. Obrazy kobiety opłakującej trzymanego w ramionach mężczyznę są obecne w kulturze od lat. Temat ten i sposób obrazowania ma swoje stałe miejsce w historii fotografii prasowej.
Na zdjęciach nagrodzonych w kategoriach tzw. "newsowych" ("Wydarzenia" i "Wydarzenia ogólne" i "Ludzie w wiadomościach") zobaczyliśmy wydarzenia, którymi żyły media w ubiegłym roku. Fotografie przedstawiają trzęsienie Ziemi w Japonii, walki przeciwko Gaddafiemu w Libii, kulisy zbrodni Norwega Breivika oraz skutki kryzysu mieszkaniowego w Stanach Zjednoczonych.
W kategorii "Wydarzenia ogólne" wyróżnia się teatralna fotografia Alexa Majoli, wykonana w trakcie protestu przeciwko polityce prezydenta Mubaraka w Egipcie. Oryginalną formę ma również reportaż Paolo Pelegrina, który przedstawia skutki japońskiego Tsunami. Czarno-białe panoramiczne pejzaże pozwalają nam odczuć rozmiar zniszczeń.
W "sporcie" zwróciliśmy uwagę na cykl "Strelka" Alexandra Tarana. Czarno-biały reportaż opowiada o amatorskich, ulicznych turniejach walki w Rosji. W tym miejscu nie sposób nie wspomnieć o pracach Tomasza Gudzowatego, który również porusza temat walki (meksykańska odmiana wrestlingu). Robi to za pomocą rozpoznawalnego stylu, na który składa się wielkoformatowa technika i czarno-biały materiał.
Poziom reportaży w kategorii "Życie codzienne" był wyrównany. Zarówno opowieść Alejandro Kirchuka o chorobie Alzheimera jak i cykl Pietra Paoliniego poruszają ważne problemy i robią to w interesujący wizualnie sposób. Najbardziej cieszy zasłużona nagroda dla Alexandra Gronsky'ego. Ten skromny fotograf od lat poświęca się jednemu tematowi, jakim jest dokumentacja przedmieść. W subtelnych, malarskich pracach zderza człowieka z ogromem pejzażu. Honorowe wyróżnienie przypadło w udziale Darcy Padilla, która z niesłabnącym entuzjazmem dokumentuje życie jednej rodziny, która musi uporać się z problemem śmierci, biedy i choroby.
W kategorii portretów uhonorowane zostały typologiczne serie Donalda Webera (portrety z policyjnego pokoju przesłuchań na Ukrainie) i Ton'ego Koene (portrety Afgańczyków rekrutujących się do policji). W podobnej estetyce utrzymany jest reportaż Roba Hornstry z czarnomorskiego kurortu Soczi (kategoria "Sztuka i rozrywka"). Naszą uwagę zwróciła również bardzo ciekawa praca Simona Norfolka. Zestawił on ze sobą portrety fotografa wojennego - Johna Burke (pochodzące z lat 1878-1880) ze współczesnymi zdjęciami stylizowanymi na jego zdjęcia. Godna wspomnienia jest również fotografia Guillaume'a Herbauata, który sportretował przedstawicielkę ukraińskiego ruchu feministycznego "Femen".
Kategoria "Problemy współczesności" poświęcona była ważnym tematom społecznym. Znalazły się wśród nich m.in. reportaż opowiadający historię młodocianych panien młodych w Jemenie (Stephanie Sinclair) oraz cykl poświęcony publicznym egzekucjom przez powieszenie w Iranie (Ebrahim Noroozi).
Tegoroczna edycja World Press Photo nie przyniosła przełomu. Fotografie wykonywane za pomocą telefonów komórkowych nie znalazły się w gronie nagrodzonych, a amatorzy nie zajęli miejsca profesjonalistów. Z niecierpliwością będziemy czekać na to co przyniosą kolejne lata.
Zdjęcie Roku 2011
Wydarzenia (zdjęcie pojedyncze)
Wydarzenia (reportaż)
Wydarzenia ogólne (zdjęcie pojedyncze)
Wydarzenia ogólne (reportaż)
Ludzie w wiadomościach (zdjęcie pojedyncze) ;
Mohammed al-Law, Egypt, The Associated Press]Ludzie w wiadomościach (reportaż)
Sport (zdjęcie pojedyncze)
Sport (reportaż) ]Problemy współczesności (zdjęcie pojedyncze)
Problemy współczesności (reportaż)
Życie codzienne (zdjęcie pojedyncze)
Życie codzienne (reportaż)
Portret (zdjęcie pojedyncze)
Portret (reportaż)
Sztuka i rozrywka (zdjęcie pojedyncze)
Sztuka i rozrywka (reportaż)
Natura (zdjęcie pojedyncze)
Natura (reportaż)