"Do światła..." Ireneusza Zjeżdżałki

Prezentujemy niezwykle ciekawe prace Ireneusza Zjeżdżałki. Tworząc cykl "Do światła", tak jak zresztą w całej swojej twórczości, autor fotografował miejsca, które najlepiej chyba scharakteryzuje słowo "zwyczajne". Jednak te spokojne, kwadratowe, czarno-białe kadry w żadnym wypadku nie są zwyczajne. Zapraszamy.

Autor: Łukasz Kacperczyk

18 Luty 2004
Artykuł na: 6-9 minut

Prezentujemy niezwykle ciekawe prace Ireneusza Zjeżdżałki. Tworząc cykl "Do światła", tak jak zresztą w całej swojej twórczości, autor fotografował miejsca, które najlepiej chyba scharakteryzuje słowo "zwyczajne". Jednak te spokojne, kwadratowe, czarno-białe kadry w żadnym wypadku nie są zwyczajne. Zapraszamy.

fot. Ireneusz Zjeżdżałka, Gozdowo 2002

Ireneusz Zjeżdżałka urodził się w 1972 roku we Wrześni, gdzie pracuje i mieszka do dziś. Studiował na Akademii Rolniczej w Poznaniu. W latach 1998-2003 pracował w Galerii Fotografii "pf" w Poznaniu. W 2001 roku otrzymał Stypendium Artystyczne Miasta Poznania, a w 2002 Medal Młodej Sztuki przyznawany przez oficynę wydawniczą Głos Wielkopolski. W 2002 roku został członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Jest redaktorem Kwartalnika Fotografia. Jego teksty można przeczytać także w takich czasopismach jak: "Czas Kultury", "Arteon" czy "Fotozeszyty". Wielokrotnie wystawiał w kraju i za granicą. To tyle suchej biografii.

Zjeżdżałka fotografuje w opuszczonych, zrujnowanych fabrykach, szkołach opustoszałych po skończeniu lekcji - w miejscach, które teoretycznie nie są "fotogeniczne". Jednak, jak się okazuje, wszystko zależy od nastawienia i oka twórcy. Fotografie Zjeżdżałki bardzo rzadko są smutne, co przecież sugerowałaby tematyka jego prac, które pozornie ukazują pustkę; na większości z nich nie ma ludzi, widzimy jedynie ślady ich obecności: obrazek na ścianie, świeży obrus na stole, rysunek na tablicy. Zdjęcia emanują spokojem, którego podczas fotografowania szuka sam autor: "Nie będę nigdy fotoreporterem, choć to jest w jakiś sposób pociągające: wolę w spokoju sobie gdzieś pójść, posiedzieć w samotności, popatrzeć". I tę kontemplację, zastanowienie nad obiektem zdjęcia da się później zauważyć w jego fotografiach.

Mimo wspomnianej już wyżej "pustki" niemal zawsze prace Zjeżdżałki mają w sobie cos pozytywnego - czy to kojącą symetrię kompozycji, czy zabawne zestawienie poszczególnych elementów obrazu. Zjeżdżałka dokumentuje otaczającą go rzeczywistość, ale nie jest to sucha rejestracja faktów czy kronika powolnego rozkładu (np. zrujnowanych fabryk), a oryginalne, autorskie spojrzenie na świat. Warto choć przez chwilę spojrzeć na niego oczami Ireneusza Zjeżdżałki, a może i my nauczymy się patrzeć tak, żeby widzieć.

fot. Ireneusz Zjeżdżałka, Września 2002

Oto co autor mówi o swojej twórczości:

Czystość fotografii polega na tym, żeby robić to, do czego jest ona przeznaczona, czyli zatrzymywać pewne obrazy (i nie chodzi tu tylko o reportaż czy dokument), zapisywać emocje, pokazywać nasz związek z jakimś miejscem, odczytywać energię w nim ukrytą. Ja najczęściej po prostu czuję, że muszę rozłożyć statyw, wyciągnąć aparat i właśnie tu i teraz zamknąć w czarnej ramce ten, a nie inny fragment świata. I najlepiej zrobić to od razu: bo można tu już nie wrócić; bo wprawdzie podobne światło się zdarza, ale zniknąć mogą emocje, od których zależy najwięcej.

Wystawy indywidualne:

2003

Inwentaryzacja, Ogólnopolski Festiwal Sztuki Filmowej "Prowincjonalia", Kino TRÓJKA, Września

2002

Ohne Atelier, Werksttat, Kassel, Niemcy

2001

Ohne Atelier, Schotten, Niemcy

Mały atlas mojego miasta, Galeria Fotoplastykon, Poznań

Bez atelier, Muzeum Regionalne, Września

Wybrane wystawy zbiorowe:

2004

Fotorealizm, ze Sławojem Dubielem, Andrzejem Ślusarczykiem i Piotrem Szymonem, Galeria Zderzak, Kraków

Widzialne a niewidzialne, III Biennale Fotografii, Galeria ABC, Poznań

2003

29 razy fotografia, PTPN, Poznań

Widzialne a niewidzialne, III Biennale Fotografii, Galeria ABC, Poznań

Wąski margines, z Jerzym Wierzbickim, Galeria ZTF, Zamość

2002

Sceny przydrożne - ciąg dalszy, z Marcinem Andrzejewskim, Maciejem Szymanowiczem i Waldemarem Śliwczyńskim, Mała Galeria GTF, Gorzów Wlkp.

Trzy razy fotografia, z Andrzejem Jerzym Lechem i Waldemarem Śliwczyńskim, Muzeum Regionalne, Września

International Salon of Art Photography "Miniature", New Belgrad, Jugosławia

2001

20 Fotografii, z Waldemarem Śliwczyńskim, Galeria Pod Arkadami, Łomża

Portret, Trzcianiecki Dom Kultury, Trzcianka

Projekt, Muzeum Fotografii, Miejska Galeria Sztuki, Charków, Ukraina

Widzę, 10 fotografów, Galeria Fotografii "pf", Poznań

Schwarz auf weiss, Haus der Fotografie, Hannover, Niemcy

2000

Obszary fotogeniczne, z Waldemarem Śliwczyńskim, Galeria MOK, Gniezno

XI Biennale Fotografii Górskiej, Jelenia Góra

Kontakty. Czas przełomu - Przełom czasu, Galeria Pusta, Katowice

XXX Konfrontacje Fotograficzne, Gorzów Wlkp.

1999

IX Krajowy Salon Fotografii Artystycznej "Żary '99", Żary

IV Przegląd Fotografii Polskiej "Złota Muszla", Koszalin

Września na styku, z Waldemarem Śliwczyńskim, Muzeum regionalne, Września

1998

VIII Krajowy Salon fotografii Artystycznej "Żary '98", Żary

X Biennale Fotografii Górskiej, Jelenia Góra

Cytowane fragmenty wypowiedzi artysty pochodzą z rozmowy, którą przeprowadziła z nim Joanna Przygońska, a którą zamieszczono na stronach Poznańskiego Informatora Kulturalnego Sportowego i Turystycznego IKS.

Prezentowane zdjęcia można kupić w krakowskiej galerii Zderzak.

Galeria Zderzak

ul. Floriańska 3

31-019 Kraków

tel/fax: 429 63 43

e-mail: zderzak@zderzak.pl

www.zderzak.pl

{GAL|26044
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Galerie
Prowincja jest wielowymiarowa: zabawna, piękna, a czasem zwyczajnie paskudna - Marcin Urbanowicz
Prowincja jest wielowymiarowa: zabawna, piękna, a czasem zwyczajnie paskudna - Marcin Urbanowicz
Po paru latach podróży, podczas których przemierzył tysiące kilometrów i sfotografował około 500 prowincjonalnych miejscowości, Marcin Urbanowicz kończy swoją prace nad książką fotograficzną...
9
Efemeryczność fotografii ulicznej - malarski street Brada Jonesa
Efemeryczność fotografii ulicznej - malarski street Brada Jonesa
Jego zdjęcia porównywane są do malarstwa. Gra światłocieniem i planami, wypatrując surrealizmu w codziennych scenach ulicznych. Brad Jones od dwunastu lat mieszka...
11
Łukasz Spychała fotografem roku w konkursie Fine Art Photography Awards 2024
Łukasz Spychała fotografem roku w konkursie Fine Art Photography Awards 2024
Za nami kolejna edycja nakierowanego na fotografię artystyczną konkursu Fine Art Photography Awards. Kolejny raz jedną z głównych nagród zdobył Polak - Łukasz Spychała został wybranym...
70
Powiązane artykuły