Seminarium "Archiwalna gorączka. Archiwa współczesnej historii i sztuki w Polsce po 1989 r. " w Warszawie

0
Marcin Grabowiecki
10 Listopad 2009
Artykuł na: 4-5 minut
Fundacja Archeologii Fotografii zaprasza na seminarium-warsztat "Archiwalna gorączka. Archiwa współczesnej historii i sztuki w Polsce po 1989 r. ", które odbędzie się w dniach 13-14 listopada w Warszawie.
Podczas interdyscyplinarnego seminarium/warsztatu "Archiwalna gorączka. Archiwa współczesnej historii i sztuki w Polsce po 1989 r." pragniemy zastanowić się nad kwestią badań archiwalnych w ich kontekście historycznym, artystycznym i kulturowym oraz nad ich znaczeniem w teorii i praktyce. Do naszej debaty zapraszamy historyków, historyków sztuki, literaturoznawców, kulturoznawców, archiwistów, kuratorów oraz artystów. Chcielibyśmy przedyskutować następujące zagadnienia: Jakie są najważniejsze archiwa w Europie Środkowej? Jak analizować materiały archiwalne gromadzone przez instytucje opresyjnego aparatu państwowego? Jaka jest relacja archiwum i pamięci? Jaką rolę spełniają archiwalia w badaniach nad Zagładą Żydów wobec niepamięci, wyparcia, wykluczenia? Jak w praktyce badawczej łączyć badania archiwalne z badaniami angażującymi metody oral history? Czy praktyki artystyczne mogą przyczynić się do nowego rozumienia kwestii archiwum?

Spotkanie otworzy wykład prof. Darii Nałęcz poświęcony kluczowym problemom archiwizowania: definicji archiwum, jego funkcji, zmieniającej się roli archiwów oraz kwestiom prawnym związanym z dostępem do zbiorów. Następnie odbędzie się dyskusja na temat najważniejszych archiwów w Europie Środkowej oraz towarzyszących im debat i kontrowersji. Tematami omawianymi pierwszego dnia będą również historyczne próby podważania mocy archiwum przez krytyków i artystów oraz współczesne praktyki przekształcania kolekcji w archiwum. Goście spotkania rozważą także wkład prywatnych archiwów artystycznych tworzonych w latach 70. w budowę "historii nieadekwatnych" i w krytykę pojęcia archiwum. Drugiego dnia warsztatu rozmawiać będziemy o aktualnych projektach artystycznych i kuratorskich odnoszących się do problematyki archiwum, archiwizowania oraz kumulowanej w ten sposób władzy symbolicznej. Refleksji poddana zostanie również rola pamięci i archiwum w badaniach nad Zagładą Żydów oraz pytania: Jaką rolę spełniają archiwalia wobec niepamięci, wyparcia, wykluczenia? W jaki sposób archiwa pamięć rekonstruują? W jaki sposób archiwizacyjne praktyki artystyczne uczą pamiętać i odpominać? Spotkanie podsumuje dyskusja na temat relacji archiwalnej teorii i praktyki oraz współczesnej metodologii badań historycznych.


W seminarium udział wezmą m.in.: prof. Waldemar Baraniewski, prof. Ewa Domańska, Zbigniew Gluza, prof. Ewa Hauser, dr Elżbieta Janicka, Rafał Jakubowicz, dr hab. Piotr Juszkiewicz, prof. Marcin Kula, Zofia Kulik, dr Jacek Leociak, Joanna Mytkowska, prof. Daria Nałęcz, prof. Andrzej Paczkowski, prof. Piotr Piotrowski, prof. Maria Poprzęcka, prof. Andrzej Turowski.

Seminarium zorganizowano w ramach Dni Sztuki na Uniwersytecie Warszawskim.

Szczególowy program konferencji znajdziemy na stronach: www.dsh.waw.pl,www.ihs.uw.edu.pl,www.archeologiafotografii.pl.

Archiwalna gorączka.
Archiwa współczesnej historii i sztuki w Polsce po 1989 r.

Termin: 13.11
Dom Spotkań z Historią
ul. Karowa 20, Warszawa

Termin: 14.11
Uniwersytet Warszawski (sala balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich)
ul. Krakowskie Przedmieście 32, Warszawa
Słowa kluczowe:
Komentarze
Powiązane artykuły
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak robić dobre portrety zwierząt?
Jak robić dobre portrety zwierząt?
Zastanawialiście się kiedyś jak powstają studyjne portrety naszych czworonożnych przyjaciół? Zajrzyjcie za kulisy pracy Vincenta Lagrange’a, który opiera na nich swoja...
0
1
Jak budować fotograficzną markę we współczesnym świecie? Pomoże ci w tym ten darmowy poradnik
Jak budować fotograficzną markę we współczesnym świecie? Pomoże ci w tym ten darmowy poradnik
Dzisiejszy świat jest tak przesycony zdjęciami, a uwaga oglądających tak rozproszona, że wypromowanie własnego stylu może wydawać się niemożliwe. Na szczęście takie...
0
0
Jak fotografować wodospady? Przyglądamy się pracy zawodowego fotografa krajobrazu, Jima Cosseya
Jak fotografować wodospady? Przyglądamy się pracy zawodowego fotografa krajobrazu, Jima Cosseya
Nasza dziennikarka dołącza do Jima Cosseya, by w Parku Narodowym Brecon Beacons nauczyć się robić wspaniałe zdjęcia krajobrazowe.
21
1