Tematy fotograficzne: architektura

Fotografowanie architektury to temat rzeka. Jeśli jednak planujecie spacer z aparatem po mieście, być może zainspirują Was krótkie filmy, do których zapraszamy wspólnie z Sony. Jako przykład posłuży podwórko jednej z warszawskich kamienic.
Architekturę fotografujemy najczęściej podczas wakacyjnego zwiedzania, ale jak dowodzą autorzy filmu, także spacer po mieście jest świetną okazją do poćwiczenia warsztatu. Na podwórzu jednej z warszawskich kamienic Rafał Wylegała pokazuje krok po kroku co można wydobyć z otoczenia.

podwórko jednej z warszawskich kamienic, ISO 800, f8, korekcja +1 EV, fot. Rafał Wylegała

W rezultacie powstał mini instruktaż, który możecie obejrzeć na 2 filmach.

Pierwszą istotną uwagą jest rodzaj zastosowanego obiektywu. Przy fotografowaniu architektury najlepiej sprawdzają się obiektywy o krótkich ogniskowych, czyli szerokokątne. Dzięki polu widzenia pomiędzy 60 a 150 stopni pozwalają na uchwycenie większych przestrzeni czy dużych obiektów. Rafał Wylęgała proponuje obiektyw o zmiennoogniskowej 11 mm - 18 mm dedykowany właśnie do fotografii architektury, ale także do wnętrz i pejzaży.

Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.

W drugim filmie autorzy zachęcają nas do wykorzystywania możliwości szerokokątnego obiektywu i szukania ciekawych punktów widzenia. Przy fotografowaniu kamienic typu "studnie" trzeba jednak pamiętać o zastosowaniu korekcji naświetlenia z powodu mniejszej ilości światła w dolnych partiach budynku.

Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.

Na koniec krótkie podsumowanie, czyli o czym warto pamiętać gdy fotografujemy architekturę:
  • odpowiedni, szerokokątny obiektyw
  • zastosowanie dość dużej przysłony w celu uzyskania większej głębi ostrości
  • przy dużych różnicach oświetlenia budynku trzeba pamiętać o konieczności zastosowania korekty ekspozycji
  • szukanie interesujących punktów widzenia
Jeszcze w tym tygodniu kolejne materiały filmowe.

Zapraszamy także do serwisu lustrzanka.sony.pl

Leica Oskar Barnack Award 2018 - oto zwycięskie prace
18 Wrz 2018
Poznaliśmy wyniki jednego z najbardziej prestiżowych konkursów poświęconych fotografii dokumentalnej. Tegoroczną nagrodę główną Leica Oskar Barnack Award otrzymał belgijski fotograf Max Pinckers. Natomiast wyróżnienie dla wschodzącego talentu powędrowało w ręce pochodzącej z Rosji Mary Gelman. Niestety w tym roku na podium zabrakło Polaków.
1
Fotografia przyrodnicza na luzie. Oto najlepsze zdjęcia z konkursu Comedy Wildlife Photography Awards 2018
17 Wrz 2018
Naturze nie brakuje poczucia humoru! Jeśli nie wierzycie, zobaczcie zdjęcia finalistów konkursu Comedy Wildlife Photography Awards, który od 4 lat nagradza najzabawniejsze zdjęcia przyrodnicze.
1
Eduardo Asenjo Matus: “Na zdjęciach staram się pokazać swoją rzeczywistość”
12 Wrz 2018
Przed wejściem do świata fotografii Chilijczyk Eduardo Asenjo Matus zajmował się malarstwem, ale wkrótce w jego domu zaczęło brakować już ścian do powieszenia obrazów. Dziś jako fotograf mierzy się ze swoją chorobą, starając się opowiedzieć o niej za pomocą zdjęć.
0
Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2018 - poznaliśmy nazwiska nominowanych fotografów
7 Wrz 2018
Max Barstow, Enda Bowe, Joey Lawrence oraz Alice Mann to czwórka fotografów, która w tym roku walczy o prestiżową nagrodę Taylor Wessing Photographic Portrait Prize. Zobaczcie fotografie, które są niejako „portretem współczesnego świata.“
0