Tematy fotograficzne: architektura

0
Marta Majewska
7 Październik 2008
Artykuł na: minutę
Fotografowanie architektury to temat rzeka. Jeśli jednak planujecie spacer z aparatem po mieście, być może zainspirują Was krótkie filmy, do których zapraszamy wspólnie z Sony. Jako przykład posłuży podwórko jednej z warszawskich kamienic.
Architekturę fotografujemy najczęściej podczas wakacyjnego zwiedzania, ale jak dowodzą autorzy filmu, także spacer po mieście jest świetną okazją do poćwiczenia warsztatu. Na podwórzu jednej z warszawskich kamienic Rafał Wylegała pokazuje krok po kroku co można wydobyć z otoczenia.

podwórko jednej z warszawskich kamienic, ISO 800, f8, korekcja +1 EV, fot. Rafał Wylegała

W rezultacie powstał mini instruktaż, który możecie obejrzeć na 2 filmach.

Pierwszą istotną uwagą jest rodzaj zastosowanego obiektywu. Przy fotografowaniu architektury najlepiej sprawdzają się obiektywy o krótkich ogniskowych, czyli szerokokątne. Dzięki polu widzenia pomiędzy 60 a 150 stopni pozwalają na uchwycenie większych przestrzeni czy dużych obiektów. Rafał Wylęgała proponuje obiektyw o zmiennoogniskowej 11 mm - 18 mm dedykowany właśnie do fotografii architektury, ale także do wnętrz i pejzaży.

Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.

W drugim filmie autorzy zachęcają nas do wykorzystywania możliwości szerokokątnego obiektywu i szukania ciekawych punktów widzenia. Przy fotografowaniu kamienic typu "studnie" trzeba jednak pamiętać o zastosowaniu korekcji naświetlenia z powodu mniejszej ilości światła w dolnych partiach budynku.

Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.

Na koniec krótkie podsumowanie, czyli o czym warto pamiętać gdy fotografujemy architekturę:
  • odpowiedni, szerokokątny obiektyw
  • zastosowanie dość dużej przysłony w celu uzyskania większej głębi ostrości
  • przy dużych różnicach oświetlenia budynku trzeba pamiętać o konieczności zastosowania korekty ekspozycji
  • szukanie interesujących punktów widzenia
Jeszcze w tym tygodniu kolejne materiały filmowe.

Zapraszamy także do serwisu lustrzanka.sony.pl
Jak robić dobre portrety zwierząt?
Jak robić dobre portrety zwierząt?
Zastanawialiście się kiedyś jak powstają studyjne portrety naszych czworonożnych przyjaciół? Zajrzyjcie za kulisy pracy Vincenta Lagrange’a, który opiera na nich swoja...
0
1
Jak budować fotograficzną markę we współczesnym świecie? Pomoże ci w tym ten darmowy poradnik
Jak budować fotograficzną markę we współczesnym świecie? Pomoże ci w tym ten darmowy poradnik
Dzisiejszy świat jest tak przesycony zdjęciami, a uwaga oglądających tak rozproszona, że wypromowanie własnego stylu może wydawać się niemożliwe. Na szczęście takie...
0
0
Jak fotografować wodospady? Przyglądamy się pracy zawodowego fotografa krajobrazu, Jima Cosseya
Jak fotografować wodospady? Przyglądamy się pracy zawodowego fotografa krajobrazu, Jima Cosseya
Nasza dziennikarka dołącza do Jima Cosseya, by w Parku Narodowym Brecon Beacons nauczyć się robić wspaniałe zdjęcia krajobrazowe.
21
1