Sony CMOS Exmor - stabilizacja pełnoklatkowej matrycy w A900

Autor: Michal Grzegorczyk

7 Październik 2008
Artykuł na: 4-5 minut
Sony zapowiadając swoją profesjonalną lustrzankę zadeklarował, że tak jak pozostałe modele, będzie miała stabilizowaną matrycę. Później okazało się, że chodzi o sensor o rozmiarach pełnej klatki filmu małoobrazkowego. Jak udało się połączyć te dwie cechy?
sensor CMOS Exmor używany w Sony A900

O pracach nad profesjonalną lustrzanką systemu Alpha głośno było od dość długiego czasu. Na targach PMA w 2007 roku zaprezentowano prototyp tego aparatu i od tamtej pory pojawiało się coraz więcej spekulacji na temat rozmiaru matrycy topowego modelu Sony. Wątpliwości zostały rozwiane na ostatnich targach PMA - japoński koncern oficjalnie potwierdził wtedy, że Sony Alpha A900 (wtedy jeszcze nazywana ogólniej Alpha flagship model) będzie miała matrycę o rozmiarze odpowiadającym pełnej klatce filmu małoobrazkowego. Firma jednocześnie potwierdziła, że w aparacie nie zabraknie systemu mechanicznej stabilizacji sensora. Przed fotografami pojawiła się perspektywa profesjonalnego, zaawansowanego aparatu, oferującego wszystkie zalety pełnej klatki, z jedną unikalną cechą: stabilizacją wszystkich obiektywów - od ogłoszonego ostatnio modelu Carl Zeiss Vario Sonnar T* 16-35mm f/2.8 ZA po ulubiony przez wielu Carl Zeiss Sonnar T* 135 mm f/1,8 ZA.

umiejscowienie modułu SteadyShot INSIDE odpowiedzialnego za stabilizacje obrazu, źródło: Sony Polska

Nowa matryca ma dużą rozdzielczość - 24,6 megapikseli (to efektywna liczba pikseli - całkowita liczba wszystkich megapikseli na matrycy to około 25,7). To rekordowy wynik w klasie lustrzanek małoobrazkowych, jeszcze niedawno osiągany przez aparaty średnioformatowe. Tak znaczący wzrost rozdzielczości wiąże się oczywiście ze wzrostem fizycznych rozmiarów sensora. Poprzednie, amatorskie i półprofesjonalne, modele z systemu Sony Alpha miały matryce o rozmiarze APS-C, czyli 23,5 x 15,6 mm. Sensor Sony A900, oficjalnie nazywany CMOS "Exmor", jest zdecydowanie większy. Mierzy 35,9 x 24 milimetry, czyli mniej więcej tyle ile klatka klasycznej błony małoobrazkowej. Dzięki temu fotograf unika konieczności przeliczania ogniskowych obiektywów. "Odzyskują" one swoje normalne kąty widzenia, zniekształcenia perspektywiczne i plastykę, do której przez lata przyzwyczajali się "analogowi fotografowie". Pełnoklatkowy sensor był też niezbędnym warunkiem zachowania bardzo dobrej jakości zdjęć i wysokiej dynamiki przy zwiększonej ilości megapikseli.

różnica wielkości między matrycą APS-C a pełnoklatkową, źródło: Sony Polska

Gdy było już pewne jaki rozmiar będzie miał nowy Exmor, wśród zainteresowanych aparatem krążyło jedno pytanie - co ze stabilizacją? Wydaje się, że im mniejszy element do utrzymywania w ruchu, tym łatwiej o sprawny i wydajny układ zapobiegający poruszonym zdjęciom. Tymczasem koncern Sony od początku zapowiadał, że mimo pełnoklatkowej matrycy A900 będzie miała stabilizację. W domyśle pozostawało "o podobnej sprawności" - trudno sobie wyobrazić, by flagowy model mógł stabilizować gorzej niż korpusy amatorskie. Zapowiedzi zmieniły się w realne rozwiązanie. SteadyShot INSIDE, tak nazywa się moduł stabilizacji w Sony A900, jest oczywiście wyraźnie większy od tego z modeli z matrycą APS-C. Mierzą odpowiednio 9 x 6,6 cm (pełna klatka) i 7,6 x 5,4 (APS-C). O półtora raza (w stosunku do Sony A700) wzrosła też jego waga. Producent deklaruje, że mimo tych różnic nie zmieniła się jego skuteczność działania. Żeby zrekompensować wzrost wielkości i masy nowa jednostka musiała być mocniejsza (1,5x w stosunku do poprzedniej) i szybsza (1,3x). Wykres skuteczności działania modułu SteadyShot INSIDE publikujemy poniżej. Z danych producenta wynika, że w zależności od indywidualnych cech fotografa i użytej ogniskowej waha się ona między 2,5 - 4 stopniami EV - tak samo jak w Sony A700.

źródło: Sony Polska

Połączenie dużej rozdzielczości, dobrego zachowania na wysokich czułościach i stabilizacji z każdym, nawet jasnym i stałoogniskowym obiektywem, otwiera przed fotografami nowe możliwości i pozwala łatwiej fotografować motywy, które do tej pory były poza technicznym zasięgiem istniejącego sprzętu. Nowatorskie technologie, w tym stabilizacja matrycy o rozmiarze klatki filmu małoobrazkowego, pozwalają po prostu na nowatorstwo w fotografowaniu

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16
Powiązane artykuły