Sony Dual BIONZ - odszumianie obrazu w A900

Jak połączyć dużą rozdzielczość z wysoką prędkością zdjęć seryjnych? Jak pogodzić wierne oddanie szczegółów z obrazem bez szumów? Zapraszamy do zapoznania się z rozwiązaniem zaproponowanym przez Sony w modelu A900.
Sony A900 to lustrzanka uniwersalna, która jednak najlepiej czuje się w fotograficznym studiu. Dlatego też ważnym zadaniem dla jej konstruktorów było stworzenie takiego systemu odszumiania obrazu, który nie powodowałby zredukowania ogromnej przewagi jaką daje 24-megapikselowy sensor - szczegółowego obrazu. Sprzyja temu budowa samej matrycy oraz zastosowanie aż dwóch procesorów BIONZ.

Inżynierowie firmy projektując matrycę Exmor CMOS zrezygnowali z jednego przetwornika analogowo-cyfrowego na rzecz ponad 6000 kolumnowych przetworników "on-chip", czyli pracujących równolegle bezpośrednio na matrycy. Powód zastosowania takiej konstrukcji jest prosty: chęć jak najszybszego przejścia na sygnał cyfrowy, na możliwie najwcześniejszym etapie obróbki obrazu, w celu uniknięcia interferencji i wzrostu poziomu zaszumienia sygnału analogowego.



Powyższy schemat ilustruje cały proces przetwarzania obrazu w Sony A900 w kontekście usuwania szumu. Pierwsza ramka obejmuje dwuetapowe odszumianie na matrycy Exmor CMOS. Najpierw filtrowany jest sygnał analogowy, a po konwersji A/D sygnał cyfrowy. W drugiej ramce zilustrowano, również dwuetapowe odszumianie "surowego" materiału cyfrowego przez procesory jednostki Dual BIONZ. Na chwilę przed konwersją do formatu JPEG odbywa się jeszcze przetwarzanie i dostosowywanie innych parametrów obrazu - kolorów, przejść tonalnych, kontrastu itd. Zamknięciem całości (o ile użytkownik tak zdecyduje) może być kompresja obrazu zgodnie ze specyfikacją JPEG i zapisanie go na kartę pamięci. Dzięki dwóm procesorom na pokładzie Sony uzyskał bardzo bardzo dobry wynik prędkości obróbki obrazu. A900 osiąga 5 kl/s. Należy jednak pamiętać, że rozdzielczość jednej klatki to 24,6 MP, co w prostym przeliczeniu daje 123 MP/s. Jak się to ma do innych modeli - łatwo wyliczyć.

Producent w modelu Sony A900 musiał pogodzić ze sobą kilka trudno łączących się elementów układanki: duży rozmiar plików ze sporą szybkością zdjęć seryjnych, szczegółowy obraz jaki dają ponad 24 megapiksele rozdzielczości ze skutecznym odszumieniem zdjęć. Doświadczenie zdobyte podczas opracowywania poprzednich lustrzanek pozwoliło znaleźć złoty środek.
słowa kluczowe:
Komentarze
Polecane artykuły
Poczuj magię natury płynącą ze zdjęć laureatów International Garden Photographer of the Year
21 Mar 2019
Za nami 12. edycja prestiżowego konkursu International Garden Photographer of the Year. Jak zwykle otrzymujemy urok przyrody najdalszych zakątków świata oraz prawdziwy czar natury z całą paletą barw zaprezentowanych na nagrodzonych zdjęciach laureatów.
0
Polacy wśród zwycięzców FEP European Professional Photographer of the Year 2019. Zobacz najlepsze prace
19 Mar 2019
Organizacja FEP od 1999 roku zrzesza i wspiera zawodowych fotografów pracujących na terenie Europy. Od dekady organizuje także konkurs fotograficzny. Miło nam poinformować, że w tym roku na podium stanęli także fotografowie z Polski.
0
“Nie chcę produkować obrazów, które dostaną dużo lajków na Instagramie” - Rozmowa z Rafałem Milachem
15 Mar 2019
O nowych projektach i wielopłaszczyznowych narracjach, w których mierzy się z problemami współczesnego świata, z pierwszym Polakiem zaproszonym do Magnum Photos rozmawia Marcin Grabowiecki.
4
Czym żyje współczesna fotografia artystyczna? Zobaczcie prace finalistów Grand Prix Fotofestiwal 2019
8 Mar 2019
Organizowany już od 10 lat główny konkurs Fotofestiwalu to okazja dla fotografów z całego na zaprezentowanie osobistych, unikalnych projektów. Nic dziwnego, że z roku na rok cieszy się rosnącą popularnością. Zobaczcie projekty tegorocznych finalistów.
0