Sony Dual BIONZ - odszumianie obrazu w A900

Jak połączyć dużą rozdzielczość z wysoką prędkością zdjęć seryjnych? Jak pogodzić wierne oddanie szczegółów z obrazem bez szumów? Zapraszamy do zapoznania się z rozwiązaniem zaproponowanym przez Sony w modelu A900.
Sony A900 to lustrzanka uniwersalna, która jednak najlepiej czuje się w fotograficznym studiu. Dlatego też ważnym zadaniem dla jej konstruktorów było stworzenie takiego systemu odszumiania obrazu, który nie powodowałby zredukowania ogromnej przewagi jaką daje 24-megapikselowy sensor - szczegółowego obrazu. Sprzyja temu budowa samej matrycy oraz zastosowanie aż dwóch procesorów BIONZ.

Inżynierowie firmy projektując matrycę Exmor CMOS zrezygnowali z jednego przetwornika analogowo-cyfrowego na rzecz ponad 6000 kolumnowych przetworników "on-chip", czyli pracujących równolegle bezpośrednio na matrycy. Powód zastosowania takiej konstrukcji jest prosty: chęć jak najszybszego przejścia na sygnał cyfrowy, na możliwie najwcześniejszym etapie obróbki obrazu, w celu uniknięcia interferencji i wzrostu poziomu zaszumienia sygnału analogowego.



Powyższy schemat ilustruje cały proces przetwarzania obrazu w Sony A900 w kontekście usuwania szumu. Pierwsza ramka obejmuje dwuetapowe odszumianie na matrycy Exmor CMOS. Najpierw filtrowany jest sygnał analogowy, a po konwersji A/D sygnał cyfrowy. W drugiej ramce zilustrowano, również dwuetapowe odszumianie "surowego" materiału cyfrowego przez procesory jednostki Dual BIONZ. Na chwilę przed konwersją do formatu JPEG odbywa się jeszcze przetwarzanie i dostosowywanie innych parametrów obrazu - kolorów, przejść tonalnych, kontrastu itd. Zamknięciem całości (o ile użytkownik tak zdecyduje) może być kompresja obrazu zgodnie ze specyfikacją JPEG i zapisanie go na kartę pamięci. Dzięki dwóm procesorom na pokładzie Sony uzyskał bardzo bardzo dobry wynik prędkości obróbki obrazu. A900 osiąga 5 kl/s. Należy jednak pamiętać, że rozdzielczość jednej klatki to 24,6 MP, co w prostym przeliczeniu daje 123 MP/s. Jak się to ma do innych modeli - łatwo wyliczyć.

Producent w modelu Sony A900 musiał pogodzić ze sobą kilka trudno łączących się elementów układanki: duży rozmiar plików ze sporą szybkością zdjęć seryjnych, szczegółowy obraz jaki dają ponad 24 megapiksele rozdzielczości ze skutecznym odszumieniem zdjęć. Doświadczenie zdobyte podczas opracowywania poprzednich lustrzanek pozwoliło znaleźć złoty środek.
słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Ilya Shtutsa: „Dobra fotografia jest darem“
5 Lis 2018
O swoich początkach, darze jakim jest fotografia czy wpływie prac Arnolda Mindella opowiada nam Ilya Shtutsa - rosyjski entuzjasta street’a, który opisuje fotografię jako grę o nieprzewidywalnym wyniku.
1
Najnowsza sesja Vanity Fair należała do Polaków
2 Lis 2018
Suspiria, włoski horror z lat siedemdziesiątych, doczekał się odświeżenia i właśnie wchodzi na ekrany polskich kin. W obsadzie znalazły się takie gwiazdy jak Tilda Swinton i Dakota Johnson, ale zagrała w nim również Polka - Małgosia Bela. Postprodukcję obszernej sesji obsady filmu dla włoskiego Vanity Fair wykonało studio House OF Retouching.
0
Oded Wagenstein: „Nie możesz po prostu pojawić się u kogoś w drzwiach i poprosić o zdjęcie”
1 Lis 2018
W syberyjskiej wiosce Yar-Sale mieszka grupa starszych kobiet. Większość dni spędzają w odosobnieniu, odizolowane od świata, który kochały. Podczas gdy mężczyźni zwykle zachęcani są do pozostania w migrującej społeczności i utrzymania ról społecznych, kobiety muszą same radzić sobie ze starością. Fotograf Oded Wagenstein przybliża ich historię w projekcie “Forgotten Like Last Year’s Snow”.
0
Siena International Photo Awards 2018 to piękno świata pod różną postacią
30 Paź 2018
Za nami już czwarta edycja prestiżowego konkursu Siena International Photo Awards. W tym roku zwycięzcą został K M Asad - freelancer współpracujący między innymi z Getty Images. Jednak wśród laureatów nie zabrakło też Polaków. III miejsce w kategorii „The beauty of the nature“ zajął Mariusz Potocki, a Bartłomiej Jurecki otrzymał wyróżnienie w sekcji „Journeys & Adventures“.
0