Nikon D90 - okiem zawodowego filmowca, Andrzeja Wolfa

Nikon D90 jest pierwszą lustrzanką na rynku, która oferuje nagrywanie filmów. Poprosiliśmy profesjonalnego operatora, wykładowcę Warszawskiej Szkoły Filmowej Andrzeja Wolfa o podzielenie się spostrzeżeniami na temat możliwości filmowych D90. Zapraszamy do zapoznania się z jego opinią i przykładowymi filmami.
Andrzej Wolf podszedł do D90 jako zawodowy filmowiec. Potraktował D90 nie jako aparat, który przy okazji został wyposażony w funkcje nagrywania, ale raczej jako kamerę, która jest również lustrzanką. Zobaczcie co mu przeszkadzało, a co spodobało mu się w funkcjach filmowania Nikonem.

Dostałem do przetestowania lustrzankę Nikona D90, którą miałem sprawdzić jako kamerę HD, a nie jako aparat fotograficzny. Dla zaawansowanego amatora jest to świetne narzędzie. Szczególnie polecam duży monitor LCD z funkcją podglądu na żywo - co bardzo pomaga przy kompozycji, sprawdzeniu balansu bieli itd.

Kamera natomiast... Na plus, że jest.

Jakość filmów nagrywanych w najwyższej rozdzielczości i przy czułości ISO 400, odtwarzanych przy powiększeniu większym niż przeciętny monitor komputera, nie jest najlepsza.


fot. Andrzej Wolf, zdjęcie wnętrza, w którym nagrywany był film testowy

Aparat wyposażony został w bardzo bogate funkcje fotograficzne, natomiast funkcje filmowe są bardzo ubogie. Mamy do dyspozycji możliwość włączania kamery, dźwięku i bardzo skomplikowany system włączania przysłony. Nie ma jednak autofokusa, a manualne prowadzenie ostrości jest prawie niemożliwe ze względu na bardzo wąski pierścień na obiektywie.

Przenoszenie kontrastu i odwzorowanie kolorów trzeba zaliczyć na plus. Występuje jednak jeden problem - mimo wyłączenia automatyki przysłony system i tak wyrównywał ekspozycję. Gdy w czasie panoramy pokazywaliśmy więcej nieba te wyrównania ekspozycji były skokowe.

Jeszcze jeden problem to ergonomia - sposób trzymania kamery nawet jeśli jest aparatem jest zupełnie inny, przydał by się uchwyt pistoletowy.

Podsumowując - dla mnie osobiście Nikon D90 jako aparat tak, jako kamera tylko w przypadkach nagłej konieczności lub wielkiej potrzeby. Do celów dokumentacji, sprawdzenia jakiegoś efektu, lub ważnej chwili, gdy nie mam prawdziwej kamery pod ręką.


Wybraliśmy kilka przykładowych ujęć nakręconych przez Andrzeja Wolfa, nagrywanych przy ISO 400 i 800.





Udostępniamy do ściągnięcia fragment oryginalnego filmu w pełnej rozdzielczości: kliknij tutaj, żeby rozpocząć ściąganie (.AVI, 3.5MB)

Andrzej Wolf - operator filmowo-telewizyjny, wykładowca Warszawskiej Szkoły Filmowej. W 2006 roku został uhonorowany Offskarem za całkokształt twórczości.
słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Polacy wśród finalistów Urban Photo Awards 2018. Zobaczcie nagrodzone zdjęcia
20 Wrz 2018
Międzynarodowy konkurs fotografii miejskiej Urban 2018 wchodzi w fazę finałową. Poznaliśmy nagrodzone cykle i nazwiska finalistów sekcji pojedynczej. Wśród nich znalazło się aż 5 Polaków.
0
Leica Oskar Barnack Award 2018 - oto zwycięskie prace
18 Wrz 2018
Poznaliśmy wyniki jednego z najbardziej prestiżowych konkursów poświęconych fotografii dokumentalnej. Tegoroczną nagrodę główną Leica Oskar Barnack Award otrzymał belgijski fotograf Max Pinckers. Natomiast wyróżnienie dla wschodzącego talentu powędrowało w ręce pochodzącej z Rosji Mary Gelman. Niestety w tym roku na podium zabrakło Polaków.
1
Fotografia przyrodnicza na luzie. Oto najlepsze zdjęcia z konkursu Comedy Wildlife Photography Awards 2018
17 Wrz 2018
Naturze nie brakuje poczucia humoru! Jeśli nie wierzycie, zobaczcie zdjęcia finalistów konkursu Comedy Wildlife Photography Awards, który od 4 lat nagradza najzabawniejsze zdjęcia przyrodnicze.
1
Eduardo Asenjo Matus: “Na zdjęciach staram się pokazać swoją rzeczywistość”
12 Wrz 2018
Przed wejściem do świata fotografii Chilijczyk Eduardo Asenjo Matus zajmował się malarstwem, ale wkrótce w jego domu zaczęło brakować już ścian do powieszenia obrazów. Dziś jako fotograf mierzy się ze swoją chorobą, starając się opowiedzieć o niej za pomocą zdjęć.
0