Nikon D90 - okiem zawodowego filmowca, Andrzeja Wolfa

Nikon D90 jest pierwszą lustrzanką na rynku, która oferuje nagrywanie filmów. Poprosiliśmy profesjonalnego operatora, wykładowcę Warszawskiej Szkoły Filmowej Andrzeja Wolfa o podzielenie się spostrzeżeniami na temat możliwości filmowych D90. Zapraszamy do zapoznania się z jego opinią i przykładowymi filmami.
Andrzej Wolf podszedł do D90 jako zawodowy filmowiec. Potraktował D90 nie jako aparat, który przy okazji został wyposażony w funkcje nagrywania, ale raczej jako kamerę, która jest również lustrzanką. Zobaczcie co mu przeszkadzało, a co spodobało mu się w funkcjach filmowania Nikonem.

Dostałem do przetestowania lustrzankę Nikona D90, którą miałem sprawdzić jako kamerę HD, a nie jako aparat fotograficzny. Dla zaawansowanego amatora jest to świetne narzędzie. Szczególnie polecam duży monitor LCD z funkcją podglądu na żywo - co bardzo pomaga przy kompozycji, sprawdzeniu balansu bieli itd.

Kamera natomiast... Na plus, że jest.

Jakość filmów nagrywanych w najwyższej rozdzielczości i przy czułości ISO 400, odtwarzanych przy powiększeniu większym niż przeciętny monitor komputera, nie jest najlepsza.


fot. Andrzej Wolf, zdjęcie wnętrza, w którym nagrywany był film testowy

Aparat wyposażony został w bardzo bogate funkcje fotograficzne, natomiast funkcje filmowe są bardzo ubogie. Mamy do dyspozycji możliwość włączania kamery, dźwięku i bardzo skomplikowany system włączania przysłony. Nie ma jednak autofokusa, a manualne prowadzenie ostrości jest prawie niemożliwe ze względu na bardzo wąski pierścień na obiektywie.

Przenoszenie kontrastu i odwzorowanie kolorów trzeba zaliczyć na plus. Występuje jednak jeden problem - mimo wyłączenia automatyki przysłony system i tak wyrównywał ekspozycję. Gdy w czasie panoramy pokazywaliśmy więcej nieba te wyrównania ekspozycji były skokowe.

Jeszcze jeden problem to ergonomia - sposób trzymania kamery nawet jeśli jest aparatem jest zupełnie inny, przydał by się uchwyt pistoletowy.

Podsumowując - dla mnie osobiście Nikon D90 jako aparat tak, jako kamera tylko w przypadkach nagłej konieczności lub wielkiej potrzeby. Do celów dokumentacji, sprawdzenia jakiegoś efektu, lub ważnej chwili, gdy nie mam prawdziwej kamery pod ręką.


Wybraliśmy kilka przykładowych ujęć nakręconych przez Andrzeja Wolfa, nagrywanych przy ISO 400 i 800.





Udostępniamy do ściągnięcia fragment oryginalnego filmu w pełnej rozdzielczości: kliknij tutaj, żeby rozpocząć ściąganie (.AVI, 3.5MB)

Andrzej Wolf - operator filmowo-telewizyjny, wykładowca Warszawskiej Szkoły Filmowej. W 2006 roku został uhonorowany Offskarem za całkokształt twórczości.
słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Ilya Shtutsa: „Dobra fotografia jest darem“
5 Lis 2018
O swoich początkach, darze jakim jest fotografia czy wpływie prac Arnolda Mindella opowiada nam Ilya Shtutsa - rosyjski entuzjasta street’a, który opisuje fotografię jako grę o nieprzewidywalnym wyniku.
1
Najnowsza sesja Vanity Fair należała do Polaków
2 Lis 2018
Suspiria, włoski horror z lat siedemdziesiątych, doczekał się odświeżenia i właśnie wchodzi na ekrany polskich kin. W obsadzie znalazły się takie gwiazdy jak Tilda Swinton i Dakota Johnson, ale zagrała w nim również Polka - Małgosia Bela. Postprodukcję obszernej sesji obsady filmu dla włoskiego Vanity Fair wykonało studio House OF Retouching.
0
Oded Wagenstein: „Nie możesz po prostu pojawić się u kogoś w drzwiach i poprosić o zdjęcie”
1 Lis 2018
W syberyjskiej wiosce Yar-Sale mieszka grupa starszych kobiet. Większość dni spędzają w odosobnieniu, odizolowane od świata, który kochały. Podczas gdy mężczyźni zwykle zachęcani są do pozostania w migrującej społeczności i utrzymania ról społecznych, kobiety muszą same radzić sobie ze starością. Fotograf Oded Wagenstein przybliża ich historię w projekcie “Forgotten Like Last Year’s Snow”.
0
Siena International Photo Awards 2018 to piękno świata pod różną postacią
30 Paź 2018
Za nami już czwarta edycja prestiżowego konkursu Siena International Photo Awards. W tym roku zwycięzcą został K M Asad - freelancer współpracujący między innymi z Getty Images. Jednak wśród laureatów nie zabrakło też Polaków. III miejsce w kategorii „The beauty of the nature“ zajął Mariusz Potocki, a Bartłomiej Jurecki otrzymał wyróżnienie w sekcji „Journeys & Adventures“.
0