Kino letnie w Galerii Camelot - sierpniowy program

Kino letnie w Galerii Camelot trwa. Po trzech lipcowych projekcjach, przyszedł czas na kolejne trzy w sierpniu. Tak jak poprzednie, te również przybliżą sylwetki znanych światowych fotografów. W tym miesiącu będą to: Jindřich Štreit , Roswitha Hecke oraz ojciec fotoreportażu - Henri Cartier-Bresson. Przedstawiamy repertuar filmowy letniego kina w Krakowie.

] Jindřich Štreit - Między światłem a ciemnością
Reż. Jan Špata, Czechy, 1990, 20 min.

Jindřich Štreit (ur.1946) ukończył Wydział Pedagogiki Uniwersytetu Palackiego w Ołomuńcu i już w czasie studiów zaczął fotografować. W 1977 roku ukończył studia w Szkole Fotografii Artystycznej w Brnie. Tworzył cykle fotografii, m.in. dokumentował życie mieszkańców małej wioski Sovinec. Utrwalał na zdjęciach jak w archaiczny styl życia prowincji wnikają elementy nowoczesnej cywilizacji, ale też jak ludzie nakłaniani są przez oficjalną czechosłowacką propagandę do życia w obłudzie i zakłamaniu. Potrafił w szarej rzeczywistości znaleźć też od czasu do czasu coś radosnego: tęsknotę ludzi za pięknem, miłością i wiarą. Organizował na prowincji wystawy, koncerty i przedstawienia teatralne z udziałem artystów niekochanych przez reżim. W latach 90-tych zaczął fotografować na całym świecie, ale styl jego fotografii nie uległ zmianie: odkrywa zwyczajnych ludzi, którzy mimo wielu odmienności są podobni do bohaterów zdjęć z czesko-polskiego pogranicza. Film opowiada o twórczości artysty, który za swój życiowy temat wybrał reportaż o ludziach w ich naturalnym środowisku. Štreit w liryczny sposób pokazuje życie na prowincji, należącą już do historii socjalistyczną czechosłowacką wieś i jej codzienność.

Roswitha Hecke - Sekretne spojrzenia
Reż. Sophie Solá Ferrer, Niemcy, 2007, 20 min.

Roswitha Hecke (ur. 1944) jest fotografem zarówno z zawodu jak i z powołania. Jej wieloletni związek z reżyserem teatralnym Petrem Zadekiem zaowocował współpracą również na gruncie zawodowym, ponieważ to właśnie Hecke miała wyłączność na fotograficzną rejestrację jego inscenizacji teatralnych. Artystka nawiązała też współpracę z innymi reżyserami jak: Werner Schroeter, Rainer Werner Fassbinder czy Eric Rohmer. Bardzo ważnym elementem jej twórczości jest przyjaźń łącząca ją z aktorską rodziną Bennentów, której z aparatem fotograficznym towarzyszy od 1967. Hecke, która chętnie zajmuje się również problematyką społeczną, jest autorką licznych reportaży powstałych w czasie wielu podróży. W Paryżu powstał cykl "Pigall - Meine Straße der Transvestiten. (Pigalle - Moja ulica transwestytów)". Zafascynowana pracą detektywa Roya Finera towarzyszyła mu przy realizacji jego zleceń, co zaowocowało kolejnym cyklem: "Die Obdachlosen auf der Bowery. (Bezdomni z Bowery)", a zarażona przez jednego ze swoich partnerów życiowych miłością do boksu utrwaliła na fotografiach sportowców z tego środowiska. W 1978 r. opublikowała książkę "Liebes Leben (Kochane życie)", która opowiada o życiu prostytutki z Zurychu Irene. Książka ta została okrzyknięta najlepszym albumem zdjęciowym, a następnie odznaczona prestiżową nagrodą firmy Kodak oraz nagrodą Stiftung Buchkunst przyznawaną najpiękniejszej publikacji książkowej. Pod koniec 2007 r. odbyła się w Berlinie w Martin-Gropius-Bau wystawa retrospektywna fotografii Roswithy Hecke.
] Henri Cartier-Bresson - Biografia jednego spojrzenia
Reż. Heinz Bütler, Francja, 2003, 72 min, Xanadu Film, koprodukcja: Neue Zürcher Zeitung/ Fondation Henri Cartier-Bresson

Henri Cartier-Bresson studiował malarstwo w Paryżu. Od 1931 r. poświęcił się fotografii i rozpoczął regularne podróże w różne zakątki świata. W latach 1937-1938 był asystentem reżysera Jeana Renoira. Cartier - Bresson uważany jest za ojca fotografii reporterskiej. To on sformułował tzw. zasadę "decydującego momentu". Nazywany fotografem stulecia był Henri Cartier- Breson także jednym z założycieli agencji fotograficznej MAGNUM, powstałej w Paryżu w 1947 r. Artysta fotografował przy użyciu małego aparatu Leica. Zawsze był w miejscu, gdzie rozgrywały się znaczące wydarzenia polityczne. Na czarno- białych zdjęciach utrwalił m.in. wyzwolenie Paryża w 1945 r., śmierć Ghandiego, ostatni etap wojny domowej w Chinach w 1949 r. Był pierwszym zagranicznym fotografem, którego wpuszczono na terytorium Związku Radzieckiego. Za swój dorobek artystyczny został uhonorowany licznymi nagrodami m.in. Hasselblad Award, Grand Prix National de la Photographie, czy Overseas Press Club of America Award. Jego prace wystawiane były w Muzeum Sztuki Współczesnej w Nowym Jorku (MOMA), a także w Kioto, Tel Avivie, Paryżu, Sztokholmie, Londynie, Madrycie, Berlinie.

Galeria Camelot & Galeria Imago Mundi
Św. Tomasza 17, Kraków
Tel. 012 421 04 72


Komentarze
Polecane artykuły
„To forma medytacji“ - o miłości do latania i fotografii opowiada Filip Wolak
21 Lut 2019
Filip Wolak łączy doświadczenia fotografa i pilota, tworząc wyjątkowe zdjęcia świata widzianego z góry. „Lubię niebanalność, prostotę, czystość formy, równowagę, czasem symetrię (lub jej kompletny brak)“ - zaznacza fotograf.
0
World Press Photo 2019 - poznaliśmy najlepsze zdjęcia prasowe minionego roku
20 Lut 2019
Gratka dla wszystkich miłośników fotografii reportażowej najwyższych lotów. World Press Photo Foundation właśnie zaprezentowało zdjęcia nominowane do najważniejszej nagrody przyznawanej fotografom prasowym.
1
Smartfonem też zrobisz świetne zdjęcie. Ponad 40 prac Polaków wyróżnionych w konkursie Mobile Photography Awards 2018
11 Lut 2019
Poznaliśmy wyniki ostatniej edycji największego konkursu fotografii mobilnej. Wśród wyróżnionych znalazło się wyjątkowo dużo Polaków. Mamy też 1 miejsce w kategorii Architektura
0
Mohammad Baghal Asghari: “Ludzie myślą, że fotografia to prosta, bezwartościowa sztuka”
8 Lut 2019
W fotografii najważniejszą rzeczą jest dla mnie odnajdywanie na co dzień ukrytych dla mnie rzeczy: zaznajamianie się z różnymi religiami, poznawanie historii ludzi. Często tych bardzo prostych, którzy są bohaterami naszego codziennego życia - opowiada nam irański fotograf Mohammad Baghal Asghari, autor projektu "Forgotten Dried Land"
0