Kino letnie w Galerii Camelot - sierpniowy program

Kino letnie w Galerii Camelot trwa. Po trzech lipcowych projekcjach, przyszedł czas na kolejne trzy w sierpniu. Tak jak poprzednie, te również przybliżą sylwetki znanych światowych fotografów. W tym miesiącu będą to: Jindřich Štreit , Roswitha Hecke oraz ojciec fotoreportażu - Henri Cartier-Bresson. Przedstawiamy repertuar filmowy letniego kina w Krakowie.

] Jindřich Štreit - Między światłem a ciemnością
Reż. Jan Špata, Czechy, 1990, 20 min.

Jindřich Štreit (ur.1946) ukończył Wydział Pedagogiki Uniwersytetu Palackiego w Ołomuńcu i już w czasie studiów zaczął fotografować. W 1977 roku ukończył studia w Szkole Fotografii Artystycznej w Brnie. Tworzył cykle fotografii, m.in. dokumentował życie mieszkańców małej wioski Sovinec. Utrwalał na zdjęciach jak w archaiczny styl życia prowincji wnikają elementy nowoczesnej cywilizacji, ale też jak ludzie nakłaniani są przez oficjalną czechosłowacką propagandę do życia w obłudzie i zakłamaniu. Potrafił w szarej rzeczywistości znaleźć też od czasu do czasu coś radosnego: tęsknotę ludzi za pięknem, miłością i wiarą. Organizował na prowincji wystawy, koncerty i przedstawienia teatralne z udziałem artystów niekochanych przez reżim. W latach 90-tych zaczął fotografować na całym świecie, ale styl jego fotografii nie uległ zmianie: odkrywa zwyczajnych ludzi, którzy mimo wielu odmienności są podobni do bohaterów zdjęć z czesko-polskiego pogranicza. Film opowiada o twórczości artysty, który za swój życiowy temat wybrał reportaż o ludziach w ich naturalnym środowisku. Štreit w liryczny sposób pokazuje życie na prowincji, należącą już do historii socjalistyczną czechosłowacką wieś i jej codzienność.

Roswitha Hecke - Sekretne spojrzenia
Reż. Sophie Solá Ferrer, Niemcy, 2007, 20 min.

Roswitha Hecke (ur. 1944) jest fotografem zarówno z zawodu jak i z powołania. Jej wieloletni związek z reżyserem teatralnym Petrem Zadekiem zaowocował współpracą również na gruncie zawodowym, ponieważ to właśnie Hecke miała wyłączność na fotograficzną rejestrację jego inscenizacji teatralnych. Artystka nawiązała też współpracę z innymi reżyserami jak: Werner Schroeter, Rainer Werner Fassbinder czy Eric Rohmer. Bardzo ważnym elementem jej twórczości jest przyjaźń łącząca ją z aktorską rodziną Bennentów, której z aparatem fotograficznym towarzyszy od 1967. Hecke, która chętnie zajmuje się również problematyką społeczną, jest autorką licznych reportaży powstałych w czasie wielu podróży. W Paryżu powstał cykl "Pigall - Meine Straße der Transvestiten. (Pigalle - Moja ulica transwestytów)". Zafascynowana pracą detektywa Roya Finera towarzyszyła mu przy realizacji jego zleceń, co zaowocowało kolejnym cyklem: "Die Obdachlosen auf der Bowery. (Bezdomni z Bowery)", a zarażona przez jednego ze swoich partnerów życiowych miłością do boksu utrwaliła na fotografiach sportowców z tego środowiska. W 1978 r. opublikowała książkę "Liebes Leben (Kochane życie)", która opowiada o życiu prostytutki z Zurychu Irene. Książka ta została okrzyknięta najlepszym albumem zdjęciowym, a następnie odznaczona prestiżową nagrodą firmy Kodak oraz nagrodą Stiftung Buchkunst przyznawaną najpiękniejszej publikacji książkowej. Pod koniec 2007 r. odbyła się w Berlinie w Martin-Gropius-Bau wystawa retrospektywna fotografii Roswithy Hecke.
] Henri Cartier-Bresson - Biografia jednego spojrzenia
Reż. Heinz Bütler, Francja, 2003, 72 min, Xanadu Film, koprodukcja: Neue Zürcher Zeitung/ Fondation Henri Cartier-Bresson

Henri Cartier-Bresson studiował malarstwo w Paryżu. Od 1931 r. poświęcił się fotografii i rozpoczął regularne podróże w różne zakątki świata. W latach 1937-1938 był asystentem reżysera Jeana Renoira. Cartier - Bresson uważany jest za ojca fotografii reporterskiej. To on sformułował tzw. zasadę "decydującego momentu". Nazywany fotografem stulecia był Henri Cartier- Breson także jednym z założycieli agencji fotograficznej MAGNUM, powstałej w Paryżu w 1947 r. Artysta fotografował przy użyciu małego aparatu Leica. Zawsze był w miejscu, gdzie rozgrywały się znaczące wydarzenia polityczne. Na czarno- białych zdjęciach utrwalił m.in. wyzwolenie Paryża w 1945 r., śmierć Ghandiego, ostatni etap wojny domowej w Chinach w 1949 r. Był pierwszym zagranicznym fotografem, którego wpuszczono na terytorium Związku Radzieckiego. Za swój dorobek artystyczny został uhonorowany licznymi nagrodami m.in. Hasselblad Award, Grand Prix National de la Photographie, czy Overseas Press Club of America Award. Jego prace wystawiane były w Muzeum Sztuki Współczesnej w Nowym Jorku (MOMA), a także w Kioto, Tel Avivie, Paryżu, Sztokholmie, Londynie, Madrycie, Berlinie.

Galeria Camelot & Galeria Imago Mundi
Św. Tomasza 17, Kraków
Tel. 012 421 04 72


Komentarze
Polecane artykuły
“Prace artystów takich jak on są bardzo potrzebne”. Poznaliśmy zwycięzcę Sony World Photography Awards 2019
17 Kwi 2019
Podczas dzisiejszej gali finałowej konkursu SWPA 2018 poznaliśmy laureatów sekcji profesjonalnej oraz zwycięzcę tytułu Fotografa Roku. Tym razem otrzymał go włoski fotoreporter Federico Borella. Zobaczcie nagrodzone prace.
3
Szymon Brodziak uznany najlepszym twórcą fotografii czarno-białej na świecie w konkursie One Eyeland
17 Kwi 2019
Fotograf z Polski zdobył główna nagrodę w konkursie fotografii czarno-białej, organizowanym przez platformę One Eyeland, zrzeszającą zawodowych fotografów z całego świata.
1
Fotograficzne Nagrody Pulitzera 2019
17 Kwi 2019
Za nami kolejne rozdanie Nagród Pulitzera. W kategoriach Feature Photography i Breaking News Photography to prestiżowe wyróżnienie otrzymali Lorenzo Tugnoli z The Washington Post oraz redakcja Reuters.
1
„Bez taryfy ulgowej” - o pracy ze średnim formatem w fotografii podróżniczej rozmawiamy z Jackiem Boneckim
13 Kwi 2019
Jak postrzega zmiany w branży z perspektywy 50-latka? Dlaczego do pracy w terenie zabiera średni format i czemu mimo to fotografuje w JPEG-ach? O aparatach, sztuce patrzenia i radzeniu sobie z ograniczeniami, w dniu jego 50. urodzin rozmawiamy z Jackiem Boneckim.
4