Krystian Bielatowicz o Nikonie D700

Ogólnoświatowa premiera Nikona D700 odbyła się wczoraj, lecz już wcześniej rozpoczęły się pierwsze testy aparatu. Przedprodukcyjny egzemplarz trafił między innymi w ręce Krystiana Bielatowicza - fotografa i archeologa, realizującego od kilku lat projekt "Bogowie Andów". Zapraszamy do zapoznania się z jego opinią na temat Nikona D700. Wkrótce opublikujemy kolejne - autorstwa naszych czytelników.
Krystian Bielatowicz (1978 r.) - fotograf, archeolog. Urodził się w Czechosłowacji, wychował na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej, obecnie mieszka i pracuje w Warszawie. Ukończył archeologię na Uniwersytecie Warszawskim, pasjonuje się kulturą imperium Inków. Od kilku lat podróżuje po Ameryce Południowej realizując materiał Bogowie Andów. W latach 2004-2006 współpracował z Agencją Fotograficzną FORUM. Od 2006 roku jest członkiem Kolektywu Fotografów Visavis.pl. Współpracuje z Nikon Polska.

Swoje prace prezentował na wystawach m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Nowym Jorku, Limie. Zdobył liczne nagrody w prestiżowych konkursach, współpracował z agencjami artystycznymi oraz z instytucjami naukowymi. Więcej na stronie www.bielatowicz.com.

Egzemplarz Nikona D700 jakim dysponował Krystian Bielatowicz należał do serii przedprodukcyjnej, dlatego nie możemy opublikować wykonanych nim zdjęć. Fotograf dzieli się jednak swoimi spostrzeżeniami z użytkowania aparatu. Na co zwrócił uwagę? Które funkcje uważa za szczególnie przydatne? Zapraszamy do zapoznania się z jego opinią na temat Nikona D700:

Nikon D700


Opinia Krystiana Bielatowicza o Nikonie D700:

Przede wszystkim muszę wyznać, że nareszcie powstał aparat, na który czekałem. Korpus aparatu jest idealny w swoich rozmiarach. Bardzo wygodnie się go trzyma, a uszczelnienia i bardzo solidna konstrukcja pozwalają na pracę w trudnych warunkach. Nie da się ukryć, że pełna klatka to wysoka jakość obrazu. Bardzo dobrze znam możliwości Nikona D3, dlatego też nie trudno wyobrazić sobie możliwości D700. Niskie szumy na wysokich czułościach sprawiają coraz częściej, że nie sięgam po lampę błyskową.

Od lat pracuję głównie na ogniskowej 28mm i 35mm. Jeszcze do niedawna musiałem używać obiektywów znacznie szerszych, aby uzyskać ulubiony kąt widzenia. Teraz pełna klatka w cyfrze umożliwia w pełni wykorzystanie obiektywów analogowych. Podpinając obiektyw 35mm f/2D, otrzymuję właśnie ogniskową 35mm. Zarówno głębia ostrości, jak i plastyka obrazu, doskonale odpowiadają moim oczekiwaniom.

Używając D3 zdarzało się, że brakowało mi wbudowanej lampy. Powód jest bardzo prosty - wyzwalam nią bezprzewodowo lampy błyskowe SB-600 oraz SB-800 (wkrótce SB-900). System CLS (Creative Lighting System) Nikona, czyli bezprzewodowe wyzwalanie lamp błyskowych jest idealny w wielu sytuacjach, szczególnie w pracy fotoreportera.

Bardzo często podróżuję i dlatego liczy się dla mnie wielkość i ciężar sprzętu jaki posiadam. Podczas wypraw najlepszym rozwiązaniem jest mały korpus i uniwersalny obiektyw. D700 z obiektywem 24-70mm f/2.8 jest do tego doskonały. Jeśli ktoś fotografuje na dużych ogniskowych, wtedy musi zabrać dodatkowy obiektyw.

W przypadku fotografowania w niebezpiecznych miejscach, fotograf musi wybrać taki sprzęt, który nie będzie "rzucał się w oczy". Pracując w Limie nad reportażem o Dzieciach Ulicy brakowało mi właśnie takiego zestawu. Następnym razem zabiorę ze sobą D700 ze stałoogniskowymi obiektywami, które są bardzo małe i lekkie.

Krystian Bielatowicz

D700 robi na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Cieszą wprowadzone zmiany jak i sprawdzone rozwiązania. Na pewno na pierwszy rzut oka zauważa się, że obudowa wizjera jest identyczna jak w Nikonie D3. Możemy zasłonić okular specjalną dźwignią, dzięki czemu aparat nie zmieni nam parametrów ekspozycji, kiedy przez okular może dostać się światło (np. podczas pracy w trybie Live View).

Moim zdaniem, bardzo dobrym rozwiązaniem jest sposób otwierania klapki od gniazda na karty pamięci. W D300 znajduje się specjalna "wajcha", która ją otwiera. Natomiast w D700 możemy ją otworzyć po prostu poprzez banalne przesunięcie klapki. Bardzo chwalę sobie tą zmianę, podobnie jestem zadowolony z wielofunkcyjnego krzyżaka zaadoptowanego z Nikona D3. Pozwala na wygodne poruszanie się po menu i po przeglądarce zdjęć.

Przegladając menu w D700, znalazłem kilka pozycji znanych z D3. Pojawiła się m.in. Korekcja Winietowania oraz Wirtualny Horyzont. Jeśli ktoś używa bardzo często Live View, może przypisać uruchamianie go pod przyciskiem funkcyjnym (Fn).

W chwili obecnej D700 w pełni zaspokaja moje oczekiwania. Jakość wykonania korpusu, przejrzyste i wygodne menu, szybki autofocus oraz jakość obrazu to najważniejsze cechy aparatu. Jako fotograf-reportażysta oceniam D700 na szóstkę.
 
Komentarze
Polecane artykuły
Ilya Shtutsa: „Dobra fotografia jest darem“
5 Lis 2018
O swoich początkach, darze jakim jest fotografia czy wpływie prac Arnolda Mindella opowiada nam Ilya Shtutsa - rosyjski entuzjasta street’a, który opisuje fotografię jako grę o nieprzewidywalnym wyniku.
2
Najnowsza sesja Vanity Fair należała do Polaków
2 Lis 2018
Suspiria, włoski horror z lat siedemdziesiątych, doczekał się odświeżenia i właśnie wchodzi na ekrany polskich kin. W obsadzie znalazły się takie gwiazdy jak Tilda Swinton i Dakota Johnson, ale zagrała w nim również Polka - Małgosia Bela. Postprodukcję obszernej sesji obsady filmu dla włoskiego Vanity Fair wykonało studio House OF Retouching.
0
Oded Wagenstein: „Nie możesz po prostu pojawić się u kogoś w drzwiach i poprosić o zdjęcie”
1 Lis 2018
W syberyjskiej wiosce Yar-Sale mieszka grupa starszych kobiet. Większość dni spędzają w odosobnieniu, odizolowane od świata, który kochały. Podczas gdy mężczyźni zwykle zachęcani są do pozostania w migrującej społeczności i utrzymania ról społecznych, kobiety muszą same radzić sobie ze starością. Fotograf Oded Wagenstein przybliża ich historię w projekcie “Forgotten Like Last Year’s Snow”.
0
Siena International Photo Awards 2018 to piękno świata pod różną postacią
30 Paź 2018
Za nami już czwarta edycja prestiżowego konkursu Siena International Photo Awards. W tym roku zwycięzcą został K M Asad - freelancer współpracujący między innymi z Getty Images. Jednak wśród laureatów nie zabrakło też Polaków. III miejsce w kategorii „The beauty of the nature“ zajął Mariusz Potocki, a Bartłomiej Jurecki otrzymał wyróżnienie w sekcji „Journeys & Adventures“.
0