Polska fotografia neoawangardowa. Konceptualizm i Feminizm Natalii LL - wykład Jureckiego

Autor: Marta Sinior

6 Czerwiec 2007
Artykuł na: 4-5 minut
Miejska Galeria Sztuki w Łodzi zaprasza 14 czerwca 2007 roku na wykład "Polska fotografia neoawangardowa (1971 - ok. 1990). W kręgu konceptualizmu. Feminizm Natalii LL". Wykład wygłosi znany krytyk sztuki, autor książek o fotografii - Krzysztof Jurecki.

Krzysztof Jurecki urodził się w 1960 roku. Jest absolwentem historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz stacjonarnych studiów doktoranckich IS PAN w Warszawie (1990-1993). Krytyk i historyk fotografii. Współpracuje z takimi czasopismami jak: "EXIT", "Fotografia", "Biuletyn Fotograficzny" oraz z galerią "FF" w Łodzi. Członek AICA. W latach 1998-2005 kierownik Działu Fotografii i Technik Wizualnych w Muzeum Sztuki w Łodzi. Kurator kilkudziesięciu wystaw z zakresu fotografii i sztuk plastycznych, m.in. Wokół dekady.Fotografia polska lat 90., (Łódź 2002), Światło ze Wschodu, (Moskwa 2005) oraz XX wiek fotografii polskiej. Z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, (Tokio, Niigata, 2006). Autor kilkuset tekstów krytycznych i historycznych z zakresu sztuk plastycznych oraz dwóch książek Fotografia polska lat 80. oraz Słowo o fotografii (wraz K. Makowskim). Obecnie Krzysztof Jurecki zajmuje się dydaktyką będąc wykładowcą w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi oraz na ASP w Gdańsku.

Andrzej Różycki z cyklu "Koszulki Panny Marii", 1986, fot., kolaż, wł. Muzeum Sztuki w Łodzi

Poniżej zamieszczamy tekst dostarczony przez organizatorów spotkania:

Lata 70. były największym okresem prosperity dla polskiej neoawangardy fotograficznej. Rozpoczęła je wystawa Fotografowie poszukujący (1971), a zakończyła ekspozycja Stany graniczne fotografii (1977). Inspirując się strukturalizmem oraz językoznawstwem (Jarosław Kozłowski) i filozofią neopozytywistyczną badano strukturę medium i jego parametry techniczne (Józef Robakowski). Zakładano zracjonalizowanie procesu artystycznego. Odwoływano się do tradycji konstruktywizmu polskiego (Krzysztof Wodiczko), a zwłaszcza do Władysława Strzemińskiego (Leszek Brogowski). Opierając się na teorii konceptualizmu badano proces twórczy (Zdzisław Jurkiewicz) i granice sztuki (Zygmunt Rytka), odrywając fotografię neoawangardową od dziedzictwa reportażu i dokumentu fotograficznego. Z dzisiejszego, antropologicznego punktu widzenia jedne z najciekawszych postaw prezentuje Andrzej Różycki, który w latach 70. analizę medium połączył z realizacją programu duchowego, kontynuując swe osiągnięcia z lat 60. Podobną drogę twórczą odbył także Paweł Kwiek, a na medytacji oparł koncepcję swej sztuki Andrzej Dudek-Dürer. Postawę konceptualną atakowała grupa Łódź Kaliska, która odwołała się w latach 80. do dadaizmu i surrealizmu realizując koncepcję Kultury Zrzuty (ok. 1982-1990), i kontynuując w nowy sposób intermedialny program WFF, a nawet grupy Zero 61.Z nurtu polskiej neoawangardy w latach 70. wyrósł feminizm, którego najważniejszą postacią w fotografii okazała się, i jest nią do chwili obecnej, Natalia LL, która jednak w latach 80. świadomie kwestionowała ówczesną wersję polskiego feminizmu.

Wykład Krzysztofa Jureckiego odbędzie się w czwartek, 14 czerwca 2007 roku o godzinie 18.

Ośrodek Propagandy Sztuki
ul. H. Sienkiewicza 44, Łódź

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16