Polska fotografia neoawangardowa. Konceptualizm i Feminizm Natalii LL - wykład Jureckiego

Miejska Galeria Sztuki w Łodzi zaprasza 14 czerwca 2007 roku na wykład "Polska fotografia neoawangardowa (1971 - ok. 1990). W kręgu konceptualizmu. Feminizm Natalii LL". Wykład wygłosi znany krytyk sztuki, autor książek o fotografii - Krzysztof Jurecki.
Krzysztof Jurecki urodził się w 1960 roku. Jest absolwentem historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz stacjonarnych studiów doktoranckich IS PAN w Warszawie (1990-1993). Krytyk i historyk fotografii. Współpracuje z takimi czasopismami jak: "EXIT", "Fotografia", "Biuletyn Fotograficzny" oraz z galerią "FF" w Łodzi. Członek AICA. W latach 1998-2005 kierownik Działu Fotografii i Technik Wizualnych w Muzeum Sztuki w Łodzi. Kurator kilkudziesięciu wystaw z zakresu fotografii i sztuk plastycznych, m.in. Wokół dekady.Fotografia polska lat 90., (Łódź 2002), Światło ze Wschodu, (Moskwa 2005) oraz XX wiek fotografii polskiej. Z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, (Tokio, Niigata, 2006). Autor kilkuset tekstów krytycznych i historycznych z zakresu sztuk plastycznych oraz dwóch książek Fotografia polska lat 80. oraz Słowo o fotografii (wraz K. Makowskim). Obecnie Krzysztof Jurecki zajmuje się dydaktyką będąc wykładowcą w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi oraz na ASP w Gdańsku.

Andrzej Różycki z cyklu "Koszulki Panny Marii", 1986, fot., kolaż, wł. Muzeum Sztuki w Łodzi

Poniżej zamieszczamy tekst dostarczony przez organizatorów spotkania:

Lata 70. były największym okresem prosperity dla polskiej neoawangardy fotograficznej. Rozpoczęła je wystawa Fotografowie poszukujący (1971), a zakończyła ekspozycja Stany graniczne fotografii (1977). Inspirując się strukturalizmem oraz językoznawstwem (Jarosław Kozłowski) i filozofią neopozytywistyczną badano strukturę medium i jego parametry techniczne (Józef Robakowski). Zakładano zracjonalizowanie procesu artystycznego. Odwoływano się do tradycji konstruktywizmu polskiego (Krzysztof Wodiczko), a zwłaszcza do Władysława Strzemińskiego (Leszek Brogowski). Opierając się na teorii konceptualizmu badano proces twórczy (Zdzisław Jurkiewicz) i granice sztuki (Zygmunt Rytka), odrywając fotografię neoawangardową od dziedzictwa reportażu i dokumentu fotograficznego. Z dzisiejszego, antropologicznego punktu widzenia jedne z najciekawszych postaw prezentuje Andrzej Różycki, który w latach 70. analizę medium połączył z realizacją programu duchowego, kontynuując swe osiągnięcia z lat 60. Podobną drogę twórczą odbył także Paweł Kwiek, a na medytacji oparł koncepcję swej sztuki Andrzej Dudek-Dürer. Postawę konceptualną atakowała grupa Łódź Kaliska, która odwołała się w latach 80. do dadaizmu i surrealizmu realizując koncepcję Kultury Zrzuty (ok. 1982-1990), i kontynuując w nowy sposób intermedialny program WFF, a nawet grupy Zero 61.Z nurtu polskiej neoawangardy w latach 70. wyrósł feminizm, którego najważniejszą postacią w fotografii okazała się, i jest nią do chwili obecnej, Natalia LL, która jednak w latach 80. świadomie kwestionowała ówczesną wersję polskiego feminizmu.


Wykład Krzysztofa Jureckiego odbędzie się w czwartek, 14 czerwca 2007 roku o godzinie 18.

Ośrodek Propagandy Sztuki
ul. H. Sienkiewicza 44, Łódź

słowa kluczowe:
Komentarze
Polecane artykuły
W fotografii przyrody nie ma miejsca na powtórki - o swojej pracy z Fujinon XF 200 mm f/2 R opowiada Dariusz Ogłoza
23 Sty 2019
Jak pierwsze profesjonalne supertele Fujifilm, model Fujinon XF 200 mm f/2 R LM OIS WR sprawdza się w boju? Zapytaliśmy o to Dariusza Ogłozę, który od ponad 20 lat zajmuje się fotografią przyrody.
0
Zmarł Walter Chandoha - fotograf, który robił zdjęcia kotów, zanim stało się to modne
22 Sty 2019
Zdjęcia kotów. Czy jest coś bardziej popularnego, a zarazem… mniej profesjonalnego? W dzisiejszych czasach fotografie psów i kotów kojarzą nam się głównie z fotografią amatorską, ale kto z nas nie uśmiechnie się na widok ładnego kociego pyszczka? Już na długo przed internetem twórcy reklam wiedzieli, że może znacząco zwiększyć sprzedaż ich produktu. Temat ten całe swoje życie zgłębiał Walter Chandoha.
1
Konsumpcja, jako narzędzie kontroli społecznej na zdjęciach Clemensa Aschera
17 Sty 2019
"Modernist Lunchbreak” jest realizacją mojego większego pragnienia stworzenia równoległego świata. Podobnego do naszego, ale bardziej stylizowanego; świata, w którym uwypuklam pewne zjawiska - mówi nam o swoim projekcie austriacki fotograf.
0
Zobacz 25 zdjęć, które walczą o Nagrodę Publiczności konkursu Wildlife Photographer of the Year 2018
16 Sty 2019
Miłośnicy fotografii przyrodniczej z całego świata mogą już oddawać głosy na swoją ulubioną fotografię konkursu Wildlife Photographer of the Year 2018.
2