7 podstawowych technik oświetleniowych w 70 sekund

7 podstawowych technik oświetleniowych w 70 sekund

Butterfly, Loop, a może Rembrandt - zobacz różne schematy oświetlenia, dzięki którym Twoja sesja portretowa nabierze nowego blasku.

Świat fotografii portretowej, a szczególnie tej wykonywanej w studio, jest tajemniczy i wymagający. To odpowiednie warunki decydują o finalnym efekcie, a nie da się ich osiągnąć bez zrozumienia i okiełznania światła. Niestety nauka na własną rękę różnych schematów i setup’ów lamp może nie należeć do prostych czynności. Na szczęście w Internecie możemy znaleźć kilka ciekawych poradników, dzięki którym praca w studiu może być łatwiejsza. Na kanale Mango Street, który prowadzą Rachel Gulotta i Daniel Inskeep, fotografowie ślubni i lifestylowe’owi z Los Angeles i Chicago, znajdziecie krótki, ale bardzo treściwy tutorial o 7 najczęściej wykorzystywanych technikach oświetleniowych.

- Oto proste rozłożenie na czynniki pierwsze 7 różnych technik oświetleniowych, które możesz zastosować przy następnej portretowej sesji z wykorzystaniem oświetlenia studyjnego. W przypadku tych przykładów użyliśmy świateł ciągłych, aby lepiej zobrazować charakterystykę światła i poszczególnego set’upu, ale oczywiście podczas zdjęć możesz też używać lamp błyskowych.

7 ustawień, 7 różnych efektów

  • Butterfly - jedna z najbardziej popularnych konfiguracji oświetlenia dla większości portretów. Twoim celem jest stworzenie pod nosem modela cienia kształtem przypominającym motyla.
  • Loop - ta technika otrzymała swoją nazwę od świetlnego okręgu rzucanego wokół twarzy fotografowanej osoby. Aby uzyskać taki efekt, zacznij od ustawienia Butterfly, a następnie przesuń lampę nieco w prawo lub w lewo.
  • Rembrandt - to nieco bardziej kontrastowe oświetlenie, w którym cień rzucany przez nos łączy się z cieniem policzka, tworząc charakterystyczny trójkąt światła na policzku.
  • Split - jest to ustawienie idealny do tworzenia atmosfery tajemniczości. Konfiguracja jest całkiem prosta. Musisz po prostu umieścić lampę z boku modela, dzięki czemu jedna połówka twarzy zostanie oświetlona, a druga pozostanie w cieniu.
  • Rim - to ustawienie z charakterystycznym świetlnym obramowaniem doskonale nadaje się do oddzielania modela od tła i podkreślania włosów przez efektowną poświatę.
  • Broad - to ustawienie służy do oświetlenia i podkreślenia części twarzy, która jest bliżej aparatu. Często jest wykorzystywane w korporacyjnym portrecie.
  • Short - jest to przeciwieństwo powyższego ustawienia Broad. Światło kierunkujemy na dalszą połówkę twarzy, przez co ta bliższa aparatowi zostaje lekko ocieniona.

Z pewnością większość wymienionych ustawień oświetleniowych jest dobrze znana nawet nieco bardziej wprawionym miłośnikom portretów. Niemniej jednak przed początkującymi fotografami mogą one okazać się wyjątkowo pomocne, dzięki czemu będą w stanie wykonać ciekawsze zdjęcia. Po więcej inspirujących i praktycznych materiałów odsyłamy na kanał Mango Street.

Alexander Chekmenev: “Ulica była moim uniwersytetem”
25 Mar 2019
Chekmenev urodził się w Ługańsku na wschodzie Ukrainy. W 1997 roku przeniósł się do Kijowa, gdzie do dziś pracuje jako fotoreporter. Jego analogowe fotografie z ostatnich trzydziestu lat to wspaniałe świadectwo życia w tamtych rejonach po transformacji ustrojowej.
0
Witold Ziomek i Michał Sadowski nagrodzeni w konkursie fotografii dronowej Skypixel 2018
22 Mar 2019
Poznaliśmy wyniki tegorocznej odsłony jednego z największych konkursów fotografii lotniczej. Wśród laureatów znalazło się dwóch Polaków. Zobaczcie galerię najlepszych podniebnych zdjęć.
0
Poczuj magię natury płynącą ze zdjęć laureatów International Garden Photographer of the Year
21 Mar 2019
Za nami 12. edycja prestiżowego konkursu International Garden Photographer of the Year. Jak zwykle otrzymujemy urok przyrody najdalszych zakątków świata oraz prawdziwy czar natury z całą paletą barw zaprezentowanych na nagrodzonych zdjęciach laureatów.
0
Polacy wśród zwycięzców FEP European Professional Photographer of the Year 2019. Zobacz najlepsze prace
19 Mar 2019
Organizacja FEP od 1999 roku zrzesza i wspiera zawodowych fotografów pracujących na terenie Europy. Od dekady organizuje także konkurs fotograficzny. Miło nam poinformować, że w tym roku na podium stanęli także fotografowie z Polski.
0