7 podstawowych technik oświetleniowych w 70 sekund

0

Autor: Michał Chrzanowski

5 Marzec 2019
Artykuł na: 6-9 minut

Butterfly, Loop, a może Rembrandt - zobacz różne schematy oświetlenia, dzięki którym Twoja sesja portretowa nabierze nowego blasku.

Świat fotografii portretowej, a szczególnie tej wykonywanej w studio, jest tajemniczy i wymagający. To odpowiednie warunki decydują o finalnym efekcie, a nie da się ich osiągnąć bez zrozumienia i okiełznania światła. Niestety nauka na własną rękę różnych schematów i setup’ów lamp może nie należeć do prostych czynności. Na szczęście w Internecie możemy znaleźć kilka ciekawych poradników, dzięki którym praca w studiu może być łatwiejsza. Na kanale Mango Street, który prowadzą Rachel Gulotta i Daniel Inskeep, fotografowie ślubni i lifestylowe’owi z Los Angeles i Chicago, znajdziecie krótki, ale bardzo treściwy tutorial o 7 najczęściej wykorzystywanych technikach oświetleniowych.

- Oto proste rozłożenie na czynniki pierwsze 7 różnych technik oświetleniowych, które możesz zastosować przy następnej portretowej sesji z wykorzystaniem oświetlenia studyjnego. W przypadku tych przykładów użyliśmy świateł ciągłych, aby lepiej zobrazować charakterystykę światła i poszczególnego set’upu, ale oczywiście podczas zdjęć możesz też używać lamp błyskowych.

7 ustawień, 7 różnych efektów

  • Butterfly - jedna z najbardziej popularnych konfiguracji oświetlenia dla większości portretów. Twoim celem jest stworzenie pod nosem modela cienia kształtem przypominającym motyla.
  • Loop - ta technika otrzymała swoją nazwę od świetlnego okręgu rzucanego wokół twarzy fotografowanej osoby. Aby uzyskać taki efekt, zacznij od ustawienia Butterfly, a następnie przesuń lampę nieco w prawo lub w lewo.
  • Rembrandt - to nieco bardziej kontrastowe oświetlenie, w którym cień rzucany przez nos łączy się z cieniem policzka, tworząc charakterystyczny trójkąt światła na policzku.
  • Split - jest to ustawienie idealny do tworzenia atmosfery tajemniczości. Konfiguracja jest całkiem prosta. Musisz po prostu umieścić lampę z boku modela, dzięki czemu jedna połówka twarzy zostanie oświetlona, a druga pozostanie w cieniu.
  • Rim - to ustawienie z charakterystycznym świetlnym obramowaniem doskonale nadaje się do oddzielania modela od tła i podkreślania włosów przez efektowną poświatę.
  • Broad - to ustawienie służy do oświetlenia i podkreślenia części twarzy, która jest bliżej aparatu. Często jest wykorzystywane w korporacyjnym portrecie.
  • Short - jest to przeciwieństwo powyższego ustawienia Broad. Światło kierunkujemy na dalszą połówkę twarzy, przez co ta bliższa aparatowi zostaje lekko ocieniona.

Z pewnością większość wymienionych ustawień oświetleniowych jest dobrze znana nawet nieco bardziej wprawionym miłośnikom portretów. Niemniej jednak przed początkującymi fotografami mogą one okazać się wyjątkowo pomocne, dzięki czemu będą w stanie wykonać ciekawsze zdjęcia. Po więcej inspirujących i praktycznych materiałów odsyłamy na kanał Mango Street.

Co musisz wiedzieć o kartach pamięci? Tłumaczymy oznaczenia i formaty
Co musisz wiedzieć o kartach pamięci? Tłumaczymy oznaczenia i formaty
Nie ma sensu kupować karty, która nie pozwoli wykorzystać w pełni potencjału aparatu. Ale nie warto też przepłacać za parametry, których raczej nie wykorzystamy. Oto...
45
0
Darmowe presety i e-booki o fotografii - akt, street, portret, fotografia smartfonowa i wiele więcej
Darmowe presety i e-booki o fotografii - akt, street, portret, fotografia smartfonowa i wiele więcej
Aby robić dobre zdjęcia, trzeba najpierw wiele zainwestować w sprzęt i umiejętności. Jesteśmy tu jednak by pomóc. Oto lista darmowych materiałów, które pomogą wam...
9
0
Backup zdjęć i filmów w podróży - poradnik fotografa ślubnego Kamila Głowackiego
Backup zdjęć i filmów w podróży - poradnik fotografa ślubnego Kamila Głowackiego
Jak tworzyć kopie zapasowe zdjęć, aby ich bezpowrotnie nie utracić? O rozwiązaniach sprzętowych i programowych, które sam stosuje pisze Kamil Głowacki - fotograf, który zrealizował setki...
45
2