Foteini Zaglara: "W moich autoportretach szukam równowagi między bohaterem a reżyserem"

Młoda fotografka z Grecji niedawno zdobyła jedną z nagród w konkursie Sony World Photography Awards. Foteini Zaglara większość swojego fotograficznego dorobku opiera na autoportretach.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00

Co najbardziej pociąga cię w fotografii?

Poprzez fotografię mogę wyrazić siebie bez użycia słów i jest to dla mnie sposób na wizualizację wszystkiego, co mam w głowie, moich pomysłów oraz uczuć i przekształcenie tego w coś namacalnego. Mój aparat i Photoshop to narzędzia, których używam do komunikowania mojego wewnętrznego świata i do emocjonalnego łączenia się z ludźmi.

Opowiedz trochę o swoich początkach. Co skłoniło cię do zajęcia się autoportretami? 

Za aparat złapałam około 2014-2015 roku. Na początku fotografowałam prawie wszystko: mojego psa, kwiaty, martwą naturę. Publikowałam wtedy moje zdjęcia na stronie poświęconej fotografii o nazwie Flickr. To duża społeczność fotograficzna, zrzeszająca wielu utalentowanych fotografów, a jednym z nich jest Rosie Hardy, która zajmuje się autoportretami. I to było to! Zakochałam się w jej pracach i w ogóle w fotografii autoportretowej. Tak zaczęła się moja własna podróż z fotografowaniem siebie. 

Jakie jest największe wyzwanie przy autoportretach?

Kiedy zaczęłam tworzyć swoje pierwsze autoportrety, musiałam nauczyć się wielu technicznych aspektów, na przykład odpowiedniego ustawienia ostrości w aparacie. Dzięki ciągłej praktyce osiągnęłam wysoki poziom. W moich autoportretach największym wyzwaniem jest znalezienie równowagi między „bohaterem” a „reżyserem”. Głównym tematem historii, którymi najczęściej dzielę się z ludźmi, jest poczucie tożsamości. Jak to jest być człowiekiem? Jak to jest być kobietą? Tak naprawdę chodzi mi o umożliwienie odbiorcy zanurzenia się w świat emocji i sytuacji, których człowiek mógłby doświadczyć, unikając jednocześnie tego by każde zdjęcie było tylko “o mnie”.

Jak wygląda proces tworzenia: ile powstaje w czasie rzeczywistym, a ile w postprodukcji?

To zależy. W niektórych autoportretach jedyne co muszę zrobić w Photoshopie to korekcja kolorystyczna, a w innych muszę dodać lub ukryć elementy, którymi trudno by było operować tylko podczas sesji zdjęciowej. W ostatnich miesiącach staram się coraz mniej korzystać z Photoshopa i kontrolować wszystko podczas sesji.

Zdradź kulisy jakiegoś swojego zdjęcia. 

Zdjęcie zatytułowane „Być kobietą” kryje za sobą szczególną historię. Kilka miesięcy temu wybrałam się z psem na spacer do parku i znalazłam martwą pszczołę w trawie. Postanowiłam zabrać ją do domu i w tym celu starannie zawinęłam w chusteczkę higieniczną. Chwilę później przeglądałam wiadomości i zobaczyłam, że następnego dnia jest Międzynarodowy Dzień Eliminacji Przemocy wobec Kobiet. Od razu zwizualizowałam sobie ten obraz i znalazłam sposób na wykorzystanie pszczoły do mówienia o życiu społecznym oraz o presji w domu, z którą wszystkie kobiety muszą się zmagać w swoim codziennym życiu.

Drugi kadr, który nazywa się „Zanikające wspomnienia”, obrazuje uczucie, które masz, gdy próbujesz przywołać wspomnienia, ale obrazy w twojej pamięci są zamglone. Jestem pewna, że wszyscy staraliście się kiedyś zapamiętać jakąś ukochaną osobę, a dziś nie potraficie już tak dokładnie przypomnieć sobie jej twarzy, mimo, że chcecie.

Jaką rolę w twojej pracy odgrywają media społecznościowe?

To świetne miejsce do zaprezentowania swojej pracy i siebie jako artystki, nawiązania kontaktu z ludźmi i zgromadzenia publiczności. Media społecznościowe są również niezwykle pomocne w nawiązywaniu kontaktów z potencjalnymi klientami. Prawie wszystkie moje współprace pochodzą z Instagrama.

Masz jakieś rady dla młodych twórców, którzy chcą zaistnieć w internecie?

Myślę, że jedyne, co mogę podpowiedzeć, to żeby tworzyć każdego dnia i żeby przesyłać swoje prace na różne platformy. Być może na początku nie będziesz mieć zbyt wielu obserwujących lub polubień, ale nie masz pewności, kto pewnego dnia odwiedzi twój profil i jakie możliwości mogą się dzięki temu pojawić.

 

and after a while i learn to embrace my demons - Foteini Zaglara Beauty Routine - Foteini Zaglara Bow Final - Foteini Zaglara Inner Garden - Foteini Zaglara

Gdzie szukasz inspiracji?

Inspiracja jest wszędzie wokół nas, wystarczy mieć szeroko otwarte oczy. Spacer na wsi, książka lub rozmowa mogą pobudzić Twoją kreatywność. Podziwiam i obserwuję wielu twórców, nie tylko fotografów, ale nie umiem wskazać jednego ulubionego. Niemal co tydzień staram się odkrywać twórczość jakiegoś artysty. Sztuka może nam wiele powiedzieć o konkretnym czasie w historii, pomaga mi też zrozumieć psychologię ludzi.

Czy masz jakieś fotograficzne plany na najbliższe miesiące? 

W tym roku wezmę udział w kilku wystawach w galeriach sztuki w Rzymie, Berlinie, Mediolanie i Nowym Jorku. Wielkim zaszczytem było również zdobycie nagrody w kategorii National & Regional Winners w konkursie Sony World Photography Awards 2022 i w związku z tym będę również uczestniczyć w wystawie w Londynie.

Gratulacje!

Więcej zdjęć fotografki zobaczycie na stronie: foteinizaglara.com, na portalu Flickr oraz na Instagramie

 

Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: autoportret
logo logo
Magazyny
Zamów