Chcesz rozpocząć przygodę z fotografią o długiej ekspozycji? Oto 5 rzeczy, o których powinieneś pamiętać

Chcesz rozpocząć przygodę z fotografią o długiej ekspozycji? Oto 5 rzeczy, o których powinieneś pamiętać

Na zdjęciach wykonanych przy długich czasach otwarcia migawki jest coś kojącego, magicznego i pięknego. Jednak w jaki sposób skutecznie wykorzystać tę technikę, by wzburzone morze zamienić w gładką taflę wody, czy też wydobyć subtelne promienie zachodzącego słońca?

Aby uzyskać tak spektakularne efekty zwykłe eksperymentowanie z ustawieniami aparatu może po prostu nie wystarczyć. Jak więc skutecznie rozpocząć swoją przygodę z fotografią o długiej ekspozycji? O czym należy pamiętać zanim jeszcze wybierzemy się w plener? Na te i inne pytania odpowiada Attilio Ruffo - fotograf krajobrazu, dla którego magiczne zdjęcia o długich czasach naświetlania stały się wizytówką. W swoim ostatnim wideoporadniku podkreśla pięć kluczowych elementów, o których musimy pamiętać na starcie.

Nie zapominaj o odpowiednim sprzęcie

W fotografii o długich czasach naświetlania nie bez znaczenia jest sprzęt. Jednak nie oznacza to, że musimy inwestować krocie w nowe aparaty lub obiektywy. Ruffo zachęca do pracy z tym co posiadamy. Jeśli więc mamy starszy aparat, to nie bójmy się zabierać go w teren i eksperymentować z ustawieniami. Zdjęcia o długiej ekspozycji możemy wykonać niemal każdym nieco bardziej zaawansowanym aparatem. Jeśli natomiast zastanawiamy się nad zakupem nowego modelu, to pełnoklatkowy korpus będzie odpowiednim wyjściem. Nie bez znaczenia jest odpowiednia optyka. Tu wręcz wymagane są szerokokątne obiektywy - najlepiej jasne stałki takie jak 20 mm f/1.8. Potrzebować będziemy również stabilnego statywu, dzięki któremu unikniemy nawet najmniejszych ruchów aparatu. Trzeba także pamiętać o jego zdalnym wyzwoleniu, a także o filtrach szarych, dzięki którym jeszcze bardziej wydłużymy czas naświetlania.

fot. Attilio Ruffo

Ale to nie wszystko...

I teraz kilka rad od nas, a o których w swoim poradniku nie wspomina Ruffo. Jeśli chodzi o ustawienia aparatu, to musimy pracować w trybie manualnym - tylko tak będziemy mieć pełną kontrolę nad ekspozycją. Najlepiej jest ustawić ISO 100 oraz przysłonę pomiędzy f/8 a f/16, co zagwarantuje nam dużą głębię ostrości oraz bardziej wyraźne zdjęcia. Na koniec dopiero można dostosować czas otwarcia migawki - uwzględniając przy tym intensywność i rodzaj światła oraz moc używanego filtra ND. Z kolei podczas samego komponowania ujęć powinniśmy mieć na uwadze krawędzie i skraj kadru. Nie mogą znaleźć się tam żadne rozpraszające naszą uwagę elementy, które po prostu mogą zniweczyć wcześniej przemyślaną i zaplanowaną kompozycję.

Te wszystkie porady są zaledwie podstawowymi wskazówkami, ale z pewnością wystarczą, aby wyjść w plener i wykonać wspaniałe fotografie o długich ekspozycjach. Jeśli masz jakieś inne praktyczne wskazówki, które mogłyby pomóc początkującym fotografom, to koniecznie podziel się nimi w komentarzach.

zdjęcie główne: fot. Attilio Ruffo

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

słowa kluczowe:
Komentarze
Polecane artykuły
“Prace artystów takich jak on są bardzo potrzebne”. Poznaliśmy zwycięzcę Sony World Photography Awards 2019
17 Kwi 2019
Podczas dzisiejszej gali finałowej konkursu SWPA 2018 poznaliśmy laureatów sekcji profesjonalnej oraz zwycięzcę tytułu Fotografa Roku. Tym razem otrzymał go włoski fotoreporter Federico Borella. Zobaczcie nagrodzone prace.
3
Szymon Brodziak uznany najlepszym twórcą fotografii czarno-białej na świecie w konkursie One Eyeland
17 Kwi 2019
Fotograf z Polski zdobył główna nagrodę w konkursie fotografii czarno-białej, organizowanym przez platformę One Eyeland, zrzeszającą zawodowych fotografów z całego świata.
1
Fotograficzne Nagrody Pulitzera 2019
17 Kwi 2019
Za nami kolejne rozdanie Nagród Pulitzera. W kategoriach Feature Photography i Breaking News Photography to prestiżowe wyróżnienie otrzymali Lorenzo Tugnoli z The Washington Post oraz redakcja Reuters.
1
„Bez taryfy ulgowej” - o pracy ze średnim formatem w fotografii podróżniczej rozmawiamy z Jackiem Boneckim
13 Kwi 2019
Jak postrzega zmiany w branży z perspektywy 50-latka? Dlaczego do pracy w terenie zabiera średni format i czemu mimo to fotografuje w JPEG-ach? O aparatach, sztuce patrzenia i radzeniu sobie z ograniczeniami, w dniu jego 50. urodzin rozmawiamy z Jackiem Boneckim.
4