Chcesz rozpocząć przygodę z fotografią o długiej ekspozycji? Oto 5 rzeczy, o których powinieneś pamiętać

Autor: Michał Chrzanowski

30 Styczeń 2019
Artykuł na: 4-5 minut

Na zdjęciach wykonanych przy długich czasach otwarcia migawki jest coś kojącego, magicznego i pięknego. Jednak w jaki sposób skutecznie wykorzystać tę technikę, by wzburzone morze zamienić w gładką taflę wody, czy też wydobyć subtelne promienie zachodzącego słońca?

Aby uzyskać tak spektakularne efekty zwykłe eksperymentowanie z ustawieniami aparatu może po prostu nie wystarczyć. Jak więc skutecznie rozpocząć swoją przygodę z fotografią o długiej ekspozycji? O czym należy pamiętać zanim jeszcze wybierzemy się w plener? Na te i inne pytania odpowiada Attilio Ruffo - fotograf krajobrazu, dla którego magiczne zdjęcia o długich czasach naświetlania stały się wizytówką. W swoim ostatnim wideoporadniku podkreśla pięć kluczowych elementów, o których musimy pamiętać na starcie.

Nie zapominaj o odpowiednim sprzęcie

W fotografii o długich czasach naświetlania nie bez znaczenia jest sprzęt. Jednak nie oznacza to, że musimy inwestować krocie w nowe aparaty lub obiektywy. Ruffo zachęca do pracy z tym co posiadamy. Jeśli więc mamy starszy aparat, to nie bójmy się zabierać go w teren i eksperymentować z ustawieniami. Zdjęcia o długiej ekspozycji możemy wykonać niemal każdym nieco bardziej zaawansowanym aparatem. Jeśli natomiast zastanawiamy się nad zakupem nowego modelu, to pełnoklatkowy korpus będzie odpowiednim wyjściem. Nie bez znaczenia jest odpowiednia optyka. Tu wręcz wymagane są szerokokątne obiektywy - najlepiej jasne stałki takie jak 20 mm f/1.8. Potrzebować będziemy również stabilnego statywu, dzięki któremu unikniemy nawet najmniejszych ruchów aparatu. Trzeba także pamiętać o jego zdalnym wyzwoleniu, a także o filtrach szarych, dzięki którym jeszcze bardziej wydłużymy czas naświetlania.

fot. Attilio Ruffo

Ale to nie wszystko...

I teraz kilka rad od nas, a o których w swoim poradniku nie wspomina Ruffo. Jeśli chodzi o ustawienia aparatu, to musimy pracować w trybie manualnym - tylko tak będziemy mieć pełną kontrolę nad ekspozycją. Najlepiej jest ustawić ISO 100 oraz przysłonę pomiędzy f/8 a f/16, co zagwarantuje nam dużą głębię ostrości oraz bardziej wyraźne zdjęcia. Na koniec dopiero można dostosować czas otwarcia migawki - uwzględniając przy tym intensywność i rodzaj światła oraz moc używanego filtra ND. Z kolei podczas samego komponowania ujęć powinniśmy mieć na uwadze krawędzie i skraj kadru. Nie mogą znaleźć się tam żadne rozpraszające naszą uwagę elementy, które po prostu mogą zniweczyć wcześniej przemyślaną i zaplanowaną kompozycję.

Te wszystkie porady są zaledwie podstawowymi wskazówkami, ale z pewnością wystarczą, aby wyjść w plener i wykonać wspaniałe fotografie o długich ekspozycjach. Jeśli masz jakieś inne praktyczne wskazówki, które mogłyby pomóc początkującym fotografom, to koniecznie podziel się nimi w komentarzach.

zdjęcie główne: fot. Attilio Ruffo

Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16
Powiązane artykuły