Chcesz rozpocząć przygodę z fotografią o długiej ekspozycji? Oto 5 rzeczy, o których powinieneś pamiętać

Chcesz rozpocząć przygodę z fotografią o długiej ekspozycji? Oto 5 rzeczy, o których powinieneś pamiętać

Na zdjęciach wykonanych przy długich czasach otwarcia migawki jest coś kojącego, magicznego i pięknego. Jednak w jaki sposób skutecznie wykorzystać tę technikę, by wzburzone morze zamienić w gładką taflę wody, czy też wydobyć subtelne promienie zachodzącego słońca?

Aby uzyskać tak spektakularne efekty zwykłe eksperymentowanie z ustawieniami aparatu może po prostu nie wystarczyć. Jak więc skutecznie rozpocząć swoją przygodę z fotografią o długiej ekspozycji? O czym należy pamiętać zanim jeszcze wybierzemy się w plener? Na te i inne pytania odpowiada Attilio Ruffo - fotograf krajobrazu, dla którego magiczne zdjęcia o długich czasach naświetlania stały się wizytówką. W swoim ostatnim wideoporadniku podkreśla pięć kluczowych elementów, o których musimy pamiętać na starcie.

Nie zapominaj o odpowiednim sprzęcie

W fotografii o długich czasach naświetlania nie bez znaczenia jest sprzęt. Jednak nie oznacza to, że musimy inwestować krocie w nowe aparaty lub obiektywy. Ruffo zachęca do pracy z tym co posiadamy. Jeśli więc mamy starszy aparat, to nie bójmy się zabierać go w teren i eksperymentować z ustawieniami. Zdjęcia o długiej ekspozycji możemy wykonać niemal każdym nieco bardziej zaawansowanym aparatem. Jeśli natomiast zastanawiamy się nad zakupem nowego modelu, to pełnoklatkowy korpus będzie odpowiednim wyjściem. Nie bez znaczenia jest odpowiednia optyka. Tu wręcz wymagane są szerokokątne obiektywy - najlepiej jasne stałki takie jak 20 mm f/1.8. Potrzebować będziemy również stabilnego statywu, dzięki któremu unikniemy nawet najmniejszych ruchów aparatu. Trzeba także pamiętać o jego zdalnym wyzwoleniu, a także o filtrach szarych, dzięki którym jeszcze bardziej wydłużymy czas naświetlania.

fot. Attilio Ruffo

Ale to nie wszystko...

I teraz kilka rad od nas, a o których w swoim poradniku nie wspomina Ruffo. Jeśli chodzi o ustawienia aparatu, to musimy pracować w trybie manualnym - tylko tak będziemy mieć pełną kontrolę nad ekspozycją. Najlepiej jest ustawić ISO 100 oraz przysłonę pomiędzy f/8 a f/16, co zagwarantuje nam dużą głębię ostrości oraz bardziej wyraźne zdjęcia. Na koniec dopiero można dostosować czas otwarcia migawki - uwzględniając przy tym intensywność i rodzaj światła oraz moc używanego filtra ND. Z kolei podczas samego komponowania ujęć powinniśmy mieć na uwadze krawędzie i skraj kadru. Nie mogą znaleźć się tam żadne rozpraszające naszą uwagę elementy, które po prostu mogą zniweczyć wcześniej przemyślaną i zaplanowaną kompozycję.

Te wszystkie porady są zaledwie podstawowymi wskazówkami, ale z pewnością wystarczą, aby wyjść w plener i wykonać wspaniałe fotografie o długich ekspozycjach. Jeśli masz jakieś inne praktyczne wskazówki, które mogłyby pomóc początkującym fotografom, to koniecznie podziel się nimi w komentarzach.

zdjęcie główne: fot. Attilio Ruffo

1
0
2
1