Podróż do galaktyki „trójkąta ekspozycji“, czyli jak na przykładzie Star Wars Lego wytłumaczyć czym jest przysłona, czas naświetlania i ISO

Podróż do galaktyki „trójkąta ekspozycji“, czyli jak na przykładzie Star Wars Lego wytłumaczyć czym jest przysłona, czas naświetlania i ISO

Aaron Nace z popularnego kanału Phlearn powraca z kolejną serią tutoriali. Tym razem jednak skierował ją do osób dopiero co rozpoczynających swoją przygodę z fotografią, którzy nie wiedzą jeszcze nic (lub wiedzą bardzo mało) o zależnościach między przysłoną, czasem naświetlania a czułością matrycy.

Jeszcze kilka lub kilkanaście lat temu nauka fotografii od podstaw była rzeczą skomplikowaną. Dostęp do wartościowych materiałów był ograniczony, przez co najpopularniejszą metodą była metoda „prób i błędów“. I o ile w pewnym sensie nauka na własnych potknięciach może być skuteczna, o tyle na pewno zajmuje więcej czasu niż nauka od osób znacznie bardziej od nas doświadczonych.

Nie da się zrozumieć fotografii bez wcześniejszego opanowana zależności pomiędzy wartością przysłony, czasem naświetlania a czułością matrycy. To jest „trójkąt ekzpozycji“, czyli podstawa i najważniejszy punkt wyjścia do świadomego zrozumienia aparatu. W swoim najnowszym wideoporadniku Aaron Nace, fotograf, retuszer i prowadzący kanał Phlearn, w przystępny sposób, na przykładzie modeli Star Wars Lego, wyjaśnia zależności pomiędzy tymi trzema wartościami.

Przysłona

Czułość matrycy

Czas naświetlania

- Poznaj podstawy przysłony, aby skupić się na całym obiekcie lub uzyskać kremowy efekt bokeh! Poznaj podstawy ISO, aby uzyskać odpowiednią ekspozycję i zmniejszyć szum! Poznaj podstawy czasu otwarcia migawki, aby zamrozić czas lub uchwycić dynamiczny ruch - zachęca Aaron Nace.

Aaron Nace od 2011 roku na Youtube prowadzi kanał o nazwie Phlearn, gdzie udostępnił już ponad 600 wideoporadników, które dokładnie pokazują między innymi możliwości Photoshopa i Lightrooma, dostarczają inspiracji oraz podstawowych wskazówek ułatwiających fotografowanie czy też edycję zdjęć. Oczywiście wszystkie udostępnione filmy są w języku angielskim, ale dzięki funkcji automatycznego tłumaczenia napisów powinny być zrozumiałe dla wszystkich.

Inspiracja na dziś: Drew Doggett - „In the Realm of Legends"
19 Paź 2018
Mimo, że otaczają je laguny lodowcowe i nieziemskie kolory, te zwierzęta zdają się nie zwracać uwagi na przytłaczające je piękno. Są nieodrębną częścią rozległego islandzkiego krajobrazu, dla przyjezdnych kojarząc się raczej z surrealnymi wytworami ich wyobraźni. Drew Doggett, amerykański fotograf i filmowiec, uchwycił te piękne konie w serii “In the Realm of Legends”.
0
0
0
0