Podróż do galaktyki „trójkąta ekspozycji“, czyli jak na przykładzie Star Wars Lego wytłumaczyć czym jest przysłona, czas naświetlania i ISO

Podróż do galaktyki „trójkąta ekspozycji“, czyli jak na przykładzie Star Wars Lego wytłumaczyć czym jest przysłona, czas naświetlania i ISO

Aaron Nace z popularnego kanału Phlearn powraca z kolejną serią tutoriali. Tym razem jednak skierował ją do osób dopiero co rozpoczynających swoją przygodę z fotografią, którzy nie wiedzą jeszcze nic (lub wiedzą bardzo mało) o zależnościach między przysłoną, czasem naświetlania a czułością matrycy.

Jeszcze kilka lub kilkanaście lat temu nauka fotografii od podstaw była rzeczą skomplikowaną. Dostęp do wartościowych materiałów był ograniczony, przez co najpopularniejszą metodą była metoda „prób i błędów“. I o ile w pewnym sensie nauka na własnych potknięciach może być skuteczna, o tyle na pewno zajmuje więcej czasu niż nauka od osób znacznie bardziej od nas doświadczonych.

Nie da się zrozumieć fotografii bez wcześniejszego opanowana zależności pomiędzy wartością przysłony, czasem naświetlania a czułością matrycy. To jest „trójkąt ekzpozycji“, czyli podstawa i najważniejszy punkt wyjścia do świadomego zrozumienia aparatu. W swoim najnowszym wideoporadniku Aaron Nace, fotograf, retuszer i prowadzący kanał Phlearn, w przystępny sposób, na przykładzie modeli Star Wars Lego, wyjaśnia zależności pomiędzy tymi trzema wartościami.

Przysłona

Czułość matrycy

Czas naświetlania

- Poznaj podstawy przysłony, aby skupić się na całym obiekcie lub uzyskać kremowy efekt bokeh! Poznaj podstawy ISO, aby uzyskać odpowiednią ekspozycję i zmniejszyć szum! Poznaj podstawy czasu otwarcia migawki, aby zamrozić czas lub uchwycić dynamiczny ruch - zachęca Aaron Nace.

Aaron Nace od 2011 roku na Youtube prowadzi kanał o nazwie Phlearn, gdzie udostępnił już ponad 600 wideoporadników, które dokładnie pokazują między innymi możliwości Photoshopa i Lightrooma, dostarczają inspiracji oraz podstawowych wskazówek ułatwiających fotografowanie czy też edycję zdjęć. Oczywiście wszystkie udostępnione filmy są w języku angielskim, ale dzięki funkcji automatycznego tłumaczenia napisów powinny być zrozumiałe dla wszystkich.

Natura, miejsca, ludzie, czyli najlepsze zdjęcia z konkursu National Geographic Photo Contest 2018
7 Gru 2018
Poznaliśmy wyniki tegorocznej edycji National Geographic Photo Contest. Finałowa galeria to zarówno piękne kadry, jak i przykład niszczącej działalności człowieka. Zobaczcie zwycięskie zdjęcia.
1
Oto wyniki Leica Street Photo 2018 - zobacz najlepsze polskie zdjęcia uliczne
28 Lis 2018
Dobiegła końca 8. edycja konkursu fotografii ulicznej organizowanego przez Leikę. Głównego zwycięzcę poznamy jutro, a już teraz możemy oglądać kompletną galerię finalistów.
4
Kalendarz Lavazza 2019 - natura jako sztuka w nowej, oryginalnej odsłonie
22 Lis 2018
4 kontynenty, 6 wyjątkowych instalacji artystycznych, kobiecie spojrzenie. Tak w skrócie można opisać najnowszą, zaskakująca edycję kalendarza Lavazza, za której sterami stanęła związana z National Geographic, sześciokrotna laureatka nagrody WPP Ami Vitale.
0
Natura na luzie, czyli nagrodzone zdjęcia w Comedy Wildlife Photography Awards
22 Lis 2018
Już po raz czwarty poznaliśmy laureatów Comedy Wildlife Photography Awards 2018 - jednego z najbardziej oryginalnych konkursów, ukazujących świat zwierząt w niecodziennej odsłonie.
0