Podróż do galaktyki „trójkąta ekspozycji“, czyli jak na przykładzie Star Wars Lego wytłumaczyć czym jest przysłona, czas naświetlania i ISO

0
Michał Chrzanowski
6 Sierpień 2018
Artykuł na: 2-3 minuty

Aaron Nace z popularnego kanału Phlearn powraca z kolejną serią tutoriali. Tym razem jednak skierował ją do osób dopiero co rozpoczynających swoją przygodę z fotografią, którzy nie wiedzą jeszcze nic (lub wiedzą bardzo mało) o zależnościach między przysłoną, czasem naświetlania a czułością matrycy.

Jeszcze kilka lub kilkanaście lat temu nauka fotografii od podstaw była rzeczą skomplikowaną. Dostęp do wartościowych materiałów był ograniczony, przez co najpopularniejszą metodą była metoda „prób i błędów“. I o ile w pewnym sensie nauka na własnych potknięciach może być skuteczna, o tyle na pewno zajmuje więcej czasu niż nauka od osób znacznie bardziej od nas doświadczonych.

Nie da się zrozumieć fotografii bez wcześniejszego opanowana zależności pomiędzy wartością przysłony, czasem naświetlania a czułością matrycy. To jest „trójkąt ekzpozycji“, czyli podstawa i najważniejszy punkt wyjścia do świadomego zrozumienia aparatu. W swoim najnowszym wideoporadniku Aaron Nace, fotograf, retuszer i prowadzący kanał Phlearn, w przystępny sposób, na przykładzie modeli Star Wars Lego, wyjaśnia zależności pomiędzy tymi trzema wartościami.

Przysłona

Czułość matrycy

Czas naświetlania

- Poznaj podstawy przysłony, aby skupić się na całym obiekcie lub uzyskać kremowy efekt bokeh! Poznaj podstawy ISO, aby uzyskać odpowiednią ekspozycję i zmniejszyć szum! Poznaj podstawy czasu otwarcia migawki, aby zamrozić czas lub uchwycić dynamiczny ruch - zachęca Aaron Nace.

Aaron Nace od 2011 roku na Youtube prowadzi kanał o nazwie Phlearn, gdzie udostępnił już ponad 600 wideoporadników, które dokładnie pokazują między innymi możliwości Photoshopa i Lightrooma, dostarczają inspiracji oraz podstawowych wskazówek ułatwiających fotografowanie czy też edycję zdjęć. Oczywiście wszystkie udostępnione filmy są w języku angielskim, ale dzięki funkcji automatycznego tłumaczenia napisów powinny być zrozumiałe dla wszystkich.

Jak robić dobre portrety zwierząt?
Jak robić dobre portrety zwierząt?
Zastanawialiście się kiedyś jak powstają studyjne portrety naszych czworonożnych przyjaciół? Zajrzyjcie za kulisy pracy Vincenta Lagrange’a, który opiera na nich swoja...
0
1
Jak budować fotograficzną markę we współczesnym świecie? Pomoże ci w tym ten darmowy poradnik
Jak budować fotograficzną markę we współczesnym świecie? Pomoże ci w tym ten darmowy poradnik
Dzisiejszy świat jest tak przesycony zdjęciami, a uwaga oglądających tak rozproszona, że wypromowanie własnego stylu może wydawać się niemożliwe. Na szczęście takie...
0
0
Jak fotografować wodospady? Przyglądamy się pracy zawodowego fotografa krajobrazu, Jima Cosseya
Jak fotografować wodospady? Przyglądamy się pracy zawodowego fotografa krajobrazu, Jima Cosseya
Nasza dziennikarka dołącza do Jima Cosseya, by w Parku Narodowym Brecon Beacons nauczyć się robić wspaniałe zdjęcia krajobrazowe.
21
1