Obiektywy
Viltrox AF 28 mm f/4.5 - znamy polską cenę ultrakompaktowego „naleśnika”
W poprzednim odcinku omawialiśmy system CLS, objaśnialiśmy jego konfigurację oraz ustawienia aparatu i lamp:
Odcinek 1 - omówienie systemu Nikon CLS
Dziś skupimy się wykorzystaniu tej wiedzy w praktyce!
Co robimy?
Chcemy wykonać sympatyczne zdjęcie całej sylwetki. Na tym przykładzie pokażemy jak postępować w sytuacjach, gdy mamy pełne słońce. Ostre światło słoneczne okazuje się nie najlepsze do fotografowania ludzi, powstają głębokie cienie, osoby fotografowane robią „dziwne” miny, światło razi. Nie jest dobrze.
Planowanie
Pierwszy krok to znalezienie lokalizacji, czyli miejsca, w którym będziemy chcieli wykonać zdjęcia. Zwracamy uwagę na tło, które stanie się ważnym elementem kompozycji. Następnie korzystając z dostępnych narzędzi określamy odpowiednią porę do zdjęć. W naszym przypadku pomocne były aplikacje (android, iOS): LightTrac, TPE. TPE można także zainstalować na komputerze (Windows, OSX). Głównym zadaniem tych programów jest pokazanie z jakiego kierunku, o której godzinie będzie świecić słońce w danym miejscu.
Aby stworzyć „idealne” warunki do zdjęć z lampą błyskową musi być spełniony jeden warunek. W naszym przypadku fotografowana osoba musi znaleźć się w cieniu w stosunku do tła. Co do zasady obiekt, który zamierzamy oświetlać lub doświetlać lampą błyskową nie może być oświetlony tak samo jak tło (słońce). Najlepiej, jeśli byłby całkowicie w cieniu. Takie miejsce z cieniem znajdujemy sobie wcześniej (pamiętajmy, że z każdą godziną warunki oświetleniowe się zmieniają) i przychodzimy na plan zdjęciowy z wyprzedzeniem, aby w chwili, gdy światło zastane jest idealne, mieć wszystko gotowe. Warto pojawić się dzień wcześniej o tej samej porze, na którą zaplanowaliśmy zdjęcia aby sprawdzić czy wszystko jest w porządku. W miejscach turystycznych w sezonie warto sprawdzić czy przypadkiem nie trafimy na jakieś wydarzenie, imprezę itp.
Często spacerując czy podróżując trafiamy na fajne miejsca, które chcielibyśmy wykorzystać jako scenerię do zdjęć, jednak szybko o nich zapominamy. Najlepszym sposobem jest wykonanie „pamiątkowego zdjęcia”, ale koniecznie z zapisaniem danych GPS (lokalizacja). Możemy do tego celu użyć aparatu z wbudowanym GPSem lub po prostu telefonu. Potem zakładamy osobny katalog dla takich zdjęć. Z czasem okaże się bardzo pomocny w planowaniu sesji fotograficznych.
Sprzęt
Do wykonania zdjęć użyliśmy:
Zasady ustawień
Zdjęcia wykonywaliśmy w okolicach Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Wykorzystany został cień rzucany przez mały budynek. To co miało być tłem było oświetlone bezpośrednim światłem słonecznym. Ada, nasza, modelka, oświetlona została światłem z parasolki.
Efekt finalny
Zdarza się, że w czasie sesji, szczególnie poza studiem, gdzie nie możemy idealnie wszystkiego kontrolować wykonamy zdjęcia, które są dobre, ale np. jak w naszym wypadku mogą przeszkadzać drobne elementy tła, które niepotrzebnie rozpraszają widza. Zdjęcie zostało lekko przykadrowane, oraz wyretuszowano kilka latarni, które „psuły” tło (Photoshop CC 2014, punktowy pędzel korygujący oraz pędzel korygujący). Przejście z formatu NEF (RAW) do tif zostało wykonane w programie Nikon Capture D, tak aby zachować oryginalną kolorystykę profili z aparatu. Efekt końcowy został zapisany jako jpg o maksymalnej jakości.
Tak wykonane zdjęcia czasami wyglądają sztucznie, sylwetka nie pasuje kolorystycznie do tła i wygląda na wklejoną do zdjęcia. Ja użyłem lekko ocieplonego światła aby stworzyć bardziej naturalny, przyjazny klimat kolorystyczny. Natomiast efekt „wklejenia” likwidujemy manewrując kompensacją światła zastanego i lamp. Jeśli dobrze zrównoważymy światło zastane i błysk, otrzymany obraz będzie finalny, nie wymagający dalszych prac w postprodukcji.
Nie używałem żadnych wzorców kolorystycznych, szarych kart itp. W tym wypadku zepsułyby efekt i musiałbym sporo czasu spędzić przy komputerze dla uzyskania takiej kolorystyki. Balans bieli był w tym przypadku ustawiony na AUTO z zachowaniem ciepłych barw światła. Operując światłem i filtrami możemy od razu stworzyć taki obraz, jaki nam się podoba.
Kolejna rzecz na którą należy zwrócić uwagę to logiczność cieni. W tym przypadku cień od lamp błyskowych nie jest zgodny z cieniami rzucanymi od światła słonecznego - to zdradza użycie światła sztucznego. Czasem jest to ewidentny błąd, ale akurat w tym wypadku taki układ cieni nie przeszkadza i zdjęcie możemy uznać za poprawne.
Na tym zdjęciu tło znalazło się już trochę w cieniu i widać fakt użycia światła sztucznego, ale zgranie jasności tła i modelki oraz przyjemne, ciepłe światło błyskowe dało bardzo sympatyczny efekt.
Powyższa ilustracja pokazuje dlaczego warto zastosować światło błyskowe. Pozująca dziewczynka była w ruchu, poprosiłem aby lekko podskakując i ruszając głową rozwiała włosy. Na obu zdjęciach tło jest niemal identyczne (złożone zdjęcia nie były poddawana żadnym procesom postprodukcyjnym), natomiast na sylwetce dziewczynki widać wyraźnie różnice. Na pierwszy rzut oka widać różnicę w jasności, co jest oczywiste ze względu na cień w którym odbywa się cała akcja fotografowania, następnie kolor - światło w cieniu jest chłodne, co świetnie pokazuje kolorystyka koszulki. Na zdjęciu bez błysku dodatkowo widać znaczące poruszenie sylwetki. Wykorzystanie błysku likwiduje wszystkie te mankamenty. Dodatkowo światło lampy błyskowej gwarantuje neutralne, przyjemne dla oka kolory w tym prawidłową kolorystykę skóry, i tym samym nie musimy tracić czasu na trudną korektę kolorystyczną.
Uwaga! - dotyczy oglądania plików w formacie RAW.
Aby zobaczyć finalny efekt zgodny z zamierzeniami autora oraz z treścią poradnika, należy użyć oryginalnego oprogramowania firmy Nikon: Nikon View NX2 lub Nikon Capture D. Użycie aplikacji firm trzecich może spowodować zupełnie inną kolorystykę zdjęć i inny rozkład świateł i cieni. Spowodowane jest to faktem, iż programy te otwierają RAW-y według swoich wewnętrznych ustawień.