Fomei - studio fotograficzne w plenerze

Autor: Marcin Falana

23 Marzec 2012
Artykuł na: 4-5 minut
Wraz z firmą Fomei postanowiliśmy przybliżyć naszym czytelnikom kilka podstawowych informacji dotyczących studia fotograficznego w plenerze. W pierwszym z trzech artykułów zajmiemy się uporządkowaniem wiedzy na temat generatorów, zasilaczy i lamp kompaktowych. W kolejnych odcinkach pokażemy kilka praktycznych zastosowań generatorów bateryjnych Panther Mini i Panter Pro.

W studiu fotograficznym zazwyczaj mamy do czynienia ze światłem błyskowym, którego charakterystykę modyfikujemy garnkami, wrotami, softboksami i innymi akcesoriami jak blendy, kalki itp. Dzięki takim zabiegom mamy do dyspozycji szeroki zakres efektów oświetleniowych.

Do uzyskania światła błyskowego niezbędne są dwa elementy: energia elektryczna i kondensatory, które są w stanie przekazać ją do palnika.

akcesoria studyjne do lamp błyskowych

Podstawowy podział na lampy kompaktowe i generatory bazuje na energii błysku, potocznie nazywanej mocą błysku i miejscu gdzie znajdują się kondensatory. Lampy kompaktowe kryją kondensatory w sobie natomiast w generatorach są one umieszczone w skrzyneczce, która najczęściej znajduje się na podłodze. Ponieważ kondensator jest dość ciężkim elementem najlepiej jak nie znajduje się zbyt wysoko. Dlatego moc lamp kompaktowych zazwyczaj nie przekracza 600W/s. Lampy o tej mocy mają już duże gabaryty, a wieszanie ich wysoko z dużym softboksem jest po prostu niebezpieczne i wymaga solidnych statywów.

Dla uzyskania większej mocy błysku potrzebujemy większej liczby kondensatorów, które producenci lamp błyskowych umieszczają w skrzyneczce, którą nazywamy generatorem. Zazwyczaj znajduje się na nim także interfejs, który umożliwia obsługę mocy błysku, pilotów, dźwięku itp.

generator studyjny

Generatory studyjne, podobnie jak lampy kompaktowe, muszą być podłączone do zasilania. Ich główną zaletą jest moc błysku powyżej 600 W/s i możliwość obsługi więcej niż jednej główki. Dzięki temu możemy wyświecić szerokie plany czy skorzystać z kilku główek. Warto w tym miejscu podkreślić, że główki do generatorów są dość lekkie ponieważ nie ma w nich kondensatorów. Dzięki temu łatwo je umieścić w dowolnej pozycji nawet z dużym softboxem.

Z czasem fotografowie zapragnęli wyjść z oświetleniem studyjnym w plener i tak narodził się generator wyposażony w baterię - generator bateryjny. Dobrym przykładem takiego rozwiązania są generatory Panther PRO i Panther MINI.

Generatory bateryjne pozwalają zabrać oświetlenie studyjne w plener co uniezależnia nas od światła zastanego i pozwala stosować najróżniejsze modyfikatory światła i efekty oświetleniowe znane ze studia. Trudno nie przecenić takiego rozwiązania. Znajduje ono zastosowanie w fotografii mody, wizerunkowej, sesjach ślubnych i fotografii kreatywnej. Mocniejsze i bardziej wytrzymałe generatory w stylu Panther PRO widujemy na zawodach sportów ekstremalnych i w innych trudnych warunkach.

Generatory bateryjne Fomei umożliwiają wymianę baterii co umożliwia zwiększenie liczby dostępnych błysków. Kolejnym rozwiązaniem ułatwiającym fotografowanie w plenerze jest możliwość ładowania baterii z gniazdka zapalniczki samochodu. Jest to nieocenione rozwiązanie na odległych lokacjach, gdzie jedynym źródłem zasilania jest nasze auto.

W kolejnych artykułach przyjrzymy się kilku praktycznym zastosowaniom generatorów bateryjnych w plenerze

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
12
Jak wybrać kartę pamięci – pojemną, szybką, niekoniecznie drogą
Jak wybrać kartę pamięci – pojemną, szybką, niekoniecznie drogą
Wybór nośnika pamięci zależy nie tylko od tego, jaki typ kart akceptuje nasz aparat, kamera lub dron, ale także, a może przede wszystkim, od rodzaju materiałów, jakie za pomocą tych urządzeń...
19
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)