Lumix G Vario 14-45 mm / F3.5-5.6 ASPH. / MEGA O.I.S. - test obiektywu

Aparat Panasonic G1, z którym sprzedawany jest obiektyw LUMIX G VARIO 14-45 mm / F3.5-5.6 ASPH. / MEGA O.I.S., to najmniejszy cyfrowy aparat z wymiennymi obiektywami na rynku. Konstruktorzy testowanego "kita" stanęli przed trudnym zadaniem stworzenia małej i lekkiej konstrukcji. Podczas testu sprawdzimy jak udało im się to pogodzić z parametrami optycznymi.

Autor: Mariusz Zach

28 Kwiecień 2009
Artykuł na: 6-9 minut

7. Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

poniżej 10 - obraz zbyt ostry

10-20 - obraz ostry

20-30 - delikatne rozmycie

30-40 - rozmycie widoczne

40-50 - rozmycie jest denerwujące

powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Zdjęcia robione Panasonicem G1 razem z testowanym obiektywem są za bardzo wyostrzone. Poprawne pod tym względem fotografie uzyskamy dla przesłon powyżej f16, ale w tym zakresie mamy mniejszą rozdzielczość. Musimy więc wybierać między prawidłowym rozmyciem a rozdzielczością.

Rozmycie tła wygląda bardzo przyzwoicie jak na tej klasy obiektyw.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy zoom 50-150 mm f/2 w historii to pokaz optycznych możliwości i spełnienie marzeń fotografów portretowych czy reklamowych. Jak można się było spodziewać, to jednak także wysoka...
16
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Mniejszy, lżejszy, szybszy i przystosowany do pracy wideo - nowa generacja uniwersalnego zoomu średniego zasięgu ma być ukłonem w stronę profesjonalistów i pokazem możliwości...
8
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
7
Powiązane artykuły