Nikkor Z 400 mm f/4.5 VR S - Podsumowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9.5
Wydajność:
10
Funkcjonalność:
9.5
Optyka:
9.5
Budowa:
10
Nasza ocena:

97%

Przeznaczony do fotografii sportu, ptaków i dzikiej przyrody ma kusić nie tylko jakością obrazu, ale także małą wagą i przystępną ceną. Sprawdziliśmy jego możliwości, także we współpracy z telekonwerterem.

Autor: Krzysztof Mularczyk

17 Sierpień 2023
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Podsumowanie

Nikkor Z 400 mm f/4.5 VR S to najmniejszy i najlżejszy w swojej klasie teleobiektyw. Trzymając go w ręce trudno uwierzyć, że waży tak mało i jest tak poręczny. Dzięki temu praktycznie zapominamy o statywie, bo w połączeniu z bardzo skuteczną stabilizacją, pozwala na swobodne fotografowanie z ręki na takim samym poziomie jak używając obiektywu klasy 70-200/2.8. Tym samym nie ciąży przy dłuższych spacerach oraz pozwala szybciej i skuteczniej reagować na nagłe sytuacje, gwarantując lepszą stabilność podczas fotografowania z ręki.

Waga i gabaryty to duża zaleta, ale nie jedyna. Nikkor Z 400 mm f/4.5 VR S oferuje uszczelniania i ergonomię na najwyższym poziomie oraz szybki i skuteczny autofokus. W dodatku (pomijając duże winietowanie) jest wręcz doskonały optycznie od pełnego otworu f/4.5. Zachwyca ostrością, skuteczną korekcją aberracji oraz niemal zerową dystorsją. Zdjęcia z tego obiektywu są naprawdę wyśmienite.

W dodatku świetnie współpracuje również z telekonwerterami. Po podłączeniu TC-1.4x lub TC-2.0x będzie groźną konkurencją dla zoomów klasy 600 mm. Jedynym minusem będzie wtedy cena, bo każdy z konwerterów kosztuje obecnie blisko 3000 zł. Koszt zestawu zbliża się więc do 19 000 zł, a z dwoma ekstenderami to już prawie 22 000 zł. To ponad dwa razy mniej niż Sigma S 60-600 mm f/4.5-6.3 DG OS HSM, czy też Nikkor Z 180-600 mm f/5.6-6.3 VR, który za chwilę wejdzie do sprzedaży. Tego typu zoomy są oczywiście bardziej uniwersalne, ale przy 400 mm oferują maksymalną jasność f/6.3, czyli aż 1 EV mniej od Z 400 mm f/4.5 VR S.

Plus image
plusy:
  • solidnie wykonany i uszczelniony
  • kompaktowy i bardzo lekki
  • pierścień funkcyjny i programowalne przyciski
  • łatwo demontowalna stopka statywowa
  • bardzo wysoka rozdzielczość w centrum i na brzegach kadru w całym zakresie przysłon
  • niewidoczna aberracja chromatyczna
  • niewidoczna dystorsja
  • doskonałą praca pod światło
  • solidna osłona przeciwsłoneczna
  • świetna współpraca z telekonwerterem
  • wydajna stabilizacja
  • szybki i skuteczny autofokus
Minus image
minusy:
  • widoczna winieta na otwartej przysłonie
  • stopka statywowa bez zgodności z ArcaSwiss
Oceny szczegółowe
Cena / Jakość:
9.5
Wydajność:
10
Funkcjonalność:
9.5
Optyka:
9.5
Budowa:
10
Ocena ogólna

97%

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART - test obiektywu
Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART - test obiektywu
Najjaśniejszy obiektyw standardowy w ofercie producenta pretenduje do miana najdoskonalszej konstrukcji tego typu na rynku. Sprawdzamy czy będąc o połowę tańszym jest w stanie...
29
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
22
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Powiązane artykuły