Nikkor Z 400 mm f/4.5 VR S - Winietowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9.5
Wydajność:
10
Funkcjonalność:
9.5
Optyka:
9.5
Budowa:
10
Nasza ocena:

97%

Przeznaczony do fotografii sportu, ptaków i dzikiej przyrody ma kusić nie tylko jakością obrazu, ale także małą wagą i przystępną ceną. Sprawdziliśmy jego możliwości, także we współpracy z telekonwerterem.

Autor: Krzysztof Mularczyk

17 Sierpień 2023
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawione wykresy pokazują schemat winietowania dla przysłon f/4.5, f/5.6, f/8.

Jedynym bardziej zauważalnym mankamentem obiektywu jest winieta widoczna w dolnym zakresie przysłon. Przy przysłonie f/4.5 różnica w jasności między środkiem, a brzegami kadru wynosi co prawda raptem 0,5 EV, ale winieta dość mocno rozlewa się w stronę centrum kadru i jest łatwo zauważalna dla ludzkiego oka. Niestety wyciemnienie pozostaje widoczne jeszcze przy wartości f/5.6. Pocieszeniem może być natomiast fakt, że przy przysłonie f/8 winieta praktycznie całkowicie znika.

Winietowanie w praktyce:

Winietowanie to w zasadzie jedyny element, na który możemy trochę ponarzekać recenzując ten obiektyw. Nie da się ukryć, że pociemnienie na brzegach jest bardzo wyraźne przy w pełni otwartej przysłonie. Zmniejsza się nieco przy f/5.6, ale dopiero przy f/8 jasność kadru się wyrównuje.

f/4.5

f/5.6

f/8

f/11

f/16

Z winietowaniem często jest jednak tak, że bardziej pomaga kompozycji niż szkodzi. W przypadku testowanego Nikkora wydaje się ono jednak trochę zbyt duże, choć w praktyce specjalnie nie przeszkadza (co widać na poniższych przykładach). Gradient pociemnienia jest dość gładki, dlatego z reguły łagodnie kieruje wzrok ku centrum zdjęcia.

1/1000 s, f/4.5, ISO 400, 400 mm

1/4000 s, f/4.5, ISO 400, 400 mm
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ten obiektyw to dla średniego formatu przepustka do świata dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, jak Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR i GFX 100S II radzą sobie w praktyce.
36
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Następca modelu Tamron 70-300 mm, kompaktowego tele dla pełnoklatkowych aparatów Sony, zwiększa zakres tylko o 20 mm. Być może jednak jest to 20 mm, które zmienia wszystko.
27
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon prezentuje długo wyczekiwany obiektyw RF 35 mm f/1.4L. Bardziej poręczny od lustrzankowego poprzednika, wyposażony w nowy napęd AF oraz pierścień przysłony skierowany jest zarówno do...
39
Powiązane artykuły