Nikkor Z 400 mm f/4.5 VR S - Winietowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9.5
Wydajność:
10
Funkcjonalność:
9.5
Optyka:
9.5
Budowa:
10
Nasza ocena:

97%

Przeznaczony do fotografii sportu, ptaków i dzikiej przyrody ma kusić nie tylko jakością obrazu, ale także małą wagą i przystępną ceną. Sprawdziliśmy jego możliwości, także we współpracy z telekonwerterem.

Autor: Krzysztof Mularczyk

17 Sierpień 2023
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawione wykresy pokazują schemat winietowania dla przysłon f/4.5, f/5.6, f/8.

Jedynym bardziej zauważalnym mankamentem obiektywu jest winieta widoczna w dolnym zakresie przysłon. Przy przysłonie f/4.5 różnica w jasności między środkiem, a brzegami kadru wynosi co prawda raptem 0,5 EV, ale winieta dość mocno rozlewa się w stronę centrum kadru i jest łatwo zauważalna dla ludzkiego oka. Niestety wyciemnienie pozostaje widoczne jeszcze przy wartości f/5.6. Pocieszeniem może być natomiast fakt, że przy przysłonie f/8 winieta praktycznie całkowicie znika.

Winietowanie w praktyce:

Winietowanie to w zasadzie jedyny element, na który możemy trochę ponarzekać recenzując ten obiektyw. Nie da się ukryć, że pociemnienie na brzegach jest bardzo wyraźne przy w pełni otwartej przysłonie. Zmniejsza się nieco przy f/5.6, ale dopiero przy f/8 jasność kadru się wyrównuje.

f/4.5

f/5.6

f/8

f/11

f/16

Z winietowaniem często jest jednak tak, że bardziej pomaga kompozycji niż szkodzi. W przypadku testowanego Nikkora wydaje się ono jednak trochę zbyt duże, choć w praktyce specjalnie nie przeszkadza (co widać na poniższych przykładach). Gradient pociemnienia jest dość gładki, dlatego z reguły łagodnie kieruje wzrok ku centrum zdjęcia.

1/1000 s, f/4.5, ISO 400, 400 mm

1/4000 s, f/4.5, ISO 400, 400 mm
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART - test obiektywu
Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART - test obiektywu
Najjaśniejszy obiektyw standardowy w ofercie producenta pretenduje do miana najdoskonalszej konstrukcji tego typu na rynku. Sprawdzamy czy będąc o połowę tańszym jest w stanie...
29
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
22
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Powiązane artykuły