Nikkor Z 400 mm f/4.5 VR S - Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9.5
Wydajność:
10
Funkcjonalność:
9.5
Optyka:
9.5
Budowa:
10
Nasza ocena:

97%

Przeznaczony do fotografii sportu, ptaków i dzikiej przyrody ma kusić nie tylko jakością obrazu, ale także małą wagą i przystępną ceną. Sprawdziliśmy jego możliwości, także we współpracy z telekonwerterem.

Autor: Krzysztof Mularczyk

17 Sierpień 2023
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO . Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie poprzecznej aberracji chromatycznej w kadrze i jej wartości dla przysłon f/4.5, f/8, f/16 i f/32.

Nikon Nikkor Z 400 mm f/4.5 VR S może pochwalić się bardzo dobrze korygowaną aberracją chromatyczną poprzeczną. Schemat występowania aberracji prezentuje się prawie identycznie dla całego zakresu przysłon i choć z wykresów wynika, że większą skłonność do aberrowania przejawia prawa krawędź kadru, maksymalny rozmiar aberracji jest na tyle mały, że prawie w każdej sytuacji powinna ona pozostawać niewidoczna dla ludzkiego oka.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

Wręcz doskonała szczegółowość obrazu na brzegach kadru to zasługa także świetnie redukowanej aberracji chromatycznej. Jej w zasadzie na zdjęciach nie ma, nawet przy maksymalnie otwartej przysłonie, czy po założeniu telekonwertera.

f/4.5

f/5.6

f/8

f/11

f/16
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy zoom 50-150 mm f/2 w historii to pokaz optycznych możliwości i spełnienie marzeń fotografów portretowych czy reklamowych. Jak można się było spodziewać, to jednak także wysoka...
16
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Mniejszy, lżejszy, szybszy i przystosowany do pracy wideo - nowa generacja uniwersalnego zoomu średniego zasięgu ma być ukłonem w stronę profesjonalistów i pokazem możliwości...
8
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
6
Powiązane artykuły