Nikkor Z 400 mm f/4.5 VR S - Rozdzielczość

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9.5
Wydajność:
10
Funkcjonalność:
9.5
Optyka:
9.5
Budowa:
10
Nasza ocena:

97%

Przeznaczony do fotografii sportu, ptaków i dzikiej przyrody ma kusić nie tylko jakością obrazu, ale także małą wagą i przystępną ceną. Sprawdziliśmy jego możliwości, także we współpracy z telekonwerterem.

Autor: Krzysztof Mularczyk

17 Sierpień 2023
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki w przypadku wysokorozdzielczych matryc uznajemy te powyżej 32-34 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

Nikon Nikkor Z 400 mm f/4.5 VR S nie nie bije być może rekordów rozdzielczości, ale jak na długi teleobiektyw oferuje bardzo dobrą i wyrównaną ostrość. Już przy nominalnym otworze przysłony rozdzielczość plasuje na poziomie ok 38 pl/mm dla centrum i 37 pl/mm na brzegach kadru, oferując nam wyrównane rezultaty na całej powierzchni kadru.

Najlepsze wyniki szkło oferuje w zakresie f/5.6-f/8, osiągając około 44 pl/mm w centrum i 39 pl/mm na brzegach kadru, a ostrość prezentuje się w pełni akceptowalne także przy przysłonie f/11 - tutaj wyniki są prawie identycznie, jak przy przysłonie f/4.5. Powyżej tych wartości, zgodnie z przewidywaniami obiektyw zalicza dość widoczny regres i przy przysłonie f/16 rozdzielczość balansuje już na granicy akceptowalności, a przy przysłonach f/22 i f/32 mamy już do czynienia w widocznym rozmyciem.

To jak sprawa ma się w rzeczywistości dobrze opisują poniższe wykresy BxU, wskazujące jak ostre dla ludzkiego oka są poszczególne fragmenty kadru. Wykresy przygotowujemy zarówno dla matrycy, jak i odbitki 20 x 30 cm. W tym pierwszym wypadku odpowiada to oglądaniu zdjęcia w 100-procentowym powiększeniu, w drugim - oglądaniu go w rozmiarach ekranowych, czyli tak jak będzie na nie patrzeć większość odbiorców.

Wartości dla matrycy:

  • poniżej 0-3 - obraz zbyt ostry
  • 3-6 - obraz ostry
  • 6-8 - delikatne rozmycie
  • 8-14 - rozmycie widoczne
  • powyżej 15 - rozmycie nie do przyjęcia

Schemat ostrości dla ogniskowej 400 mm:

Jednocześnie warto zwrócić uwagę, że spowodowane dyfrakcją rozmycie obrazu przy mocno domkniętej przysłonie będzie zauważalne dla odbiorców jedynie przy granicznych wartości f/22-f/32. Jak widzimy na poniższym wykresie dla odbitki, jeszcze przy f/16 obraz oglądany w rozmiarach ekranowych powinien wyglądać na perfekcyjnie ostrości.

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • poniżej 5 - obraz zbyt ostry
  • 5-15 - obraz ostry
  • 15-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Schemat ostrości dla ogniskowej 400 mm:

Rozdzielczość w praktyce:

Nikkor Z 400 mm f/4.5 VR S wprost zachwyca ostrością od pełnego otworu względnego. W dodatku spadek szczegółowości na brzegach kadru jest naprawdę minimalny. Można więc bez skrupułów fotografować przy w f/4.5.

Przy f/5.6 ostrość jest nieco lepsza i sięga maksymalnej wartości. Na tej przysłonie poprawia się minimalnie także szczegółowość na brzegach. Jeśli więc zależy nam na wyciśnięciu z obiektywu maksimum można przymknąć go o 0.7 EV.

f/4.5

f/5.6

f/8

f/11

f/16

Rozdzielczość w połączeniu z konwerterem 2.0x

W połączeniu z telekonwerterem 2.0x maksymalna jasność układu spada do f/9. Ostrość pozostaje jednak na bardzo dobrym poziomie, także na brzegach. Jedynie na krawędziach widać lekkie pogorszenie szczegółowości. Na f/11 rozdzielczość już się zmniejsza, zatem nie musimy przymykać i tak już ciemnej przysłony.

f/9

f/11

f/16
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma C 10-18 mm f/2.8 DC DN - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sigma C 10-18 mm f/2.8 DC DN - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Ultraszerokokątny i ultrakompaktowy zoom z serii Contemporary to jeden z najciekawszych współczesnych obiektywów APS-C. Sprawdzamy, co Sigma 10-18 mm f/2.8 DC DN Contemporary oferuje w...
20
Sony FE 300 mm f/2.8 GM OSS - pierwsze wrażenia
Sony FE 300 mm f/2.8 GM OSS - pierwsze wrażenia
To obiektyw, na który czekało wielu fotografów sportu i przyrody. Pierwszy kontakt z nowym Sony FE 300 mm f/2.8 GM OSS mamy już za sobą. Oto nasze wnioski.
10
Viltrox AF 27 mm f/1.2 XF Pro - zdjęcia przykładowe [RAW]
Viltrox AF 27 mm f/1.2 XF Pro - zdjęcia przykładowe [RAW]
To odpowiednik pełnoklatkowego standardu 40 mm dla aparatów Fujifilm X. Viltrox AF 27 mm f/1.2 XF Pro jest superjasny i niedrogi. Zobaczcie, jak spisuje się w praktyce... 
15
Powiązane artykuły