Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
6.5
Cena / Jakość:
6.5
Optyka:
6
Budowa:
6.5
Marka:
Tamron
Nasza ocena:

76%

Dziś sprawdzamy czy Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD to pozycja, na którą czekali fotografowie systemu Sony E. Na papierze zoom ma wszystko, by nawiązać walkę z konkurencją, jednak jak wypada w praktyce?

Autor: Michał Chrzanowski

22 Luty 2019
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 22-25 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon dla środkowej i skrajnych ogniskowych.

Rozdzielczość to jeden z aspektów, który - obok szybkości AF - jest priorytetowo brany pod uwagę przy doborze wszechstronnego obiektywu. A takim niewątpliwie jest Tamron o uniwersalnym zakresie ogniskowych 28-75 mm  i stałym świetle f/2.8. Jednakże fizyki nie da się oszukać i skonstruowanie zooma, który odznaczałby się wyrazistością obrazu zbliżoną do stałek graniczy wręcz z cudem. W przypadku obiektywów zmiennoogniskowych - również tych profesjonalnych - można zauważyć pewną zależność: ostry środek kadru i stopniowy spadek rozdzielczości na dłuższych ogniskowych. Jak w takim razie pod tym względem wypada testowany Tamron?

Jak nietrudno zauważyć na powyższych wykresach MTF50 wygenerowanych dla plików RAW, najwyższą rozdzielczością obrazu może poszczycić się najszersza ogniskowa, co jest typowym zachowanie w tej klasie sprzętu. Centrum planu fotograficznego notuje bardzo dobre osiągi z najwyższą jakością obrazu na f/4, która przekracza 60 lp/mm. Z kolei w przedziale od nominalnego otworu f/2.8 do aż f/8 wyrazistość nie spada poniżej 50 lp/mm, co jest rezultatem godnym pochwały. Natomiast w kwestii brzegów rozdzielczość nie jest już tak wysoka, ale wciąż utrzymuje się na odpowiednim poziomie. natomiast martwić mogą: słaba rozdzielczość na f/2.8, która balansuje na granicy przyzwoitości, a także duże dysproporcje w jakości obrazu pomiędzy centrum a krawędziami planu fotograficznego, które wynoszą ponad 30 lp/mm. Tak duże różnice będą zauważalne, co przełoży się na ogólny odbiór zdjęć - te mogą jawić się jako mało ostre.

Podobną charakterystykę wykresu MTF50 (zarówno dla centrum, jak i dla brzegów) notuje ogniskowa 50 mm. Niemniej jednak ogólna wyrazistość jest mniejsza niż w przypadku zdjęć zarejestrowanych na najszerszej ogniskowej. Optymalną jakością obrazu możemy cieszyć się od nominalnego otworu przysłony do f/5.6. Niemniej jednak brzegi na f/2.8 odznaczają się niewielką wyrazistością docierającą do granicy 25 lp/mm. Poza tym - podobnie jak na ogniskowej 28 mm - rozbieżności pomiędzy poszczególnymi fragmentami planu są także zauważalne - zwłaszcza na większych przybliżeniach kadru.

Najsłabiej zaprezentowała się ogniskowa 75 mm, która pod względem rozdzielczości wyraźnie odbiega od wcześniejszych wyników. Jakość obrazu w centrum osiąga 35-36 lp/mm - i to w przedziale f/5.6-f/11. Z kolei na nominalnym otworze otrzymaliśmy 29 lp/mm. Dużo słabiej zaprezentowały się brzegi kadru, gdzie granica przyzwoitości została przekroczona po mocniejszym przymknięciu przysłony - w zakresie f/5.6-f/16. Tak więc zdjęcia wykonane przy użyciu ogniskowej 75 mm nie będą odznaczać się tak wysoką wyrazistością jak fotografie uchwycone na szerszych ogniskowych.

Rozdzielczość obrazu w praktyce

1/400s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 28 mm

1/320s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 50 mm

1/320s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 75 mm
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
17
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
27
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Kolejny unikalny zoom do bezlusterkowców Sigmy, to nowy wariant reporterskiego klasyka 24-105 mm f/4. Oferuje lepsze światło, choć kosztem kilku milimetrów na szerokim kącie. Zachowuje przy tym...
23
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)