Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
6.5
Budowa:
8.5
Marka:
Sony
Nasza ocena:

78%

Dziś sprawdzamy czym konkretnie obiektyw FE 85 mm f/1.8 może oczarować portrecistów pracujących na pełnoklatkowych bezlusterkowcach systemu Sony E.

Autor: Michał Chrzanowski

31 Sierpień 2018
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Przedstawiany wykres pokazuje najgorsze wartości.

Ta wada układu optycznego to częsty problem większości jasnych obiektywów. Jednak w dniu premiery producent zapewniał, że „dzięki zastosowanie elementu ze szkła ED o bardzo małej dyspersji aberracja chromatyczna będzie skutecznie ograniczona”. Nasze testy dobitnie zweryfikowały te słowa.

To jak na razie najsłabiej korygowana wada układu optycznego. Największą anomalię (zarówno pod względem wartości jak i zasięgu) zanotowaliśmy na najmocniej domkniętej przysłonie f/22 - aberracja chromatyczna wyniosła 1.8 piksela i wyraźnie zbliżała się do środka kadru. Niemniej jednak na pozostałych przysłonach ta wada układu optycznego oscylowała w granicach jednego piksela i odznaczała się podobną charakterystyką. Tak więc możemy być świadomi tego, że w praktyce aberracja chromatyczna może mam doskwierać i być widoczna w kadrze, czego dowodem na to jest kilka poniższych zdjęć przykładowych wykonanych w różnych warunkach i sceneriach. Na przybliżeniach wyraźnie zauważymy kolorystyczne przebarwienia kontrastowych fragmentów planu fotograficznego. Na szczęście jednak aberracja chromatyczna nie jest wadą, którą trudno usunąć już na etapie edycji zdjęć w programach graficznych. 

Aberracja chromatyczna w praktyce

1/640s, f/1.8, ISO 100, ogniskowa: 85 mm

1/100s, f/2.8, ISO 320, ogniskowa: 85 mm

1/640s, f/1.8, ISO 100, ogniskowa: 85 mm

1/3200s, f/1.8, ISO 100, ogniskowa: 85 mm

1/1250s, f/1.8, ISO 100, ogniskowa: 85 mm
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)