Fotografowanie

Nikon D300S to odświeżona i zmodyfikowana wersja modelu D300. Jest to najbardziej zaawansowana lustrzanka Nikona z matrycą o rozmiarze APS-C więc znajdzie zastosowanie zarówno u zawodowców jak i zaawansowanych amatorów.

Autor: Marcin Falana

4 Grudzień 2009
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Fotografowanie

Szybkość działania
Nikon D300S jest gotowy do wykonania pierwszego zdjęcia momentalnie po włączeniu aparatu. Nie przeszkadza mu w tym nawet włączony system czyszczenia matrycy przy uruchamianiu aparatu. Zapewnia też szybką reakcję na naciśnięcie spustu migawki, D300S wykonuje zdjęcie dokładnie wtedy kiedy chcemy. Trochę gorzej wygląda sprawa przewijania zdjęć i przejścia do menu aparatu. Pod tym względem D300S wypada słabiej od Canona 7D.

Jeżeli chodzi o zdjęcia seryjne to producent deklaruje prędkość 7 kl/s bez dodatkowego zasilania w postaci pionowego gripu MB-D10. Do testu prędkości zdjęć seryjnych użyliśmy karty SanDisc Extreeme Pro UDMA 6, 90 MB/s.

W największych JPEG-ach D300S osiąga prędkość 8 kl/s przez 1 s, następnie w 2 s wykonał 14 klatek, a w 3 s - 20 klatek. Dalej jest już gorzej, D300S w 10 s zrobił 40 klatek.

Jeżeli chodzi o prędkość zdjęć seryjnych w RAW-ach to jest ona zależna od głębi kolorów. Przy zapisie 14-bitowych RAW-ów D300S w ciągu 1 s wykonał 4 pliki, następnie po 5 s zapisał 14 klatek. Aparat lepiej radzi sobie z 12-bitowymi RAW-ami osiągając w 1 s - 8 kl, a w 2 s - 14 kl.

Wynika z tego, że Nikon stracił swoją pozycję lidera, którą wypracował model D300 na rzecz Canona 7D, który dzięki podwójnemu procesorowi obrazu trochę lepiej radzi sobie ze zgrywaniem zdjęć seryjnych.

Pomiar ostrości
Nikon D300S został wyposażony w moduł autofokusa Multi-CAM 3500DX, który w wersji pełnoklatkowej jest stosowany w takich modelach jak D3x czy D3s. Trudno o lepszą rekomendację. D300S oferuje 51 punktów AF z czego 15 to punkty krzyżowe.

Jak przystało na półprofesjonalną lustrzankę Nikon D300S w dobrym oświetleniu ostrzy szybko i niezawodnie. Nie można też narzekać na tryb ciągły, który z profesjonalnymi szkłami umożliwia komfortowe fotografowanie obiektów w ruchu. Nadaje się na pewno na pokaz mody czy do fotografii sportowej. W ciemniejszych warunkach oświetleniowych z pomocą przychodzi nam dioda wspomagająca autofokus. Dioda doświetla fotografowany obiekt w bardzo kulturalny sposób nie oślepiając go przy tym światłem błyskowym.

Przez jeden dzień mogłem porównać szybkość autofokusa D300S z Canonem 7D. Oba aparaty były wyposażone w szerokie zoomy o świetle f/2.8, i uzyskały bardzo zbliżone rezultaty.

Pomiar światła
Nikon D300S oferuje system pomiaru ekspozycji 3D Color Matrix II korzystający z 1005-pikselowego czujnika RGB - działa on z obiektywami typu G i D. Jeżeli dysponujemy innym obiektywem z procesorem do dyspozycji mamy pomiar matrycowy Color Matrix II. W przypadku obiektywów bez procesora pomiar matrycowy Color Matrix jest dostępny po wprowadzeniu ich danych do korpusu.

Poza tym do dyspozycji mamy pomiar centralnie ważony, w którym 75% wagi pomiaru przypisane jest do koła o średnicy 8mm na środku kadru. Ciekawą funkcją jest możliwość wyboru średnicy pola w pomiarze centralnie ważonym - do dyspozycji mamy 6, 8, 10 i 13 mm. Możemy także skorzystać z pomiaru uśrednionego na podstawie całego kadru.

Jak przystało na lustrzankę w modelu D300S nie mogło zabraknąć pomiaru punktowego, który korzysta z koła o średnicy 3 mm - około 2% kadru na środku wybranego punktu AF.

Podczas testu najczęściej korzystałem z pomiaru matrycowego, który w większości przypadków świetnie dawał sobie radę. Jedynie w sytuacjach mocnego światła kontrowego byłem zmuszony wprowadzić korektę ekspozycji. Pomiar matrycowy uwzględnia wybrany punkt AF dostosowując ekspozycję tak, żeby przedmiot, na który ostrzymy był naświetlony poprawnie.

Nie można też mieć zarzutów do pomiaru punktowego, D300S dawał bardzo zbliżone rezultaty do 18% szarości podczas fotografowania różnych przedmiotów w różnych warunkach oświetleniowych.

Tryby ekspozycji
Jak przystało na półprofesjonalną lustrzankę wśród trybów ekspozycji nie znajdziemy programów rematycznych, czy programu auto. Do dyspozycji mamy automatykę programową z fleksją - P, preselekcję czasu - S, preselekcję przysłony - A i ustawienia manualne M. Do zmiany trybu ekspozycji służy przycisk MODE umieszczony obok spustu migawki i tylna tarcza. Trzymając wciśnięty przycisk kręcimy tarczą, aż do ustawienia właściwego trybu. Zmiany trybu ekspozycji możemy spokojnie dokonywać jedną ręką. W podobny sposób dokonujemy korekty ekspozycji, po wciśnięciu przycisku z symbolem +/-, który także znajduje się obok spustu migawki, tylnym pokrętłem ustalamy odpowiednią wartość.

Bracketing
Nikon D300S oferuje szerokie możliwości bracketingu. Do dyspozycji mamy bracketing ekspozycji, błysku, ekspozycji i błysku, balansu bieli i funkcji D-Lighting. W celu uruchomienia bracketingu musimy sięgnąć do menu aparatu.


Balans bieli
Nikon D300S oferuje wszystkie możliwe tryby balansu bieli. Dostajemy się do nich za pomocą dedykowanego przycisku WB lub przez menu aparatu. Do dyspozycji mamy sześć ustawień zdefiniowanych, balans bieli w Kelvinach i ustawienie manualne na białą kartkę.

Automatyczny balans bieli dobrze radzi sobie ze światłem dziennym i jarzeniowym. W naszym studiu testowym automatyczny balans bieli dobrze zinterpretował światło jarzeniowe i dał bardzo zbliżone rezultaty do balansu bieli według wzorca na białą kartkę. Automatyczny balans bieli trochę gorzej radzi sobie ze światłem o niskiej temperaturze barwowej - żarowe, sodowe. Warto wtedy skorzystać z RAW-ów i dostroić dokładnie balans bieli w procesie post produkcji.
górne zdjęcie balans bieli auto, dolne zdjęcie według wzorca


Opcje korekty obrazu


Filmowanie
Nikon D300S podobnie jak D90 i D5000 należy do lustrzanek umożliwiających nagrywanie filmów w najwyższej jakości 1280 x 720 pikseli z prędkością 24 kl/s. Podczas nagrywania możemy korzystać z pomiaru ostrości opartego na zasadzie detekcji kontrastu. Punkt AF możemy ustawić dowolnie w zakresie całego kadru. Szybkość ostrzenia nie powala na kolana więc jeżeli chcemy naprawdę nakręcić fajne ujęcie ze zmianą punktu ostrości musimy posiłkować się manualnym ustawianiem ostrości.

Dźwięk można rejestrować za pomocą wbudowanego mikrofonu monofonicznego lub opcjonalnego zewnętrznego mikrofonu (stereofonicznego lub monofonicznego) dzięki wyposażeniu D300S w gniazdo mikrofonu mini jack.

Podczas nagrywania filmów możemy korzystać ze wszystkich dostępnych czułości, do dyspozycji mamy także zmiany przysłony.

Podsumowanie
Fotografowanie Nikonem D300S należy do przyjemności. Parametry potrzebne w pracy reporterskiej są na wysokim poziomie i zapewniają komfortową pracę. Poza szybkością działania i znakomitym systemem autofokusa należy zwrócić uwagę na rozbudowany pomiar światła, umożliwiający dostosowanie go do własnych preferencji. Poza tym D300S pozwala na nagrywanie filmów w jakości 720p.

+ szybkość działania
+ zdjęcia seryjne
+ 15 krzyżowych / 51 wszystkich punktów AF
+ szybki tryb ciągły autofokusa
+ rozbudowany pomiar światła
+ filmy w jakości 1280 x 720 pikseli
+ wspomaganie autofokusa diodą




Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
21
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
41
Powiązane artykuły