Pentax K-7 - pierwsze wrażenia

Dzięki uprzejmości firmy Apollo mieliśmy okazję przyjrzeć się bliżej przedprodukcyjnej wersji najnowszej lustrzanki Pentaksa. K-7 - bo o tym modelu mowa - jest flagową lustrzanką Pentaksa i ma z czasem zastąpić model K20D. Zapraszamy do zapoznania się z pierwszymi wrażeniami jakie wywarła na nas ta konstrukcja.
Pentax K-7 to lustrzanka skierowana do zaawansowanych amatorów i profesjonalistów. Gabarytami odpowiada takim konstrukcjom jak Nikon D90 czy Canon 50D, K-7 z baterią i kartą pamięci SD waży 750 g i mierzy 130,5 x 96,5 x 72,5 mm. K-7 jak przystało na produkty Pentaksa jest świetnie wykonany i robi bardzo dobre pierwsze wrażenie.
Pentax K-7

Pentax K-7

Korpus jest masywny i zwarty. Jego konstrukcja składa się ze szkieletu wykonanego z walcowanej i nierdzewnej stali oraz zewnętrznej obudowy z wytrzymałego i lekkiego stopu stali magnezowej.
Pentax K-7

Pentax K-7 uszczelki

Lustrzanki Pentaksa - szczególnie te skierowane do zaawansowanych użytkowników od zawsze uchodziły za bardzo wytrzymałe na warunki atmosferyczne i nie inaczej jest z modelem K-7. Aparat wyposażono w 77 uszczelek, chroniących go przed kurzem i wodą oraz umożliwiających pracę w temperaturze -10 stopni C.
Pentax K-7

Plastiki zostały pokryte przyjemną fakturą, a grip i miejsce na kciuk antypoślizgową gumą. Pierwsze co uderza po wzięciu aparatu do ręki to rewelacyjnie wyprofilowany grip, naprawdę dawno nie trzymałem aparatu z takim komfortem.
Pentax K-7 górna ścianka

Na górnej ściance znalazła się tarcza trybów ze środkowym przyciskiem, który musimy wcisnąć żeby zmieć tryb ekspozycji. Po drugiej stronie korpusu znalazł się monochromatyczny, podświetlany na zielono ekran, przycisk korekty ekspozycji, czułości ISO, spust migawki i włącznik ON/OFF z możliwością podglądu głębi ostrości.

K-7 jak przystało na zaawansowaną konstrukcję został wyposażony w dwie tarcze nastaw. Pierwsza znajduje tuż pod spustem migawki, a druga na tylnej ściance.
Pentax K-7

W modelu K-7 Pentax zastosował 3-calowy wyświetlacz LCD o rozdzielczości 921 tys. punktów. Ekran jest na tyle duży, że zabrakło miejsca na lewą kolumnę przycisków. Nad ekranem z lewej strony wizjera znalazły się przyciski odtwarzania i kosza. Resztę elementów sterujących umieszczono po prawej stronie ekranu.
schemat budowy pryzmatu

Z nowinek warto wspomnieć o nowym pryzmacie, który oferuje 100% krycia pola widzenia. Zastosowano też nową matówkę Natural-Bright-Matte III, która ma być pomocna podczas ręcznego ustawiania ostrości.

Kolejną nowością jest możliwość nagrywania klipów filmowych w najwyższej rozdzielczości 1536 x 1024 pikseli z prędkością 30 kl/s. K-7 wyposażono w złącze mini HDMI i gniazdo zewnętrznego mikrofonu. Oczywiście Pentax K-7 oferuje też tryb podglądu na żywo - Live view z autofokusem pracującym na zasadzie detekcji kontrastu. Do dyspozycji w trybie Live view mamy także detekcję twarzy i zdjęcia seryjne.
Pentax K-7 złącza


W modelu K-7 Pentax zastosował też nową 14,6 Mp matrycę CMOS w formacie APS-C (23,4 x 15,6 mm) i nowy 77-polowy pomiar ekspozycji. Udoskonalono też system pomiaru ostrości SAFOX VIII+.

Poza tym K-7 uzyskuje prędkość zdjęć seryjnych na poziomie 5,2 kl/s w serii do 40 zdjęć w pełnej rozdzielczości w formacie JPEG.

Uszczelnione obiektywy kitowe
Wraz z nowym okrętem flagowym Pentax zaprezentował nowe wersje dwóch obiektywów kitowych: Pentax DA 18-55 mm f/3.5-5.6 AL WR i Pentax DA 50-200mm f/4-5.6 ED WR. Nowością w tych konstrukcjach jest uszczelnienie, które umożliwia fotografowanie w deszczu, śniegu i wilgotnej mgle. Dodatkowo przednie soczewki obu obiektywów zostały pokryte dodatkową powłoką SP (Super Protect), a zastosowane komponenty zabezpieczają obiektyw przed osadzaniem się wilgoci i kurzu na soczewce.
Pentax DA 18-55 mm f/3.5-5.6 AL WR

Pentax DA 18-55 mm f/3.5-5.6 AL WR

Pentax DA 50-200mm f/4-5.6 ED WR

Pentax DA 50-200mm f/4-5.6 ED WR

Nowe obiektywy oferują też system Quick-Shift Focus, który umożliwia ręczne przeostrzenie po ustawieniu ostrości przez aparat bez potrzeby przełączania dodatkowych przełączników.
Pentax K7 z obiektywem DA 18-55 mm f/3.5-5.6 AL WR

Podsumowując Pentax K-7 robi bardzo solidne pierwsze wrażenie. Widać, że w Pentaksie coś się ruszyło i przyszedł czas żeby podgonić konkurencję. Miejmy nadzieję, że wraz z nowościami pójdzie w parze lepsza jakość zdjęć na wysokich czułościach ISO, co było piętą achillesową poprzednich modeli Pentaksa. Sprawdzimy to w pełnym teście Pentaksa K-7 na fotopolis.pl już wkrótce. Sugerowane ceny detaliczne brutto to:
  • K7 BODY - 5490 PLN
  • K7+18-55WR - 5990 PLN
  • K7+18-55WR+50-200WR - 6490 PLN




NazwaPentax K-7
Typlustrzanka cyfrowa
Efektywna rozdzielczość14,6 Mp
Sensor
  • CMOS 23,4 mm x 15,6 mm
  • 15,07 megapikseli
  • 14,6 efektywnych megapikseli
Pamięć
  • karta Secure Digital (SD/MMC)
  • zgodność ze standardem SDHC
Rozdzielczość
  • 4672 x 3101
  • 3872 x 2592
  • 3008 x 2000
  • 1824 x 1216
Formaty zapisu obrazu
  • RAW (PEF, DNG)
  • RAW + JPEG (wybór 4 rozmiarów i 4 poziomów kompresji)
  • JPEG 14,5MP (4 poziomy kompresji)
  • JPEG 10,0MP (4 poziomy kompresji)
  • JPEG 6,0MP (4 poziomy kompresji)
  • JPEG 2,2MP (4 poziomy kompresji)
  • Motion JPEG (AVI) 30 kl/s
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresji
  • RAW
  • JPEG: ***, **, *
Obiektywwymienny, bagnet Pentax KAF (KAF2, KA)
Stabilizacja obrazusystem Shake Reduction (SR) - redukcja poprzez ruchy sensora
Zoom cyfrowybrak
Przysłonan.d.
Migawka
  • elektronicznie sterowana o przebiegu pionowym
  • 30 s - 1/8000 s, B
Tryby ekspozycji
  • Auto (program "zielony")
  • Program AE
  • preselekcja przysłony
  • preselekcja czasu
  • preselekcja czułości
  • tryb manualny
  • Bulb
Pomiar światła
  • TTL 77-segmentowy
  • centralnie ważony
  • punktowy
  • zakres 1 - 21 EV
Kompensacja ekspozycji
  • +/- 3 EV ze skokiem 1/2 EV
  • +/- 2 EV ze skokiem1/3 EV
Blokada ekspozycjitak
Autobracketing
  • 3 lub 5 klatek
  • skok od 0,3 do 2 EV
Metody pomiaru ostrości
  • automatyczny: TTL (SAFOX VIII+), 11 punktów AF (9 krzyżowych)
  • ręczny
Tryby pracy autofocusa
  • pojedynczy Single AF
  • ciągły Continuous AF
  • punkt centralny, auto lub wybór dowolnego punktu AF
Manual focustak
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy lub przycisku AF-Lock
Podgląd głębitak
Czułość
  • Auto (ISO 100 - ISO 3200)
  • ISO 100 - ISO 3200
  • rozszerzone ISO 6400
Balans bieli
  • Auto
  • dzień
  • cień
  • chmury
  • błysk
  • światło jarzeniowe (4 tryby)
  • światło żarowe
  • ręczny
Efekty
  • cz-b (4 rodzaje)
  • sepia (3 rodzaje)
  • portret
  • krajobraz
  • vibrant
  • jasność
Korekta obrazub.d.
Zdjęcia seryjnemaks. 5,2 kl./s - seria do 40 JPEG-ów
Rejestracja filmu640 x 416 pikseli, 1280 x 720 pikseli oraz 1536 x 1024 pikseli (format 16:9 high-definition TV)
Monitor LCD
  • tylna ścianka: 3-calowy TFT LCD, 921 tys. pikseli
  • górna ścianka: monochromatyczny panel LCD
Synchronizacja z lampą1/180 s
Lampa błyskowawbudowana: {LST|u|typu pop-up P-TTL (l.p. 13 dla ISO 100)
Kontrola błyskub.d.
Stopka akcesoriówgorąca stopka - P-TTL
MatówkaNatural-Bright-Matte III
Lustrob.d.
Wizjer
  • pryzmat pentagonalny
  • 100% pola widzenia
  • powiększenie 0,92x
  • wbudowana korekta dioptrii od -2,5 do +1,5
Punkt ocznyb.d.
Informacja w wizjerze
  • status wbudowanej lampy
  • podświetlenie aktywnego punktu AF
  • potwierdzenie ostrości
  • blokada ekspozycji
  • czas migawki
  • przysłona
  • kompensacja ekspozycji
  • liczba zdjęć mieszczących się jeszcze na karcie
  • ostrzeżenie o wysokiej czułości
  • stabilizacja obrazu
  • kompensacja siły błysku
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowab.d.
Tryby odtwarzania
  • pojedynczy
  • podwójny
  • 4,9,16-obrazkowy index
  • powiększenie do x32
  • slideshow
  • histogram
  • szczegóły
  • obracanie
  • przeglądanie folderów
Samowyzwalacztak, 2 lub 12 s
Złącza
  • USB 2.0 Hi-Speed
  • wyjście wideo (NTSC/PAL)
  • gniazdo zasilacza
  • HDMI
  • mikrofon stereo
Pilotb.d.
Zasilanie
  • akumulator litowo-jonowy D-LI90
Warunki atmosferyczneuszczelniony korpus
Gwint statywutak, 1/4 cala
Wymiary130,5 x 96,5 x 72,5
Waga
  • 670 g bez akumulatora i karty
  • 750 g z akumulatorem i kartą
Akcesoriab.d.
Uwagi
  • system czyszczenia matrycy DR (Dust Removal)
  • system wstrząsania sensorem
  • alarm przeciwpyłowy
  • Live Viev
  • gniazdo X
Ocena w teście DIWA61% (4)
Test Fotopolis9306
słowa kluczowe:
 
 
Komentarze
Polecane artykuły
Czy filmy małoobrazkowe sprawdzą się we współczesnej fotografii krajobrazu?
18 Wrz 2018
Aparaty analogowe dają możliwość niedrogiego rozpoczęcia przygody z bardziej świadomym fotografowaniem. Czy jednak w obecnych czasach film nadal może konkurować z cyfrą pod względem jakości obrazu?
1
Panasonic GH5, GH5S i G9 - mistrzowskie trio
28 Sie 2018
Linia topowych korpusów Panasonic to dziś propozycja zarówno dla wymagających filmowców jak i profesjonalnych fotografów. Przyglądamy się bliżej flagowym modelom.
0
“Każde spotkanie z nimi jest wspaniałym przeżyciem”. O fotografowaniu niedźwiedzi opowiada Marcin Dobas
10 Sie 2018
Fotografia dzikich zwierząt to nie sport dla wybranych. Zapierające dech w piersiach ujęcia natury są w zasięgu większości z nas. Trzeba tylko dobrze się przygotować, planować i wiedzieć gdzie szukać interesujących nas osobników. O tym, jak fotografować dzikie niedźwiedzie opowiada fotograf i podróżnik, Marcin Dobas.
0
Notebook z górnej półki czy budżetowy monitor graficzny? O to, co lepiej sprawdzi się w edycji zdjęć zapytaliśmy eksperta
31 Lip 2018
Czy dobry notebook jest wystarczający do zawodowej pracy fotograficznej? Jak wypada w zestawieniu z najtańszymi na rynku monitorami graficznymi?  Na co zwracać uwagę przy wyborze monitora? Zapytaliśmy o to eksperta, Radka Witana ze sklepu Wzorniki.eu.
0