Panasonic Lumix DMC-FZ100 - test

Panasonic Lumix FZ100 to następca udanego modelu FZ28. Zwiększono zakres zooma do 24x, a rozdzielczość do 14 megapikseli. Co ważne, najkrótsza ogniskowa odpowiada naprawdę szerokiemu kątowi - ekwiwalentowi 25 mm, a sensor bazuje na technologii MOS. Dzięki temu mamy możliwość rejestracji filmów full HD oraz sekwencji slow-motion z szybkością do 230 kl/s.

Autor: Damian Bednarzak

22 Grudzień 2010
Artykuł na: 29-37 minut

5. Fotografowanie

Szybkość działania

Pierwsze zdjęcie jesteśmy w stanie wykonać w około 2 sekundy po włączeniu aparatu (przy wyłączonym układzie AF). Przejście do trybu odtwarzania odbywa się znacznie szybciej, zajmuje sekundę. Są to jedynie przeciętne osiągi, lepiej prezentuje się reakcja aparatu na wciśnięcie migawki - tutaj opóźnienie jest niezauważalne. Warto także zwrócić uwagę na szybkość zoomowania. W FZ100 zmiana ogniskowej z 25 na 600 mm trwa 2,8 sekundy, co jest całkiem niezłym wynikiem. Dodatkowo dysponujemy dwiema szybkościami zoomowania, dla precyzyjniejszego kadrowania.

Ważnym składnikiem ogólnej szybkości aparatu jest układ AF, FZ100 bardzo dobrze radzi sobie pod względem ustawiania ostrości. Bardzo rzadko czas ten nie wykraczał poza 1,5 sekundy, a w zdecydowanej większości przypadków wynosił między 0,6-1 sekundy. Tak, jak często ma to miejsce w aparatach typu superzoom, w FZ100 możemy ograniczyć zakres odległości (AF, bądź AF Macro), co dodatkowo wpływa na szybkość ustawiania ostrości.

Mocną stroną Lumiksa jest tryb seryjny. W pełnej rozdzielczości możemy wykonać 11 kl/s, a w zmniejszonej do 2,5 MP 60 kl/s. Jednak prawdziwe slow-motion uzyskamy korzystając z jednego z trybów tematycznych, o nazwie Duża prędkość rejestracji. Tam, mimo że w skromnej rozdzielczości 320x240, uzyskamy szybkość aż 230 kl/s. Poniżej przykładowa sekwencja wideo:

Tryb ekspozycji

W oczy rzuca się bogata tarcza trybów ekspozycji. Poza tradycyjnymi trybami PASM widzimy dużo, bo aż 6 trybów tematycznych (a dodatkowe ukryte pod pozycją SCN. Dla początkujących użytkowników został przygotowany w pełni automatyczny tryb iA, który sam rozpoznaje jakiego trybu tematycznego użyć. Swoje miejsce ma także tryb filmowania, a literka M obok symbolu kamery oznacza, że możemy filmować także w trybie manualnej ekspozycji (oraz P, A, S).

tarcza trybow

Pomiar światła

Jak na zaawansowany kompakt przystało, FZ100 udostępnia trzy sposoby pomiaru światła: matrycowy, centralnie ważony oraz punktowy. Wyboru możemy dokonać w menu głowny, ale szybciej i wygodniej będzie skorzystać z menu funkcyjnego Q.MENU. Do działania każdego z trybów pomiaru nie można mieć żadnych zarzutów - zarówno w uniwersalnym matrycowym jak i precyzyjnie zdefiniowanym punktowym zdjęcia są naświetlane prawidłowo i zgodnie z charakterystyką.

ustawienia pomiaru światła
prawidłowo naświetlone zdjęcie, pomiar matrycowy

Pomiar ostrości

Tak jak wspominaliśmy, układ AF radzi sobie bardzo dobrze. Do tego możemy wybrać tradycyjny pomiar w centralnym obszarze kadru lub pozostawić automatyczny wybór obszaru AF. Do fotografii osób możemy użyć wykrywania twarzy, a do poruszających się obiektów Śledzenia AF.

ustawienia AF

Możemy także skorzystać z funkcji PRE AF, która ustawia ostrość już podczas kadrowania - z pewnością nie wpływa korzystnie na energooszczędność aparatu, ale w niektórych sytuacjach pozawala szybciej "wyostrzyć".

Bracketing

FZ100 umożliwia wykonanie serii 3 zdjęć ze zdefiniowaną różnicą ekspozycji. Do ustawień autobracketingu dostajemy się po dwukrotnym wciśnięciu górnego przycisku nawigatora z symbolem +/-. Skok korekty ekspozycji możemy ustawić w zakresie 1/3 - 3EV.

Balans bieli

Poza automatycznym balansem bieli do dyspozycji mamy pięć trybów zdefiniowaniowanych (światło dzienne, pochmurno, zacienienie, światło błyskowe, światło żarowe) i dwa tryby manualne. Zaawansowani użytkownicy docenią obecność ustawienia balansu bieli według stopni Kelvina.

ustawienia balansu bieli

W większości sytuacji możemy zaufać automatycznemy balansowi bieli - zarówno w świetle dziennym, żarowym jak i jarzeniowym radził sobie bardzo dobrze. W nietypowym oraz mieszanym oświetleniu polecamy skorzystanie z plików RAW, dzięki czemu będziemy mogli ustawić balans bieli w postprocesie.

Filmowanie

FZ100 potrafi rejestrować filmy w rozdzielczości Full HD (1920x1080) kompresowanych kodekiem AVCHD, z dźwiękiem zapisywanym dwukanałowo (stereo). Podczas nagrywania możemy kożystać zarówno z układu AF jak i zooma optycznego. Co prawda szybkość zoomowania jest zdecydowanie wolniejsza niż podczas fotografowania, ale do filmowania wystarczająca. Jakość filmów prezentuje się bardzo dobrze, obraz jest bogaty w szczegóły, a dźwięk "czysty".

Podsumowanie działu

Zaletami Lumiksa FZ100 są szybki tryb seryjny (do 230 kl/s) oraz rejestrowanie filmów Full HD z autofokusem. Plusami są także bardzo dobrze spisujący się pomiar ekspozycji oraz automatyczny balans bieli. Tryby pracy zostały opracowane tak, aby zarówno zaawasnowani (tryby PASM) jak i początkujący (tryb automatyczny oraz tematyczne) znaleźli coś dla siebie.

+ rejestracja filmów Full HD z AF

+ szybki tryb seryjny

+ pomiar światła

+ duża ilość trybów tematycznych

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
24
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
41
Powiązane artykuły