Ergonomia i funkcje przycisków

Po pierwszych wrażeniach i zdjęciach testowych przyszedł czas, żeby bliżej przyjrzeć się najnowszej lustrzance Olympusa - modelowi E-5. Jest to najwyżej plasowany aparat w ofercie japońskiego producenta, który będzie konkurował z lustrzankami półprofesjonalnymi.

Autor: Marcin Falana

15 Październik 2010
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

3. Ergonomia i funkcje przycisków

Pierwsze wrażenie
Olympus E-5 to duży i masywny aparat, który swoimi gabarytami odpowiada takim konstrukcjom jak Nikon D300s, Canon 7D czy Pentax K-7. Korpus waży 800 g i robi wrażenie dość lekkiego jak na swoje gabaryty. Wagę aparatu da się dopiero odczuć po założeniu cięższego szkła jak 12-60 mm f/2.8-4. Body zostało pokryte przyjemną fakturą, przypominającą klasyczne aparaty. Wszystkie elementy są dobrze spasowane, a aparat został wykonany z materiałów wysokiej jakości.

Pod względem solidności budowy Olympusowi E-5 trudno cokolwiek zarzucić. Korpus został wykonany ze stopów magnezu i robi bardzo dobre wrażenie. Gniazda baterii i kart pamięci zostały wyposażone w gumowe uszczelki. Także gniazdo złącz jest zabezpieczone dobrze przylegającą gumową zaślepką. Jedyne zastrzeżenia mamy do przykręcanych zaślepek gniazda studyjnych lamp błyskowych i pilota, które nie zostały przymocowane do korpusu i które bardzo łatwo zgubić.

Grip i miejsce na kciuk zostały pokryte antypoślizgową gumą, którą znajdziemy także na lewej ściance. Uchwyt jest wygodny i bezpieczny dzięki ergonomicznemu wyprofilowaniu tylnej ścianki i wpustce na środkowy palec na gripie. E-5 jest jednak aparatem skierowanym do osób o większych dłoniach. Także do noszenia aparatu na co dzień trzeba się zaopatrzyć w większą torbę.

W porównaniu z poprzednikiem E-5 jest trochę mniej obły, przeniesiono także kilka przycisków i zrezygnowano z dźwigienki otwierającej gniazdo baterii. Poza tymi kosmetycznymi zmianami przy projektowaniu E-5 Olympus skorzystał z wielu rozwiązań z modelu E-3.


Funkcje przycisków
Olympus E-5 jak przystało na półprofesjonalną lustrzankę wyposażono w dwie tarcze nastaw co znacznie ułatwia obsługę trybu manualnego. Przednia odpowiada wtedy za przysłonę, a tylna za czas ekspozycji. Przednia tarcza została umieszczona pod spustem migawki trochę zbyt nisko, co wymaga chwili przyzwyczajenia. Na szczęście tarcza jest odkryta od góry co ułatwia jej obsługę. Tylna tarcza jest umieszczona wzorcowo i znajduje się idealnie pod kciukiem.
przednia tarcza nastaw

Tarcze nastaw są także przydatne przy zamianie innych parametrów jak czułość ISO, pomiar światła, czy balans bieli. Możemy je także używać do poruszania się po menu i zmiany parametrów w menu podręcznym.

Nad spustem migawki znalazły się cztery przyciski - najbliżej prawej ścianki ISO, dalej przycisk korekty ekspozycji, balansu bieli oraz Light - przycisk podświetlający górny wyświetlacz LCD. Przycisk czułości ISO oraz korekty ekspozycji zostały wpuszczone w obudowę co oddziela je od reszty. Przycisk korekty ekspozycji został także wyposażony w wystający element w celu łatwiejszego odróżnienia go od przycisku ISO. Ogólnie operowanie nimi jest bardzo wygodne, warto jeszcze wspomnieć o wyświetlaniu zmian parametrów w wizjerze, co pozwala na pracę bez odrywania od niego oka.

Na górnej ściance z lewej strony lampy błyskowej znalazły się trzy przyciski. Do każdego z nich przypisane są dwa parametry, co nieco utrudnia ich obsługę. Pierwszy z nich jest odpowiedzialny za tryb lampy błyskowej i korektę błysku, kolejny pozwala na zmiany trybu ekspozycji oraz napędu, ostatni odpowiada za tryb autofokusa i pomiar światła. Po wciśnięciu któregoś z przycisków na ekranie pojawiają się interesujące nas parametry. Na górze te które zmieniamy przednią tarczą lub przyciskami nawigatora (prawy/lewy). Na dole te które zmieniamy tylną tarczą lub przyciskami góra/dół. Wciśnięcie jednocześnie przycisku MODE oraz AF pozwala dostać się do bracketingu. W tej okolicy znalazł się jeszcze przycisk zwalniający wbudowaną lampę błyskową.

AF/pomiar światła

Mode/napęd

zakładka bracketingu

Na tylnej ściance dominuje 3-calowy wyświetlacz LCD o rozdzielczości 920 tys. punktów. Olympus E-5 jest jedynym aparatem w swojej klasie wyposażonym w odchylany i obracany ekran. Niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania jest możliwość schowania ekranu w stronę korpusu oraz łatwe kadrowanie z różnych perspektyw w trybie live view.
odchylany i obracany ekran LCD


W lewym górnym rogu tylnej ścianki znalazły się dwa przyciski, które obsługujemy lewą ręką. Przycisk MENU pozwala na uruchomienie menu aparatu, natomiast przycisk INFO odpowiada za ilość wyświetlanej informacji podczas fotografowania i wyświetlania zdjęć.

Największe zgrupowanie przycisków znalazło się z prawej strony tylnej ścianki. Idąc od góry znajdziemy tu przycisk blokady ekspozycji/autofokusa - AEL/AFL, pod którym znalazła się tylna tarcza nastaw. Trzeba przyznać, że te dwa elementy zostały umieszczone idealnie pod kciukiem co ułatwia ich wygodną i szybką obsługę. Przycisk AEL/AFL możemy dokładnie zdefiniować w menu aparatu. Tuż pod tarczą znalazł się jeszcze jeden przycisk obsługujący tryb podglądu na żywo - live view.

definiowanie przycisku AEL/AFL


W prawym górnym rogu tylnej ścianki znalazły się kolejne dwa przyciski. Pierwszy z nich to przycisk Fn, który możemy sami zdefiniować w menu aparatu. Drugi obsługuje dwie funkcje - punkt autofokusa oraz nagrywanie klipów wideo (tryb live view).

definiowanie przycisku Fn

Reszta elementów sterujących została umieszczona z prawej strony wyświetlacza w zasięgu prawego kciuka. Znajdziemy tu przyciski odtwarzania i kasowania zdjęć, nawigator ze środkowym przyciskiem OK oraz dźwignię z włącznikiem ON/OFF. Przyciski nawigatora pozwalają na zmianę punktu autofokusa. Przycisk OK daje nam dostęp do szybkiego menu podręcznego, które jest bardzo dobrym rozwiązaniem przyspieszającym pracę z aparatem (ilustracja poniżej).

menu podręczne

Na przedniej ściance znajduje się ostatni przycisk, który standardowo obsługuje podgląd głębi ostrości. Umieszczono go w dobrym miejscu umożliwiającym szybką obsługę palcem serdecznym. Poza głębią ostrości możemy mu przypisać w menu aparatu inne funkcje.
przycisk podglądu głębi ostrości

definiowanie przycisku podglądu głębi


Ergonomia
Ergonomia Olympusa E-5 jest na naprawdę wysokim poziomie. Korpus jest solidnie wykonany i zapewnia bezpieczny i wygodny uchwyt, któremu sprzyja dobrze wyprofilowana tyla ścianka i grip. Rozkład elementów sterujących sprzyja łatwemu zapamiętaniu ich pozycji co pozwala na obsługę aparatu bez odrywania oka od wizjera. E-5 pozwala także na spersonalizowanie wielu elementów obsługi, dzięki czemu możemy dostosować aparat do własnych potrzeb. Gdy dodamy do tego wyświetlanie najważniejszych elementów w wizjerze, szybkie menu podręczne, odchylany i obracany ekran otrzymujemy aparat, któremu pod względem ergonomii użytkowania nic nie brakuje.

Podsumowanie
Olympus E-5 to bardzo dobrze wykonany półprofesjonalny korpus, który bez większych obaw możemy zabrać ze sobą w najbardziej niesprzyjające warunki. Zapewnia wygodny uchwyt i ergonomiczne rozmieszczenie elementów sterujących. Poza drobnymi niedogodnościami jak zbyt nisko umieszczona przednia tarcza nastaw czy "podwójność" funkcji niektórych przycisków trudno się do czegoś więcej przyczepić. Na plus należy zapisać szybkie menu podręczne, obracany i odchylany ekran oraz szerokie możliwości spersonalizowania korpusu.

+ wysokiej jakości materiały z jakich wykonano aparat
+ szybkie menu podręczne
+ wygodna tylna tarcza nastaw
+ wygodny uchwyt
+ obracany i odchylany ekran LCD
+ elektroniczna poziomica
+ programowalne przyciski
+ znakomita ergonomia

- zbyt nisko umieszczona przednia tarcza nastaw
- podwójne funkcje przycisków

Spis treści
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
24
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
41
Powiązane artykuły