Czy(m) street photo różni się od reportażu?

9

Autor: Mateusz Grybczyński

1 Maj 2016
Artykuł na: 2-3 minuty

Czym jest Street Photo? O definicję tego gatunku od lat toczą się boje. Dlatego aby choć zbliżyć się do sedna sprawy, postanowiliśmy zapytać o zdanie 5 fotografów: Wojtka Wieteskę, Damiana Chrobaka, Tomasza Lazara, Maćka Jeziorka i Martę Rybicką

Tomasz Lazar: jedno zdjęcie opowiada wszystko

 

Fotografia reporterska zawsze musi nieść ze sobą wartość informacyjną. Jest robiona w celu poinformowania o jakiejś sytuacji. Wykorzystuje się tutaj narrację stworzoną przez zdjęcia. Fotografia uliczna nie musi nieść tej wartości informacyjnej. W streecie jedno zdjęcie ma opowiedzieć wszystko.

fot. Tomasz Lazar, "Theather of Life"

 

Według mnie reportażu nie można zrobić tylko zdjęciami streetowymi. Brakowałoby czegoś w takiej wypowiedzi. Można oczywiście wykorzystać podejście fotografii ulicznej, pojedyncze kadry, mocne momenty.

fot. Tomasz Lazar, Fashion Philosophy

 

W streecie jedno zdjęcie zawiera całą historię ale później ciężko z takiego zbioru historii opowiedzieć całą opowieść. Takie podejście wykorzystują np. Trent Parke, Martin Parr, Tony Ray Jones, mają zacięcie streetowe i wykorzystuję tą stylistykę do opowiadania swoich opowieści.

 

Autor: Mateusz Grybczyński

Od lat zafascynowany fotografią uliczną. Na codzień zajmuje się popularyzowaniem "streeta" w polskim internecie. Założyciel serwisu Polishstreetphotography.com. Jako fotograf brał udział w licznych wystawach zarówno w kraju jak i zagranicą.

Komentarze
Więcej w kategorii: Analizy
Synology DS1618+ w pracy fotografa. Studium przypadku Marty Ponsko
Synology DS1618+ w pracy fotografa. Studium przypadku Marty Ponsko
W przypadku codziennej pracy dyski zapełniają się wyjątkowo szybko, a z czasem coraz większym problemem staje się archiwizacja, wyszukiwanie i bezpieczeństwo materiałów. Oto jak poradziła sobie z...
0
0
Pół roku z plecakiem Manfrotto Chicago 50 - opinia fotografa Michała Lei
Pół roku z plecakiem Manfrotto Chicago 50 - opinia fotografa Michała Lei
Michał Leja przez 6 miesięcy intensywnie korzystał z plecaka fotograficznego Manfrotto Chicago 50. Sprawdźcie, dlaczego nazwał go swoim przyjacielem...
25
0
Fotografuj opuszczone miejsca jak Dimitri Bourriau. Te zdjęcia powalają!
Fotografuj opuszczone miejsca jak Dimitri Bourriau. Te zdjęcia powalają!
Ten francuski artysta inspiruje do szerokokątnego spojrzenia na opuszczone budynki. W swoich podróżach nie rozstaje się z obiektywem Irix 11 mm f/4...
32
0
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)