Czy(m) street photo różni się od reportażu?

9

Autor: Mateusz Grybczyński

1 Maj 2016
Artykuł na: 2-3 minuty

Czym jest Street Photo? O definicję tego gatunku od lat toczą się boje. Dlatego aby choć zbliżyć się do sedna sprawy, postanowiliśmy zapytać o zdanie 5 fotografów: Wojtka Wieteskę, Damiana Chrobaka, Tomasza Lazara, Maćka Jeziorka i Martę Rybicką

Damian Chrobak: liczą się powody

 

Bardzo łatwo jest rozróżnić fotografa streetowego od reportażowego. Reporter biegnie na wydarzenie żeby obserwować jego przebieg, streetowiec, tylko aby wychwytywać zachowania i reakcje ludzi. Fotografuje się wszystko, tylko nie owo wydarzenie. W reportażu najważniejsze jest opowiedzenie historii od A do Z. Powinien (jeśli w ogóle można tak powiedzieć) zawierać portret, ogół, detal, sytuację… W streecie trzeba to zmieścić w jednym zdjęciu.

fot. Damian Chrobak

 

Ogromną różnicą jest też to dlaczego robimy te zdjęcia. Fotografia reporterska powstaje najczęściej na zamówienie (albo chociaż z zamiarem sprzedaży). Każdy może zrobić streeta a reportaż nie każdy opublikuje. Wydaje mi się że najważniejsze w tym wszystkim jest jak autor utożsamia się z fotografią. Są dni kiedy idę świadomie szukać pojedynczych strzałów ale są też takie, kiedy chcę opowiedzieć dłuższą historię, na określonej przestrzeni czy w czasie.

fot. Damian Chrobak

Fotografia uliczna z perspektywy czasu zawsze będzie dokumentem. To tak jak Cardiff After Dark, Dakowicza. Pojedyncze zdjęcia w tej książce to mocne, streetowe momenty ale kiedy złożymy to w całość staje się to projektem dokumentalnym.

Street to być może najcięższa forma fotografii. Tutaj się chodzi i z niczego trzeba zrobić zdjęcie które działa

Street to być może najcięższa forma fotografii. Tutaj się chodzi i z niczego trzeba zrobić zdjęcie które działa. Nie mamy założonej wstępnie historii którą chcemy opowiedzieć, czy nawet określonej przestrzeni w której fotografujemy. To jest kawał ciężkiej roboty. Musisz się nachodzić, złapać ten kadr opowiadający historię.

 

Autor: Mateusz Grybczyński

Od lat zafascynowany fotografią uliczną. Na codzień zajmuje się popularyzowaniem "streeta" w polskim internecie. Założyciel serwisu Polishstreetphotography.com. Jako fotograf brał udział w licznych wystawach zarówno w kraju jak i zagranicą.

Komentarze
Więcej w kategorii: Analizy
Pół roku z plecakiem Manfrotto Chicago 50 - opinia fotografa Michała Lei
Pół roku z plecakiem Manfrotto Chicago 50 - opinia fotografa Michała Lei
Michał Leja przez 6 miesięcy intensywnie korzystał z plecaka fotograficznego Manfrotto Chicago 50. Sprawdźcie, dlaczego nazwał go swoim przyjacielem...
25
0
Fotografuj opuszczone miejsca jak Dimitri Bourriau. Te zdjęcia powalają!
Fotografuj opuszczone miejsca jak Dimitri Bourriau. Te zdjęcia powalają!
Ten francuski artysta inspiruje do szerokokątnego spojrzenia na opuszczone budynki. W swoich podróżach nie rozstaje się z obiektywem Irix 11 mm f/4...
32
0
Lumix S5 - uniwersalna hybryda dla współczesnych twórców
Lumix S5 - uniwersalna hybryda dla współczesnych twórców
Nowy Panasonic Lumix S5 to najmniejsza w serii S pełna klatka, która łączy świat fotografii i filmu w przystępnej cenie. Przyjrzyjmy się, co skrywa ten niewielki ale zaawansowany korpus!
3
0
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)