"Więzienia" Martina Povera w Galerii Camelot

Zapraszamy do krakowskiej Galerii Camelot, gdzie już w sobotę, 5 czerwca swoje fotografie zaprezentuje Martin Pover. Zdjęcia składające się na cykl "Więzienia" wykonane zostały w zoo na całym świecie. Artysta w swoich pracach ujawnia, że współczesne zoo, zamiast dostarczać subtelnych doświadczeń obcowania z dziką naturą, nieudolnie imituje rzeczywistość. Wystawę będzie można oglądać do końca wakacji.
Zgromadzone na wystawie w Galerii Camelot prace pochodzą z cyklu "Więzienia (Carceri)" powstałego w latach 2003-2009. Tytuł wziął się od serii rysunków włoskiego rysownika Giovanni Battisty Piranesiego z 1750 roku przedstawiającego więzienia będące wytworem wyobraźni artysty. Piranesi zgłębiał zagadnienia z obszaru dynamiki społecznej kontroli badając je z perspektywy psychologicznej.

Projekt zawiera fotografie pustych klatek, przestrzeni, które swą atmosferą niepewności i napięcia przywołują na myśl scenę teatru. Opuszczone pomieszczenia przepełnione są atmosferą nieuniknionej skończoności. Przykuwająca uwagę architektura zoo decyduje o punkcie oglądania, iluzja udająca rzeczywistość zostaje obnażona. Artysta w swoich pracach ujawnia, że współczesne zoo, zamiast dostarczać subtelnych doświadczeń obcowania z dziką naturą, nieudolnie imituje rzeczywistość.

Prezentowane na wystawie fotografie pochodzą z Paryża, Londynu, Edynburga, Colchester, Pekinu, Szanghaju, Tiencina, Lizbony, Berlina, Rzymu, Pragi, Budapesztu, Waszyngtonu, Los Angeles i San Diego.
fot. Martin Pover
Pomimo złudnego wrażenia, że zoo dają wyobrażenie żywej przyrody, w rzeczywistości odizolowywują gatunki od siebie, uniemożliwiając jakąkolwiek naturalną interakcję pomiędzy odmiennymi grupami zwierząt, gadów, ryb i ptaków. Zwierzęta są zamknięte w klatkach, zduszone w szklarniach czy na wybiegach - uwięzione, pozbawione praw i nadanej im siły - pisze Liz Wells.

Martin Pover, angielski fotograf, zdobył licencjat z fotografii na Polytechnic of Central London, studia magisterskie w zakresie sztuki ukończył na University of East London. Jego prace pokazywane były podczas wystaw indywidualnych i zbiorowych, w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Szwecji, USA, Kanadzie. W 2007 roku wziął udział w zbiorowej wystawie "Jacy jesteśmy. Fotografując Wielką Brytanię, 1840-2007", w londyńskiej galerii Tate Britain. Jego artykuły z dziedziny sztuki były publikowane przez Portfolio i London Independent Photography. Od wielu lat naucza, wykładał na kilkunastu uczelniach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Malezji, Australii, Grecji i Kanadzie. Obecnie jest starszym wykładowcą na University College for the Creative Arts.

Martin Pover Carceri/ Więzienia
Wernisaż: 5.06.2010, godz. 20:00
Termin: 6.06-29.08.2010

Galeria Camelot & Fundacja Imago Mundi
ul. Św. Tomasza 17
Kraków
Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8