Mariusz Wideryński "Fizjografie" - wystawa w Starej Galerii ZPAF

ms
5 Cze 2009
Stara Galeria ZPAF w Warszawie zaprasza w poniedziałek, 8 czerwca na otwarcie wystawy Mariusza Wideryńskiego "Fizjografie". Najnowszy cykl autora to czarno-białe portrety prezentowane w zestawieniach z ujęciami pejzaży. Początek wernisażu o godzinie 17.30. Wstęp wolny.
(...)Osobliwą doskonałością "Fizjografii" jest próba syntezy. Polega ona na pokazaniu skadrowanych zjawisk przyrody jako jej unikalnego oblicza, w bezpośrednim połączeniu z wizerunkami twarzy osób publicznie rozpoznawanych. (...)Zawsze dwa kwadraty, portret i pejzaż. Niektóre skomponowane tak, że tworzą harmonijną jedność z zatarciem granicy technicznej. Ale w sztuce, w dziele artystycznym, nie ma granic. Granice są w umyśle widza-odbiorcy. Wymiary wszystkich prac są jednakowe a blask na obrazach tworzą biel i czerń. Twarze wybrane do kolekcji tworzą humanistyczny pejzaż ze śladami doświadczeń, a przyroda fascynuje odsłanianą intymnością.Władysław Serwatowski, fragment tekstu "Fizjografie - portrety jako oblicza przyrody"
fot. Mariusz Wideryński
Mariusz Wideryński: Od wielu lat zajmuję się fotografią portretową. Kiedyś była to swego rodzaju notatka fotograficzna i zapis powstający bez konkretnego planu. Z czasem okazała się świadomym działaniem, chęcią zatrzymania czasu, zapisania obserwacji, spostrzeżeń oraz uchwycenia obiektywem aparatu czegoś pozornie nieuchwytnego. Oczy, zmarszczki, układ ust oraz mimika twarzy dokładnie opisują emocje, stan ducha - a w końcu bagaż osobistych przeżyć. Każda twarz jest inna, wyjątkowa, każda na miarę życiowych doświadczeń i cech charakteru emanuje innymi informacjami. Każda tworząc niezwykły pejzaż bez wątpienia jest lustrem właściciela.
fot. Mariusz Wideryński
Równolegle z fascynacją portretem od zawsze wielkie znaczenie ma dla mnie fotografia krajobrazu. Pierwsze pejzaże były rejestracją miejsca, jego uroku i kolorytu. Z czasem zacząłem poszukiwać sytuacji plenerowych odpowiadających moim emocjom, stosownie wybrany motyw, czas fotografowania i światło pozwalały na wyrażenie ich za pomocą fotograficznego obrazu. Próba opisania osobowości portretowanych postaci poprzez zastawienie portretu z pejzażem, jako dwóch spójnych formalnie i znaczeniowo elementów, stała się osobistym wyzwaniem.
fot. Mariusz Wideryński
Mariusz Wideryński - w 1976 roku obronił dyplom z geologii historycznej. Po studiach pracował jako fotograf Krajowej Agencji Wydawniczej. Od końca lat 80-tych jako fotograf współpracuje z wydawnictwami i agencjami w kraju i za granicą. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. W czerwcu 2005 roku został wybrany na stanowisko prezesa ZG ZPAF, w 2008 wybrano go po raz kolejny. Wykładowca fotografii na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz w Warszawskiej Szkole Filmowej. Był pomysłodawcą i kuratorem ponad 80 wystaw fotografii w Starej Galerii ZPAF. Inicjatorem i komisarzem (wspólnie z zaproszonymi kuratorami - Małgorzatą Plater-Zyberk z Muzeum Narodowego w Warszawie oraz Adamem Sobotą z Muzeum Narodowego we Wrocławiu) wielkiej wystawy "Polska fotografia XX wieku" w salach Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie oraz Wilnie w 2007. Inicjatorem i komisarzem Warszawskiego Lata Fotografii 2007, 2008. Organizatorem i komisarzem cyklicznych międzynarodowych plenerów fotograficznych. Równolegle do twórczości fotograficznej uprawia grafikę użytkową. Projektuje plakaty, okładki książek, katalogi. Członek Stowarzyszenia Polskich Artystów Grafików Projektantów od 1983 do zakończenia działalności Stowarzyszenia. Od 1978 jest czynnym ratownikiem górskim GOPR i przewodnikiem beskidzkim.

Mariusz Wideryński - FIZJOGRAFIE
Wernisaż: 8.06.2009 godz. 17.30
Termin: 8.06.2009 - 23.06.2009

Stara Galeria ZPAF
Pl. Zamkowy 8, Warszawa
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
4
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1