"dom/home. andrzej kramarz i weronika łodzińska. fotografie" - wystawa w Krakowie

ms
22 Kwi 2009
Muzeum Etnograficzne w Krakowie zaprasza na wystawę fotografii Andrzeja Kramarza i Weroniki Łodzińskiej. Prezentacja zatytułowana "dom / home" to jedna z odsłon realizowanego od 5 lat projektu dokumentalnego, poświęconego rozmaitym przestrzeniom mieszkalnym. Na fotografiach, pochodzących z różnych serii, znalazły się m.in. pokoje hobbystów, cele zakonników, miejsca noclegowe w domu dla bezdomnych. Wernisaż już w piątek, 24 kwietnia o godzinie 18.
Andrzej Kramarz i Weronika Łodzińska zrealizowali liczne cykle dokumentujące przestrzenie mieszkalne. W Muzeum Etnograficznym w Krakowie prezentowane będą fotografie z różnych serii z ostatnich pięciu lat. Na fotografiach nie ma ludzi. Są puste wnętrza: prycze w schronisku dla bezdomnych, pokoje panieńskie, cele polskich zakonników, mieszkania kolekcjonerów, wozy cyrkowe... Każde z tych miejsc jest jednocześnie portretem swego właściciela. Więcej mówi o jego sytuacji życiowej, zainteresowaniach, charakterze i stanie ducha, niżby on sam może chciał albo nawet mógł opowiedzieć.

Zdjęcia prezentowane w muzeum otrzymały wiele prestiżowych nagród w kraju i za granicą, m.in.: EPSON Photo Art Award (2005), Photopoland 2007, European Bank Award 2008 i Nagrodę "Newsweek Polska". Były pokazywane na wystawach w Polsce, we Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Czechach, Słowacji, Grecji i na Węgrzech.
fot. Andrzej Kramarz i Weronika Łodzińska, 62 m2 domu.
Największy w Polsce dom dla bezdomnych mieści się w Nowej Hucie przy ul. Makuszyńskiego. Wczesną jesienią przebywa w nim ponad sto osób, ale w sezonie zimowym liczba ta wzrasta do trzystu. 90% sypiających tu mężczyzn ma problem z wódką, 80% wyrok za sobą - najczęściej za niepłacone alimenty lub przemoc w rodzinie. Najmłodszy ma 24 lata, najstarszy 79 lat. Warunkiem przebywania w noclegowni jest zachowanie abstynencji (przynajmniej na terenie ośrodka) i współpraca z pracownikiem socjalnym. "Domy" na zdjęciach należą do nielicznych, którzy w prowizoryczny sposób starają się odbudować wspomnienia z dawnego życia.
fot. Andrzej Kramarz i Weronika Łodzińska, hobbyści.
Pokoje osób, których pasja rozrosła się do nadzwyczajnych rozmiarów. Wypełnia ona całą przestrzeń życiową i znajduje odzwierciedlenie we wnętrzu domu. Wchodząc do mieszkania hobbysty, natrafiamy na obraz początkowo niezrozumiały, nigdy nie obojętny, zawsze zaskakujący. Stajemy w obliczu czyjejś historii, prywatnej opowieści o świecie. Za każdym razem fascynujące.
fot. Andrzej Kramarz i Weronika Łodzińska, imigranci.
Haut du Lievre to położone wysoko nad miastem Nancy osiedle wielkich bloków. Powstało pod koniec lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Wybudowane z "wielkiej płyty" bloki są naprawdę wielkie; 450-metrowej długości Cedre Bleu przez wiele lat uznawany był za najdłuższy budynek mieszkalny w Europie. W widocznych z całej okolicy siedmiu podobnych do siebie blokach mieszka ponad trzy i pół tysiąca ludzi należących do pięćdziesięciu dwóch różnych narodowości.
fot. Andrzej Kramarz i Weronika Łodzińska, cela.
Cela to jedyna prywatna przestrzeń, jaką posiada zakonnik. Najczęściej jest to jeden pokój. W tych "czterech ścianach" znajduje się miejsce do pracy, sypialnia, living room. Dla zakonnika dom nie jest życiowym celem, do którego się dąży, starając się odtworzyć jakieś jego wyobrażenie. Nie jest też spełnieniem jednego z podstawowych pragnień. Jest raczej konsekwencją duchowego wyboru. Cela w klasztorze zostaje przydzielona, a to, jak ona wygląda, zależy nie tylko od charakteru jej mieszkańca, ale też pozycji, jaką zajmuje on w hierarchii, oraz formuły samego zakonu.
fot. Weronika Łodzińska, pokoje panieńskie.
Moqattam, koptyjska dzielnica Kairu, to wysypisko śmieci dwunastomilionowego miasta. Wory zwożonych śmieci sięgają czwartego piętra ceglastych slumsów. Wszyscy żyją tu z segregacji odpadów. Najgorsze są odpady szpitalne. Kobiety gołymi rękami oddzielają zużyte igły od gumowych rurek z resztkami krwi. Unosząca się w powietrzu mgła odoru i kwasów nie pozwala oddychać i szczypie w oczy. W Moquattam fotografowałam pokoje niezamężnych dziewcząt. Niektóre z nich noszą złote bransolety na znak, że zostały przyrzeczone mężczyznom, których wybrali rodzice. Z reguły są to ich kuzyni.
fot. Andrzej Kramarz i Weronika Łodzińska, wozy cyrkowe.
Cyrkowiec pracuje tak długo, jak długo jest w dobrej kondycji i ma interesujący program. Jego pracę reguluje kontrakt, a życiem rządzi stres - nie tylko związany z występami, ale też koniecznością pozostawania młodym i sprawnym. Kiedy traci pracę, traci wszystko, również to, od czego jest uzależniony: możliwość ciągłego przemieszczania się. Na Ukrainie poznaliśmy rodzinę cyrkowców, w której dzieci osiem razy w roku zmieniły szkołę. Nowy kontrakt to nowy cyrk i nowi ludzie w karawanie przyczep. Artyści podróżują przez dziewięć miesięcy, a przez trzy pozostają w domu, który jest tak naprawdę tylko "przeczekalnią".

Andrzej Kramarz (ur. 1964) absolwent Instytutu Kreatywnej Fotografii w Opawie (Czechy). Jest współzałożycielem grupy artystycznej "DRUT" (Dębicka Rzesza Uprawiaczy Tfurczości) oraz zespołu muzyki improwizowanej "Na Przykład", działających w latach 1985-1990. We wczesnych latach 90. podjął pracę w zawodzie fotografa. Jest laureatem wielu nagród fotograficznych, a także współtwórcą Fundacji Imago Mundi i członkiem Kolektywu Fotografów Visavis.pl. Prowadzi zajęcia w Akademii Fotografii w Krakowie. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Sztuki.

Weronika Łodzińska-Duda studiowała historię sztuki i fotografię na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Université de la Sorbonie oraz na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jest dokumentalistką miejsc. Organizatorka spotkań artystycznych, od 2003 roku - kuratorka krakowskiej galerii sztuki współczesnej Camelot, jest także współzałożycielką Fundacji Imago Mundi.


"dom/home. andrzej kramarz i weronika łodzińska. fotografie"
Wernisaż: 24.04.2009 godz. 18.00
Termin: 25.04.2009 - 30.08.2009

Muzeum Etnograficzne
ul. Krakowska 46
Kraków
 
Komentarze
Polecane artykuły
Sony 24 mm f/1.4 GM - zdjęcia przykładowe
20 Wrz 2018
Ciekawi jak w praktyce spisuje się Sony 24 mm f/1.4 GM? Podczas światowej premiery spędziliśmy kilka chwil z najnowszym szerokokątnym reprezentantem serii G Master. Zobaczcie zdjęcia przykładowe, które wykonaliśmy we włoskiej Katanii.
1
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0