"Krajobraz peryferyjny" Zbigniewa Dłubaka w galerii Asymetria

Warszawska galeria Asymetria wraz z fundacją "Archeologia Fotografii" zapraszają na wystawę dokumentalnych fotografii Zbigniewa Dłubaka. Prace powstały przed ponad półwieczem na peryferiach Warszawy i w małych polskich miasteczkach. "Krajobraz peryferyjny" to pierwszy projekt realizowany przez fundację "Archeologia Fotografii".
Zanim przejdziemy do samej wystawy, dwa słowa o fundacji "Archeologia Fotografii". Powstała niedawno, w sierpniu 2008 roku z inicjatywy Anny Duńczyk, Rafała Lewandowskiego, Karoliny Lewandowskiej (prezeska) i Karoliny Puchała-Rojek (v-ce prezeska). Jak informują jej twórcy, jej głównym celem jest ochrona, opracowywanie i promowanie archiwów po polskich artystach posługujących się fotografią. Trzymamy kciuki za kolejne interesujące projekty.

Pierwszym jest wystawa "Krajobraz peryferyjny" Zbigniewa Dłubaka. Organizatorzy tak ją opisują: Jest to efekt prac nad rozpoznawaniem archiwum po Zbigniewie Dłubaku (1921-2005). Odkryty zostanie fragment najsłabiej znanego okresu twórczości artysty - 1 połowa lat 50., kiedy fotograf wycofał się z życia artystycznego i publicznego, porzucił awangardowe eksperymenty i zwrócił się ku fotografii dokumentalnej. Tylko niewielka część wykonanych w tym okresie zdjęć była pokazywana i publikowana, większość pozostawała do tej pory w archiwum autora.

fot. Zbigniew Dłubak

Opustoszałe pejzaże peryferii Warszawy, małych miasteczek i pól Dłubak fotografował w latach 1950-53. Robił to w sposób szczególny - dążył do negowania stosowanych zwykle w fotografii artystycznej kompozycji, malarskiej bądź inspirowanej awangardą fotograficzną; fotografował w dni pochmurne, kiedy światło jest rozproszone i fotografie pozbawione są silnej światłocieniowości; odbitki robione były także w sposób niwelujący silne kontrasty. Z brzydoty i przygnębiającej atmosfery, z banalności fotografowanych miejsc autor uczynił główny temat swojego zainteresowania i przedstawił je jako wartość estetyczną.

Prace te są prekursorskie wobec tendencji neorealistycznej, która opanowała polską fotografię od roku 1956, a także wobec topograficznego nurtu dokumentalnego rozwijającego się od 2 połowy lat 60. na świecie. Dziś, przy trwającej od kilku lat w Polsce fascynacji dokumentalnym aspektem fotografii w polu sztuki, pejzaże te, wykonane w okresie głębokiego stalinizmu, powinny być szeroko znane.



Zbigniew Dłubak Krajobraz peryferyjny
Wernisaż: 03.12.2008, godz. 18:00
Termin: 03.12.2008 - 12.01.2009, czynne w godzinach 10:00 - 15:00, lub po umówieniu się telefonicznym, pod numerem 510 255 027 (Rafał Lewandowski - kierownik galerii)

Galeria ASYMETRIA
Ul. Nowogrodzka 18a m 8 (4 piętro), Warszawa

 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
0
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0