"Krajobraz peryferyjny" Zbigniewa Dłubaka w galerii Asymetria

Warszawska galeria Asymetria wraz z fundacją "Archeologia Fotografii" zapraszają na wystawę dokumentalnych fotografii Zbigniewa Dłubaka. Prace powstały przed ponad półwieczem na peryferiach Warszawy i w małych polskich miasteczkach. "Krajobraz peryferyjny" to pierwszy projekt realizowany przez fundację "Archeologia Fotografii".
Zanim przejdziemy do samej wystawy, dwa słowa o fundacji "Archeologia Fotografii". Powstała niedawno, w sierpniu 2008 roku z inicjatywy Anny Duńczyk, Rafała Lewandowskiego, Karoliny Lewandowskiej (prezeska) i Karoliny Puchała-Rojek (v-ce prezeska). Jak informują jej twórcy, jej głównym celem jest ochrona, opracowywanie i promowanie archiwów po polskich artystach posługujących się fotografią. Trzymamy kciuki za kolejne interesujące projekty.

Pierwszym jest wystawa "Krajobraz peryferyjny" Zbigniewa Dłubaka. Organizatorzy tak ją opisują: Jest to efekt prac nad rozpoznawaniem archiwum po Zbigniewie Dłubaku (1921-2005). Odkryty zostanie fragment najsłabiej znanego okresu twórczości artysty - 1 połowa lat 50., kiedy fotograf wycofał się z życia artystycznego i publicznego, porzucił awangardowe eksperymenty i zwrócił się ku fotografii dokumentalnej. Tylko niewielka część wykonanych w tym okresie zdjęć była pokazywana i publikowana, większość pozostawała do tej pory w archiwum autora.

fot. Zbigniew Dłubak

Opustoszałe pejzaże peryferii Warszawy, małych miasteczek i pól Dłubak fotografował w latach 1950-53. Robił to w sposób szczególny - dążył do negowania stosowanych zwykle w fotografii artystycznej kompozycji, malarskiej bądź inspirowanej awangardą fotograficzną; fotografował w dni pochmurne, kiedy światło jest rozproszone i fotografie pozbawione są silnej światłocieniowości; odbitki robione były także w sposób niwelujący silne kontrasty. Z brzydoty i przygnębiającej atmosfery, z banalności fotografowanych miejsc autor uczynił główny temat swojego zainteresowania i przedstawił je jako wartość estetyczną.

Prace te są prekursorskie wobec tendencji neorealistycznej, która opanowała polską fotografię od roku 1956, a także wobec topograficznego nurtu dokumentalnego rozwijającego się od 2 połowy lat 60. na świecie. Dziś, przy trwającej od kilku lat w Polsce fascynacji dokumentalnym aspektem fotografii w polu sztuki, pejzaże te, wykonane w okresie głębokiego stalinizmu, powinny być szeroko znane.



Zbigniew Dłubak Krajobraz peryferyjny
Wernisaż: 03.12.2008, godz. 18:00
Termin: 03.12.2008 - 12.01.2009, czynne w godzinach 10:00 - 15:00, lub po umówieniu się telefonicznym, pod numerem 510 255 027 (Rafał Lewandowski - kierownik galerii)

Galeria ASYMETRIA
Ul. Nowogrodzka 18a m 8 (4 piętro), Warszawa

Komentarze
Polecane artykuły
Sony A9 i FE 400 mm f/2.8 GM OSS - jak radzą sobie w wymagającej fotografii sportowej?
21 Sty 2019
Topowy korpus systemu E pretenduje do miana najlepszego reporterskiego aparatu na rynku. Wraz z niezbędnym w fotografii sportowej obiektywem 400 mm f/2.8 tworzy obecnie najlżejszy tego typu pełnoklatkowy zestaw na rynku. Zobaczcie, jak poradził sobie w wymagających warunkach.
2
SanDisk Extreme Portable SSD - test dysku SSD
18 Sty 2019
Wytrzymały, pojemny i szybki a do tego naprawdę mały. Najnowszy dysk przenośny SSD SanDisk to jedno z najciekawszych rozwiązań tego typu na rynku. Sprawdziliśmy, jak spisuje się w praktyce!
0
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1