Polska Wenus 2008

MFK 08. Jaka jest Wenus 2008 doskonale pokazuje krakowska wystawa będąca jedną z prezentacji Programu Głównego tegorocznego MFK. Projekt "Wenus Polska 2008" nawiązuje do popularnego cyklu wystaw z lat siedemdziesiątych odbywającego się w Krakowie. Od tamtego czasu w Polsce zmieniło się wiele, i ustrój inny, i trochę inaczej wyglądamy, ale naprawdę duże zmiany, jak się okazuje, zaszły w sztuce, w szczególności w akcie i w postrzeganiu kobiecego ciała. Polecamy.
Z naszymi wyobrażeniami o ciele, pięknie i pożądaniu, konfrontuje nas wystawa "Wenus Polska 2008". - napisał w materiałach festiwalu Piotr Lelek. Pomysłodawca i kurator projektu - Adam Mazur postanowił poprzez nawiązanie do cyklu wystaw "Wenus" odbywających się w latach siedemdziesiątych w Krakowie poruszyć problem ciała i nagości w sztuce. Temat właściwie wiecznie aktualny i niewątpliwie najczęściej poruszany przez artystów. Ale, jak dalej napisał Piotr Lelek podejście artystów zaproszonych do projektu niełatwo wtłoczyć w ten schemat. Ich prace, często drapieżne i dalekie od "poprawności" nie pozwalają na uproszczone interpretacje.

Wystawa Wenus Polska 2008 zagości w labiryncie pokoi w kamienicy, gdzie do niedawna mieściła się Kuchnia Brata Alberta na Kazimierzu. Z jednej strony będzie można zobaczyć komercyjną fotografię mody, z drugiej - ciało w ujęciu współczesnych artystów. Czy wystawa wywrze tak duże wrażenie, jak te z początku lat 70-tych? Trudno się tego spodziewać, bowiem już nikogo nagość nie szokuje, a napewno nie ta w wydaniu Wenus 1970.

fot. Ewa Łowżył

Oto tekst o wystawie autorstwa Adama Mazura:

"Wenus" pamiętają wszyscy. Nie wszyscy ją widzieli w Krakowie, niektórzy czytali o niej w prasie, innym udało się zobaczyć ją w kronice filmowej. Organizowana cyklicznie, lecz z przerwami (jak to w PRL często bywało) wystawa fotografii aktu kobiecego stała się nie tylko znakiem względnej liberalizacji - także obyczajowej - czasów tow. Gierka, lecz przeszła do historii polskiej fotografii jako jeden z najbardziej kontrowersyjnych i najchętniej odwiedzanych projektów wystawowych. Wspomnienia o wyprawach z kolegami z wojska specjalnymi wagonami dołączanymi do pociągowych składów i próbach przejścia nieletnich przez zainstalowaną przed wystawą "bramkę" mieszają się z oficjalnymi komunikatami o kradzieżach i dewastacji eksponowanych prac. Tłumy w galerii, burza w prasie, lecz co właściwie taki ferment spowodowało? Dziś zdjęcia z historycznej "Wenus" nie szokują, ani nawet nie podniecają. Listkiem figowym fotografii artystycznej maskowano dość płaskie przedstawienia erotyczne. Od rekonstrukcji dawnej "Wenus" znacznie ciekawsze wydaje się postawienie pytania o kondycję aktu w sztuce współczesnej (i przede wszystkim w polskiej fotografii współczesnej).

fot. Maciej Osika

Tym razem "Wenus" znów szuka swojego miejsca w Krakowie. Nawiązanie do obciachowego, ale też przez swą obciachowość kultowego projektu ma służyć swego rodzaju przepracowaniu formy, w jakiej zastygł kobiecy akt w fotografii polskiej. Wenus zwraca uwagę na wyrafinowane przedstawienia tworzone przez pochodzących z różnych obszarów fotograficznego pola producentów (od reklamy i mody, przez fotoreportaż i fotoamatorstwo po sztukę współczesną wykorzystującą aparat do swych celów). Na wystawie oprócz klasycznych aktów fotograficznych stawiających pytanie o definicję piękna dziś znajdują się prace o potencjale krytycznym, które poddają się przede wszystkim lekturze refleksyjnej, wprowadzając znaczenia zgoła nie do pomyślenia lat temu trzydzieści pięć. W 2008 roku, jeśli pojawia się piękno, to do bólu, jeśli komercja i kicz to w sosie kampowym, jeśli tożsamość to raczej płynna niż stabilna. Zdjęcia najlepsze i najgorsze, ściągnięte z Internetu i specjalnie wyprodukowane pojawiają się obok siebie by widz mógł skonstruować swą własną definicję Wenus.

Wenus 2008 zamiast panów w wędkarskich kamizelkach, trzymających pewnie w dłoniach aparaty z długoogniskowymi obiektywami pokazuje zdjęcia autorstwa artystów podejmujących się refleksji nad sposobami reprezentacji kobiet w kulturze. Zobaczymy nie tylko "kobiety do zjedzenia", ale także kobiety, które konsumują, które patrzą na siebie i na mężczyzn, czujnie przyglądają się sobie wzajemnie.


fot. Joanna Nowek

Jak wygląda współczesna Wenus pokażą prace najwybitniejszych twórców: Wojciech Albinski, Basia Banda, Anna Bedyńska, Agata Bogacka, Agnieszka Brzeżańska, Aleksandra Buczkowska, Kuba Dąbrowski, Mikołaj Długosz, Andrzej Dragan, Jan Dziaczkowski, Sławomir Elsner, Maurycy Gomulicki, Aneta Grzeszykowska, Michał Jelski, Aldona Kaczmarczyk, Bitch von Kitch/Suka Off, Mikołaj Komar, Kobas Laksa, Ewa Łowżył, Magdalena Luniewska, Magdalena Krajewska, Zuza Krajewska/Bartek Wieczorek, Morgan/Barbara Konopka, Przemysław Matecki, Rafa Milach, Joanna Nowek, Igor Omulecki, Maciej Osika, Patrycja Orzechowska, Radek Polak, Aleksandra Polisiewicz, Maria Przybysz, Konrad Pustoła, Karol Radziszewski, Szymon Rogiński, Jan Smaga, Sędzia Główny, Monika Wiechowska, Artur Wesołowski, Julita Wójcik, Piotr Wysocki, Zorka Project.

Kurator wystawy: Adam Mazur


Wystawa Wenus Polska
otwarcie wystawy: 10 maja 2008 godzina 20:00
W dniu wernisażu będzie miał miejsce performens grupy "Sędzia Główny"

dawna Kuchnia Brata Alberta
ul. Estery 12, Kraków
czynne: wt-pt: 16:00-19:00, sob-nd: 12:00-18:00

 
Komentarze
Polecane artykuły
Sony 24 mm f/1.4 GM - zdjęcia przykładowe
20 Wrz 2018
Ciekawi jak w praktyce spisuje się Sony 24 mm f/1.4 GM? Podczas światowej premiery spędziliśmy kilka chwil z najnowszym szerokokątnym reprezentantem serii G Master. Zobaczcie zdjęcia przykładowe, które wykonaliśmy we włoskiej Katanii.
0
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0