Polska Wenus 2008

MFK 08. Jaka jest Wenus 2008 doskonale pokazuje krakowska wystawa będąca jedną z prezentacji Programu Głównego tegorocznego MFK. Projekt "Wenus Polska 2008" nawiązuje do popularnego cyklu wystaw z lat siedemdziesiątych odbywającego się w Krakowie. Od tamtego czasu w Polsce zmieniło się wiele, i ustrój inny, i trochę inaczej wyglądamy, ale naprawdę duże zmiany, jak się okazuje, zaszły w sztuce, w szczególności w akcie i w postrzeganiu kobiecego ciała. Polecamy.
Z naszymi wyobrażeniami o ciele, pięknie i pożądaniu, konfrontuje nas wystawa "Wenus Polska 2008". - napisał w materiałach festiwalu Piotr Lelek. Pomysłodawca i kurator projektu - Adam Mazur postanowił poprzez nawiązanie do cyklu wystaw "Wenus" odbywających się w latach siedemdziesiątych w Krakowie poruszyć problem ciała i nagości w sztuce. Temat właściwie wiecznie aktualny i niewątpliwie najczęściej poruszany przez artystów. Ale, jak dalej napisał Piotr Lelek podejście artystów zaproszonych do projektu niełatwo wtłoczyć w ten schemat. Ich prace, często drapieżne i dalekie od "poprawności" nie pozwalają na uproszczone interpretacje.

Wystawa Wenus Polska 2008 zagości w labiryncie pokoi w kamienicy, gdzie do niedawna mieściła się Kuchnia Brata Alberta na Kazimierzu. Z jednej strony będzie można zobaczyć komercyjną fotografię mody, z drugiej - ciało w ujęciu współczesnych artystów. Czy wystawa wywrze tak duże wrażenie, jak te z początku lat 70-tych? Trudno się tego spodziewać, bowiem już nikogo nagość nie szokuje, a napewno nie ta w wydaniu Wenus 1970.

fot. Ewa Łowżył

Oto tekst o wystawie autorstwa Adama Mazura:

"Wenus" pamiętają wszyscy. Nie wszyscy ją widzieli w Krakowie, niektórzy czytali o niej w prasie, innym udało się zobaczyć ją w kronice filmowej. Organizowana cyklicznie, lecz z przerwami (jak to w PRL często bywało) wystawa fotografii aktu kobiecego stała się nie tylko znakiem względnej liberalizacji - także obyczajowej - czasów tow. Gierka, lecz przeszła do historii polskiej fotografii jako jeden z najbardziej kontrowersyjnych i najchętniej odwiedzanych projektów wystawowych. Wspomnienia o wyprawach z kolegami z wojska specjalnymi wagonami dołączanymi do pociągowych składów i próbach przejścia nieletnich przez zainstalowaną przed wystawą "bramkę" mieszają się z oficjalnymi komunikatami o kradzieżach i dewastacji eksponowanych prac. Tłumy w galerii, burza w prasie, lecz co właściwie taki ferment spowodowało? Dziś zdjęcia z historycznej "Wenus" nie szokują, ani nawet nie podniecają. Listkiem figowym fotografii artystycznej maskowano dość płaskie przedstawienia erotyczne. Od rekonstrukcji dawnej "Wenus" znacznie ciekawsze wydaje się postawienie pytania o kondycję aktu w sztuce współczesnej (i przede wszystkim w polskiej fotografii współczesnej).

fot. Maciej Osika

Tym razem "Wenus" znów szuka swojego miejsca w Krakowie. Nawiązanie do obciachowego, ale też przez swą obciachowość kultowego projektu ma służyć swego rodzaju przepracowaniu formy, w jakiej zastygł kobiecy akt w fotografii polskiej. Wenus zwraca uwagę na wyrafinowane przedstawienia tworzone przez pochodzących z różnych obszarów fotograficznego pola producentów (od reklamy i mody, przez fotoreportaż i fotoamatorstwo po sztukę współczesną wykorzystującą aparat do swych celów). Na wystawie oprócz klasycznych aktów fotograficznych stawiających pytanie o definicję piękna dziś znajdują się prace o potencjale krytycznym, które poddają się przede wszystkim lekturze refleksyjnej, wprowadzając znaczenia zgoła nie do pomyślenia lat temu trzydzieści pięć. W 2008 roku, jeśli pojawia się piękno, to do bólu, jeśli komercja i kicz to w sosie kampowym, jeśli tożsamość to raczej płynna niż stabilna. Zdjęcia najlepsze i najgorsze, ściągnięte z Internetu i specjalnie wyprodukowane pojawiają się obok siebie by widz mógł skonstruować swą własną definicję Wenus.

Wenus 2008 zamiast panów w wędkarskich kamizelkach, trzymających pewnie w dłoniach aparaty z długoogniskowymi obiektywami pokazuje zdjęcia autorstwa artystów podejmujących się refleksji nad sposobami reprezentacji kobiet w kulturze. Zobaczymy nie tylko "kobiety do zjedzenia", ale także kobiety, które konsumują, które patrzą na siebie i na mężczyzn, czujnie przyglądają się sobie wzajemnie.


fot. Joanna Nowek

Jak wygląda współczesna Wenus pokażą prace najwybitniejszych twórców: Wojciech Albinski, Basia Banda, Anna Bedyńska, Agata Bogacka, Agnieszka Brzeżańska, Aleksandra Buczkowska, Kuba Dąbrowski, Mikołaj Długosz, Andrzej Dragan, Jan Dziaczkowski, Sławomir Elsner, Maurycy Gomulicki, Aneta Grzeszykowska, Michał Jelski, Aldona Kaczmarczyk, Bitch von Kitch/Suka Off, Mikołaj Komar, Kobas Laksa, Ewa Łowżył, Magdalena Luniewska, Magdalena Krajewska, Zuza Krajewska/Bartek Wieczorek, Morgan/Barbara Konopka, Przemysław Matecki, Rafa Milach, Joanna Nowek, Igor Omulecki, Maciej Osika, Patrycja Orzechowska, Radek Polak, Aleksandra Polisiewicz, Maria Przybysz, Konrad Pustoła, Karol Radziszewski, Szymon Rogiński, Jan Smaga, Sędzia Główny, Monika Wiechowska, Artur Wesołowski, Julita Wójcik, Piotr Wysocki, Zorka Project.

Kurator wystawy: Adam Mazur


Wystawa Wenus Polska
otwarcie wystawy: 10 maja 2008 godzina 20:00
W dniu wernisażu będzie miał miejsce performens grupy "Sędzia Główny"

dawna Kuchnia Brata Alberta
ul. Estery 12, Kraków
czynne: wt-pt: 16:00-19:00, sob-nd: 12:00-18:00

 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
18
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0