Wystartował Miesiąc Fotografii w Krakowie 2021 - nowa otwarta formuła

Autor: Redakcja Fotopolis

28 Kwiecień 2021
Artykuł na: 9-16 minut

Ruszył 19. Miesiąc Fotografii. „Formuła tegorocznej edycji będzie pod każdym względem otwarta: na nowe formy prezentacji, nową publiczność i nowe tematy.” - zapowiadają organizatorzy.

Okres pandemii jest dla organizatorów wydarzeń kulturalnych czasem trudnym, ale też niezwykle intensywnym, nie tylko ze względu na ograniczenia epidemiczne. Sytuacja wymusiła wprowadzenie istotnych zmian w formule festiwalu, skłoniła do poszukiwania nowych sposobów komunikowania się z publicznością i testowania nowych formatów wydarzeń. Wystawy w galeriach i muzeach będą w tym roku funkcjonować równolegle z wydarzeniami lokalnymi angażującymi mieszkańców Krakowa. Istotną częścią programu będą wystawy gościnne, w tym przygotowane przez studentów szkół artystycznych.

- Naszą ambicją jest, by festiwal w coraz większym stopniu stawał się platformą współpracy, miejscem eksperymentu, przestrzenią otwartą pod każdym względem. Będziemy więc odchodzić od monumentalnych, hermetycznych narracji na rzecz mikrohistorii i osobistych spotkań. Dobre spotkanie, prezentacja, projekcja lub akcja mogą mieć taką samą siłę oddziaływania jak klasyczna wystawa, dlatego wystawy będą raczej pretekstem do dyskusji, a nie celem samym w sobie. - mówią Joanna Gorlach i Tomasz Gutkowski z Fundacji Sztuk Wizualnych organizującej Miesiąc Fotografii.

Miesiąc Fotografii wychodzi do ludzi

fot. Weronika Perłowska, Girls in Peace Time Want to Dance, 2017. Z wystawy "Powaga Sytuacji". Dzięki uprzejmości artystki

Przykładem takiego podejścia będzie wystawa Powaga sytuacji (kuratorowana przez Agnieszkę Rayss i prezentowana w Cricotece), ukazująca, jak rzeczywistość społeczna staje się tworzywem artystycznym i narzędziem buntu (od klasyków takich jak Łódź Kaliska po projekty młodych twórców, jak Agnieszka Sejud, Krzysztof Powierża, Dominika Gęsicka), istotnym jej elementem będzie program wydarzeń edukacyjnych, aktywizujących, uczestniczących – realizowanych wspólnie z partnerami, Cricoteką oraz Muzeum Fotografii w Krakowie.

Cricoteka jako współorganizator połączyła to wydarzenie ze swoim tegorocznym programem, identyfikując się z mniejszymi narracjami, lokalnością i potrzebą solidarnego działania w obliczu kryzysu. Wystawa Powaga sytuacji, wynikająca z politycznych i społecznych napięć, pokazując moc protestu, w przewrotny sposób opowiada o naszym nowym świecie, używając obrazów, narzędzi, motywów przetwarzających to, co pozornie banalne lub nudne, oklepane czy pospolite, w gest sprzeciwu.

W Muzeum Manggha zagości obszerny (ponad 700 prac) wybór fotografii Tomasza Machcińskiego - geniusza sztuki naiwnej, autora wyjątkowej kolekcji autoportretów kreacyjnych tworzonych w domowych atelier od lat 60. XX wieku do dzisiaj. Machciński wciela się w bohaterów popkultury - postacie historyczne i wymyślone – przekraczając ograniczenia związane z własną cielesnością i chorobą. Będzie to pierwsza tak duża prezentacja jego twórczości, obejmująca zdjęcia z lat 2006–2018.

Tegoroczną rezydentką festiwalu będzie Ada Zielińska, wschodząca gwiazda polskiej fotografii, która w Galerii Szara pokaże zrealizowany dla Miesiąca Fotografii projekt komentujący sytuację finansową artystów na przykładzie projektów niezrealizowanych z powodu braku środków (zaczynając od swojej pierwszej propozycji dla Miesiąca Fotografii, która nie powstała właśnie dlatego).

fot. Ada Zielińska, z projektu "Jaki mamy budżet?"

Z kolei zamiłowanie organizatorów festiwalu do archiwów ujawni się w projekcie Marty Bogdańskiej zatytułowanym ZMIENNOKSZTAŁTNE, opowiadającym o historii współczesnej z punktu widzenia zwierząt (od gołębi szpiegowskich po niedźwiedzia Wojtka).

Będzie to zresztą przykład na to, że „inne wystawiennictwo jest możliwe” - w warstwie ekspozycyjnej ZMIENNOKSZTAŁTNE to instalacja wizualno-dźwiękowa, a istotnym elementem tego projektu jest publikacja licząca ponad 700 stron. Książka-jako-wystawa? Wystawa-plus-książka? Udany eksperyment z ubiegłorocznym projektem Znaki na niebie i na ziemi potwierdził, że warto rozwijać tę koncepcję.

Gołąb trenowany w wojskowym projekcie "Pidgeon" (znanym też jako Projekt Orcon - Organic Control). Z wystawy "Zmiennokształtne"

Sekcja ShowOFF, czyli projekty młodych twórców

Sekcja ShowOFF pozostanie inkubatorem dla młodych talentów, bo zainteresowanie nią nie maleje (blisko 500 zgłoszeń z 40 krajów!), a efekty są znakomite. Dość powiedzieć, że laureatki dwóch z ostatnich trzech edycji Paszportów „Polityki” w kategorii Sztuki wizualne – Diana Lelonek i Weronika Gęsicka – debiutowały w Krakowie. Zmienia się jednak formuła ShowOFF-u – finałowe wystawy, realizowane we współpracy z zaproszonymi kuratorami (Tomasz Lazar, Silvia Pogoda, Bartosz Flak), zostaną pokazane inaczej niż w ostatnich latach – nie zbiorowo, lecz indywidualnie w krakowskich galeriach. Jedna z wystaw zostanie zaprezentowana w Muzeum Fotografii w Krakowie, które jest także tegorocznym partnerem merytorycznym festiwalu.

fot. Tomasz Kawecki, Spalanie słomy, z serii Leże, 2020. Dzięki uprzejmości artysty

Przyzwyczailiśmy się już, że uczestnicy Sekcji ShowOFF mimo młodego wieku formułują niezwykle dojrzałe, oryginalne wypowiedzi artystyczne. Tomasz Kawecki snuje intymną opowieść o duchach i zjawach zamieszkujących dom, w którym się wychował, oraz sąsiadujący z nim las. Do siły dziecięcych wspomnień odwołuje się też Jagoda Valkov, która w twórczy sposób opowiada o wychowywaniu się w katolickim ruchu maryjnym.

Nowe spojrzenie na cielesność i erotykę proponuje Bartosz Wajer, który w swojej pracy bada relacje obrazu i pożądania. Laureaci Sekcji ShowOFF poruszają także aktualne tematy polityczne: w projekcie Mariny Istominy są to rozgrywki polityków, które doprowadzają do katastrofalnych pożarów syberyjskiej tajgi, a u Jędrzeja Nowickiego – doświadczenia z protestów prodemokratycznych w Białorusi.

fot. Jędrzej Nowicki / ShowOFF 2021

Plenerowe pokazy reportażu i dziesiątki wydarzeń towarzyszących w ramach Kraków Photo Fringe

Wkładem organizatorów w przywracanie wiary w fotografię jako narzędzie opowiadania o świecie, ale i zmieniania go, będzie seria wydarzeń poświęconych współczesnemu reportażowi. W ramach pokazów plenerowych zaprezentowane zostaną najciekawsze cykle poświęcone współczesnym kryzysom politycznym, klimatycznym i migracyjnym (w tym osiągnięcia laureatów Konkursu im. Krzysztofa Millera organizowanego przez „Gazetę Wyborczą”). Ich istotnym uzupełnieniem będą spotkania z autorami literatury non-fiction. W przestrzeni publicznej Krakowa zawisną też zdjęcia z projektu 2020. Rok na protestach autorstwa fotografów należących do Agencji RATS oraz pochodzących ze zbiorów Archiwum Protestów Publicznych.

fot. Karol Grygoruk / Archiwum Protestów Publicznych

Kolejnym przykładem „otwarcia” jest Sekcja Fringe, dotychczas zbierająca - bez selekcji - propozycje nadsyłane organizatorom. Fringe od tego roku będzie przestrzenią eksperymentu oraz wymiany wiedzy i doświadczeń – do współpracy zaproszono studentów najważniejszych polskich uczelni artystycznych, a także grupy fotograficzne i aktywistów. Najciekawsze projekty mogą liczyć na wsparcie finansowe – szczególnie premiowane będą te realizowane lokalnie, na podwórkach i osiedlach Krakowa, angażujące lokalne społeczności.

Miesiąc Fotografii jest wreszcie aktywnym uczestnikiem międzynarodowej dyskusji na temat roli obrazów, ich wagi, siły sprawczej i mocy. Wiosną tego roku wystartował wieloletni projekt artystyczno-badawczy Why Pictures? (kuratorzy Krzysztof Pijarski, Witek Orski) realizowany wspólnie z Laboratorium Narracji Wizualnych, działającym przy Łódzkiej Szkole Filmowej, Fundacją Widok i Świetlicą Jasna 10. Do udziału w nim zaproszono światową czołówkę badaczy wizualności (m.in. Joannę Żylińską, Nathana Jurgensona, Trevora Paglena), którzy wraz ze współczesnymi teoretykami i praktykami z Polski przyglądać się będą globalnej republice obrazów i poszukiwać demokratycznego oraz wspólnotowego potencjału fotografii. Pierwsze efekty projektu już teraz można zobaczyć na stronie whypictures.net.

fot. Agata Wnuk

Kiedy i gdzie?

Miesiąc Fotografii w Krakowie wystartował 28 maja 2021 roku i potrwa do 27 czerwca. Więcej informacji na temat poszczególnych wystaw i wydarzeń znajdziecie na stronie photomonth.com.

W związku z dynamicznie rozwijającą się sytuacją pandemiczną, ostateczny kształt programu, dostępność wystaw i wydarzeń oraz ich format dostosowywany będzie do aktualnych wytycznych tak, by zapewnić wszystkim uczestnikom najwyższe bezpieczeństwo. Wszelkie informacje będą zamieszczane na stronie  festiwalu w mediach społecznościowych (facebook.com/photomonth, instagram.com/krakowphotomonth).

(fot. okładkowa: Maurycy Gomulicki)

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Liczy się dobra fotografia - rusza Wschodni Festiwal Fotografii 2025
Liczy się dobra fotografia - rusza Wschodni Festiwal Fotografii 2025
6 czerwca w lublinie rusza druga edycja Wschodniego Festiwalu Fotografii. To przestrzeń spotkań z fotografią artystyczną, dokumentalną i reportażową w najbardziej wyrazistych i...
6
Opolski Festiwal Fotografii po raz pierwszy latem. "Przesilenie" startuje już 27 czerwca
Opolski Festiwal Fotografii po raz pierwszy latem. "Przesilenie" startuje już 27 czerwca
OFF przechodzi na czas letni. 15. edycja Opolskiego Festiwalu Fotografii skupia się wokół tematu przesilenia, prezentując zarówno projekty związane z cyklami natury, jak i osobiste...
2
Ucz się fotografii od dokumentalistów ze Sputnik Photos - startuje nabór do Programu Podstawowego
Ucz się fotografii od dokumentalistów ze Sputnik Photos - startuje nabór do Programu Podstawowego
Rusza 3. edycja Programu Podstawowego Sputnik Photos. To program edukacyjny czołowych polskich dokumentalistów, stworzony z myślą o osobach, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z...
6
Powiązane artykuły