„Wycinki“ Magdy Hueckel i Agnieszki Rayss to wystawa prac o obrazach ciała

„Wycinki“ Magdy Hueckel i Agnieszki Rayss to wystawa prac o obrazach ciała

Wystawa „Wycinki“ łączy kolaże Magdy Hueckel i fotografie Agnieszki Rayss. Oba cykle krążą wokół tematyki ciała, jednak ukazują je w odmienny sposób. Wernisaż już jutro o 19:00 w warszawskiej Galerii Wizytującej.

„In my garden“ Magdy Hueckel to seria surrealistycznych, ręcznie wyciętych kolaży wykonanych ze starych rycin anatomicznych, botanicznych i astronomicznych. „Gdzie jest ciało” Agnieszki Rayss ukazuje preparaty zanurzone w formalinie, mulaże i modele anatomiczne, fotografowane we Wrocławiu, Hamburgu oraz Baku. Oba projekty łączą się w intrygującej wystawie „Wycinki“.

„In my garden“ Magda Hueckel

Autorki zdecydowały się na wspólne pokazanie prac, ponieważ  zestawienie surowych, czasem powodujących u widza dyskomfort, fotografii obiektów anatomicznych i niepokojących, organicznych kolaży nadaje pracom nowe, nieoczekiwane znaczenia. Magda Hueckel odnalazła podobieństwa formy i funkcji występujące w naturze. Podobieństwa między skalą mikro i makro, ożywionym i nieożywionym. Ciało ludzkie bada także w kontekście szeroko pojętej natury, pozbawiając je antropocentrycznego kontekstu. Ciało  jest tu częścią większej całości, żywi się ale i jest żywicielem, rodzi się, wrasta, wchłania się, karmi, jest częścią łańcucha - niepojętej układanki.

„Gdzie jest ciało” Agnieszka Rayss

Agnieszka Rayss fotografuje obiekty, które znajduje w muzeach medycyny i magazynach uniwersytetów medycznych. Kiedyś służyły do nauki, dziś ich istnienie jest pełne ambiwalencji. Fotografując je i pokazując fotografie, pozbawia te obiekty pierwotnego kontekstu, zadaje pytania czym jest ciało, jaką funkcję ma jego wizerunek - i co może oznaczać. Zrównuje znaczenie fotografowanych obiektów - fragmentów ciała zanurzonych w formalinie i woskowych odlewów, perfekcyjnie oddających powierzchnię skóry. Jednak nie jest to ciało żyjące i godne pożądania, ale zjawisko umiejscowione pomiędzy kolekcją osobliwości a pytaniem czym jest ciało człowieka i kto ma prawo je pokazywać.

„In my garden“ Magda Hueckel

- W momencie, w którym uczeni kończą robotę, Hueckel i Rayss zaczynają swoją. Jaką naukę na gruncie sztuki można wyciągnąć z lekcji anatomii? Czy reprezentacja ciała sporządzona przez medycynę, kryje wiedzę, której obecności nie dostrzegli medycy? A może chodzi o piękno, które jest ubocznym produktem wiedzy? - pisze Stach Szabłowski w tekście wprowadzającym do wystawy. - Artystki podążają tropem anatomów, licząc, że może on prowadzić dalej, niż do punktu, z którego zasady działania ludzkiej maszyny staną się widoczne jak na dłoni. Czy w tej maszynie kryje się coś więcej? Tożsamość? Osobowość? Życie będące czymś więcej niż prostą sumą biochemicznych, hydraulicznych i elektrycznych procesów zachodzących w ciele? Dusza?

„Gdzie jest ciało” Agnieszka Rayss

- Hueckel szuka odpowiedzi na te pytania, przekraczając antropocentryczną perspektywę spojrzenia na ludzkie ciało; technika kolażu pozwala jej montować obrazy  mikrokosmosu ciała z fragmentami rycin przedstawiających z jednej strony makrokosmos w wymiarze astronomicznym, a z drugiej świat roślin. Rayss z kolei dokumentuje w swoich fotografiach momenty, w których uczeni sporządzając preparaty anatomiczne, tworząc mulaże i modele układów ludzkiego organizmu, zdają się przekraczać horyzont obiektywnej wiedzy, która jest ich domeną - dodaje Szabłowski.

Gdzie i kiedy?

Wernisaż odbędzie się już jutro, 13 lutego o godzinie 19:00 w warszawskiej Galerii Wizytującej (ul. Grzybowska 88). Wystawę, która potrwa do 16 marca, będzie można oglądać: środa-piątek (14:00-19:00), sobota (11:00-14:00) lub po telefonicznym umówieniu (+48 602 48 95 83)

„In my garden“ Magda Hueckel

Magda Hueckel - artystka wizualna, fotografka teatralna, scenografka, podróżniczka. Jej prace wystawiane były na kilkudziesięciu wystawach w kraju i na świecie (m.in. w Tate Britain w Londynie). Autorka albumów fotograficznych „Anima. Obrazy z Afryki 2005–2013” (nominacja do nagrody Fotograficzna Publikacja Roku 2014) oraz “HUECKEL/TEATR” (nominacja do nagrody Fotograficzna Publikacja Roku 2016). Współpracuje z Tomaszem Śliwińskim przy realizacji filmów jako autorka scenariuszy i operatorka. Ich dokumentalny film “Nasza klątwa” otrzymał nominację do Oscara oraz kilkadziesiąt nagród na międzynarodowych festiwalach. Absolwentka Wydziału Malarstwa i Grafiki ASP w Gdańsku. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Sopot. W latach 2002–2004 tworzyła z Agatą Serafin duet fotograficzny hueckelserafin.

Agnieszka Rayss - fotografka, współzałożycielka stowarzyszenia Sputnik Photos. Studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i Universite Paris IV w Paryżu. Doktorantka na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Dwukrotnie nagradzana w konkursie Pictures of the Year, dwukrotna finalistka Hasselblad Masters Award, zdobyła także wiele krajowych nagród, m.in. w konkursach Grand Press Photo, BZWBK Press Photo, Newsreportaż. Opublikowała albumy fotograficzne “Tu się zaczyna koniec miast” (2015) - o industrialnej niepokojącej stronie organizmów miejskich, i „American Dream” – o transformacji kulturalnej i triumfie pop kultury w Europie Środkowo Wschodniej. Brała udział w wielu wystawach indywidualnych i grupowych.

zdjęcie główne: „Gdzie jest ciało” Agnieszka Rayss

Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8