„Wycinki“ Magdy Hueckel i Agnieszki Rayss to wystawa prac o obrazach ciała

„Wycinki“ Magdy Hueckel i Agnieszki Rayss to wystawa prac o obrazach ciała

Wystawa „Wycinki“ łączy kolaże Magdy Hueckel i fotografie Agnieszki Rayss. Oba cykle krążą wokół tematyki ciała, jednak ukazują je w odmienny sposób. Wernisaż już jutro o 19:00 w warszawskiej Galerii Wizytującej.

„In my garden“ Magdy Hueckel to seria surrealistycznych, ręcznie wyciętych kolaży wykonanych ze starych rycin anatomicznych, botanicznych i astronomicznych. „Gdzie jest ciało” Agnieszki Rayss ukazuje preparaty zanurzone w formalinie, mulaże i modele anatomiczne, fotografowane we Wrocławiu, Hamburgu oraz Baku. Oba projekty łączą się w intrygującej wystawie „Wycinki“.

„In my garden“ Magda Hueckel

Autorki zdecydowały się na wspólne pokazanie prac, ponieważ  zestawienie surowych, czasem powodujących u widza dyskomfort, fotografii obiektów anatomicznych i niepokojących, organicznych kolaży nadaje pracom nowe, nieoczekiwane znaczenia. Magda Hueckel odnalazła podobieństwa formy i funkcji występujące w naturze. Podobieństwa między skalą mikro i makro, ożywionym i nieożywionym. Ciało ludzkie bada także w kontekście szeroko pojętej natury, pozbawiając je antropocentrycznego kontekstu. Ciało  jest tu częścią większej całości, żywi się ale i jest żywicielem, rodzi się, wrasta, wchłania się, karmi, jest częścią łańcucha - niepojętej układanki.

„Gdzie jest ciało” Agnieszka Rayss

Agnieszka Rayss fotografuje obiekty, które znajduje w muzeach medycyny i magazynach uniwersytetów medycznych. Kiedyś służyły do nauki, dziś ich istnienie jest pełne ambiwalencji. Fotografując je i pokazując fotografie, pozbawia te obiekty pierwotnego kontekstu, zadaje pytania czym jest ciało, jaką funkcję ma jego wizerunek - i co może oznaczać. Zrównuje znaczenie fotografowanych obiektów - fragmentów ciała zanurzonych w formalinie i woskowych odlewów, perfekcyjnie oddających powierzchnię skóry. Jednak nie jest to ciało żyjące i godne pożądania, ale zjawisko umiejscowione pomiędzy kolekcją osobliwości a pytaniem czym jest ciało człowieka i kto ma prawo je pokazywać.

„In my garden“ Magda Hueckel

- W momencie, w którym uczeni kończą robotę, Hueckel i Rayss zaczynają swoją. Jaką naukę na gruncie sztuki można wyciągnąć z lekcji anatomii? Czy reprezentacja ciała sporządzona przez medycynę, kryje wiedzę, której obecności nie dostrzegli medycy? A może chodzi o piękno, które jest ubocznym produktem wiedzy? - pisze Stach Szabłowski w tekście wprowadzającym do wystawy. - Artystki podążają tropem anatomów, licząc, że może on prowadzić dalej, niż do punktu, z którego zasady działania ludzkiej maszyny staną się widoczne jak na dłoni. Czy w tej maszynie kryje się coś więcej? Tożsamość? Osobowość? Życie będące czymś więcej niż prostą sumą biochemicznych, hydraulicznych i elektrycznych procesów zachodzących w ciele? Dusza?

„Gdzie jest ciało” Agnieszka Rayss

- Hueckel szuka odpowiedzi na te pytania, przekraczając antropocentryczną perspektywę spojrzenia na ludzkie ciało; technika kolażu pozwala jej montować obrazy  mikrokosmosu ciała z fragmentami rycin przedstawiających z jednej strony makrokosmos w wymiarze astronomicznym, a z drugiej świat roślin. Rayss z kolei dokumentuje w swoich fotografiach momenty, w których uczeni sporządzając preparaty anatomiczne, tworząc mulaże i modele układów ludzkiego organizmu, zdają się przekraczać horyzont obiektywnej wiedzy, która jest ich domeną - dodaje Szabłowski.

Gdzie i kiedy?

Wernisaż odbędzie się już jutro, 13 lutego o godzinie 19:00 w warszawskiej Galerii Wizytującej (ul. Grzybowska 88). Wystawę, która potrwa do 16 marca, będzie można oglądać: środa-piątek (14:00-19:00), sobota (11:00-14:00) lub po telefonicznym umówieniu (+48 602 48 95 83)

„In my garden“ Magda Hueckel

Magda Hueckel - artystka wizualna, fotografka teatralna, scenografka, podróżniczka. Jej prace wystawiane były na kilkudziesięciu wystawach w kraju i na świecie (m.in. w Tate Britain w Londynie). Autorka albumów fotograficznych „Anima. Obrazy z Afryki 2005–2013” (nominacja do nagrody Fotograficzna Publikacja Roku 2014) oraz “HUECKEL/TEATR” (nominacja do nagrody Fotograficzna Publikacja Roku 2016). Współpracuje z Tomaszem Śliwińskim przy realizacji filmów jako autorka scenariuszy i operatorka. Ich dokumentalny film “Nasza klątwa” otrzymał nominację do Oscara oraz kilkadziesiąt nagród na międzynarodowych festiwalach. Absolwentka Wydziału Malarstwa i Grafiki ASP w Gdańsku. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Sopot. W latach 2002–2004 tworzyła z Agatą Serafin duet fotograficzny hueckelserafin.

Agnieszka Rayss - fotografka, współzałożycielka stowarzyszenia Sputnik Photos. Studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i Universite Paris IV w Paryżu. Doktorantka na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Dwukrotnie nagradzana w konkursie Pictures of the Year, dwukrotna finalistka Hasselblad Masters Award, zdobyła także wiele krajowych nagród, m.in. w konkursach Grand Press Photo, BZWBK Press Photo, Newsreportaż. Opublikowała albumy fotograficzne “Tu się zaczyna koniec miast” (2015) - o industrialnej niepokojącej stronie organizmów miejskich, i „American Dream” – o transformacji kulturalnej i triumfie pop kultury w Europie Środkowo Wschodniej. Brała udział w wielu wystawach indywidualnych i grupowych.

zdjęcie główne: „Gdzie jest ciało” Agnieszka Rayss

Komentarze
Polecane artykuły
Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - test obiektywu
22 Lut 2019
Dziś sprawdzamy czy Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD to pozycja, na którą czekali fotografowie systemu Sony E. Na papierze zoom ma wszystko, by nawiązać walkę z konkurencją, jednak jak wypada w praktyce?
0
Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - zdjęcia przykładowe
19 Lut 2019
Czy Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD to mocne wejście producenta w system Sony E i ukłon w stronę zawodowców? Zobaczcie zdjęcia przykładowe.
0
Canon EOS RP - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [AKTUALIZACJA]
14 Lut 2019
Najnowszy korpus Canona prawdopodobnie otwiera zupełnie nowy segment wśród aparatów bezlusterkowych. Najtańsza nowa pełna klatka na rynku ma być doskonałym wyborem dla bardziej ambitnych amatorów czy fotografów podróżniczych i z pozoru ma wszystko, by zadowolić doskonałą większość odbiorców. Gdzie jest haczyk?
7
Sony A6400 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
13 Lut 2019
Następca modelu A6300 wprowadza usprawnienia, które na pewno docenią zaawansowani amatorzy i osoby szukające aparatu do nagrywania vlogów i filmów do internetu. Nadal jednak ustępuje on plasowanemu wyżej, a już dostępnemu od pewnego czasu modelowi A6500. Czy to więc pozycja, którą warto się zainteresować?
1