Najnowszy projekt Tomasza Wysockiego to prawdziwa uczta dla miłośników fotografii inscenizowanej

Autor: Redakcja Fotopolis

6 Kwiecień 2018
Artykuł na: 4-5 minut

Po doskonale przyjętej wystawie z 2015 roku, jeden z najciekawszych polskich fotografów młodego pokolenia powraca z nowym projektem. “Smak wiśni” to 12 wielkoformatowych, drobiazgowo zaplanowanych fotografii, dotykających tematu egzystencji i otwierających pole do własnych interpretacji. Wernisaż już 20 kwietnia.

“Smak wiśni” to druga wystawa Tomasza Wysockiego w 6x7 Leica Gallery Warszawa. Poprzednia pokazana w 2015, była debiutem 25-letniego artysty i spotkała się z wyjątkowo ciepłym przyjęciem publiczności. Z jednej strony to kontynuacja poprzednich poszukiwań, a z drugiej nowe otwarcie. Wysocki bardzo świadomie operuje światłem - staje się ono kolejnym bohaterem zdjęć, prawie tak, jak w ekspresyjnych obrazach Caravaggia. Klimat kadrów jest poważny, niemal mroczny.

- Ludzie przed obiektywem przestali być dla mnie czystą formą, którą ustawiam co do centymetra przed aparatem. Tym razem podszedłem do wszystkiego trochę bardziej jak reżyser filmowy. Przez próby, wskazówki i rozmowy starałem się wpuszczać aktorów w przestrzeń scenografii i obserwować jak się w niej odnajdują, nie narzucając w 100% ostatecznej formy, tak jak często miało to miejsce w poprzednich cyklach. - mówi o pracy z modelami artysta.

fot. Tomasz Wysocki, z projektu "Smak Wiśni"

Produkcja zdjęć z cyklu „Smak wiśni” faktycznie przypominała realizację planu filmowego. Najpierw - kilka lat temu, gdy Wysocki rozpoczynał studia w łódzkiej Filmówce - powstał scenariusz i szkice poszczególnych scen. Każdy element został skrupulatnie zaplanowany. W międzyczasie trwało pozyskiwanie funduszy na realizację projektu. Wysocki zaangażował 60-cio osobowy sztab ludzi: aktorów, scenografów, kierowników planu, charakteryzatorów i wi­za­żystów, kostiumografów, kaskaderów, konstruk­torów rekwizytów, operatorów wideo. Sesje zdjęciowe były realizowane w Łodzi, w ogromnym studio o powierzchni 2000 m2.

 

W najnowszym projekcie Wysocki skupia się na istocie ludzkiej egzystencji, w subiektywny sposób pokazuje kolejne etapy życia. Narodziny, dorastanie, dojrzałość i starość przedstawia poprzez alegoryczne, pełne ukrytych znaczeń i drobiazgowo skomponowane kadry. Sytuacje przez niego wymyślone dzieją się poza czasem i przestrzenią, maksymalnie oddziałując na widza formą i ukrytą w fotografii anegdotą. Uderzają precyzją i ostrością przedstawionych elementów. Działanie to potęguje duży format fotografii. Jednocześnie czai się w nich charakte­rys­tyczny niepokój, znany z poprzednich projektów artysty.

W Smaku wiśni trudno doszukać się konkretnych inspiracji estetycznych, choć metody pracy Wysockiego przywodzą skojarzenia z takimi mistrzami jak Jeff Wall, Gregory Crewdson, Philip-Lorca diCorcia, Thomas Demand lub Paweł Bownik. Sam artysta przyznaje się raczej do fascynacji malarstwem i rzeźbą: "Egon Schiele, Vermeer, Lucian Freud, Caravaggio – to nazwiska, które szczególnie mnie teraz fascynują. To wcale nie takie oczywiste, ale dostrzegam u nich bardzo wiele elementów inscenizacji, które mnie inspirują i które staram się twórczo wykorzystywać w mojej fotografii".

Kiedy i gdzie?

Wernisaż wystawy odbędzie się 20 kwietnia 2018 roku, o godzinie 19:00 w Leica 6x7 Gallery Warszawa, przy ul. Mysiej 3. Zdjęcia będzie można oglądać do 26 maja. Kuratorem wystawy jest Rafał Łochowski.

Więcej informacji znajdziecie pod adresem warsaw.leica-gallery.pl.

(źródło: materiały prasowe)

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Warsztaty mokrego kolodionu z Marzeną Kolarz - wydarzenia towarzyszące wystawie Czas Naświetlania / Czas Wywoływania
Warsztaty mokrego kolodionu z Marzeną Kolarz - wydarzenia towarzyszące wystawie Czas Naświetlania...
Muzeum Etnograficzne w Krakowie informuje o przedłużeniu wystawy małopolskiej fotografii z przełomu XIX i XX wieku i zaprasza na marcowe spotkania dotyczące techniki mokrego kolodionu...
6
Patryk Bułhak - „Porzucone córki Tygrysa” w galerii Pop-Up Ogrodowa 8
Patryk Bułhak - „Porzucone córki Tygrysa” w galerii Pop-Up Ogrodowa 8
Galeria Pop-Up Ogrodowa 8 zaprasza na wystawę i spotkanie z autorem projektu „Porzucone córki Tygrysa” Patrykiem Bułhakiem. Fotograf zaprezentuje swoją ostatnią książkę i pokaże...
7
Koniec Wojny - Agnieszka Rayss i David Sypniewski wykorzystują AI do pokazania nowego oblicza zdjęć wojennych
Koniec Wojny - Agnieszka Rayss i David Sypniewski wykorzystują AI do pokazania nowego oblicza...
Co się stanie, gdy każe się modelowi generatywnemu poszerzyć kadr archiwalnego zdjęcia wojennego, nie podając mu żadnej podpowiedzi? Czy dowiemy się, co działo się poza...
5
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)