Mariusz Hermanowicz i Agnieszka Rayss - polska fotografia w Wilnie

Mariusz Hermanowicz i Agnieszka Rayss - polska fotografia w Wilnie

„Do czego może służyć fotografia?” Mariusza Hermanowicza i „Gdzie jest ciało” Agnieszki Rayss to dwie wystawy, które zostaną zaprezentowane w przyszły wtorek, 10 kwietnia w wileńskiej Galerii Fotografii Prospekto.

Przekrojowa wystawa Mariusza Hermanowicza pokazuje zmiany, jakie zachodziły w twórczym życiu artysty. Jego indywidualny styl rozpięty był pomiędzy fotografią konceptualną a dokumentalną. Zaś znakiem rozpoznawczym było nakładanie własnoręcznych komentarzy, bezpośrednio na odbitkach oraz realizowanie zdjęć w seriach, układanych według założonej narracji.

Prezentacji prac Mariusza Hermanowicza towarzyszy wystawa współczesnej artystki Agnieszki Rayss. Jej projekt pt. „Gdzie jest ciało” inspirowany jest ostatnim etapem twórczości Hermanowicza i wchodzi z nim w krytyczny dialog. Obie wystawy przygotowane są przez Fundację Archeologia Fotografii.

fot. Mariusz Hermanowicz, bez tytułu, 1965-75 © M. Hermanowicz (FAF)

Mariusz Hermanowicz „Do czego może służyć fotografia?”

Mariusz Hermanowicz był fotografem, autorem rysunków humorystycznych i filmów krótkometrażowych. Żył i pracował w Polsce i we Francji w latach 1950-2008. Wystawa „Do czego może służyć fotografia?” prezentuje wybór prac począwszy od wczesnego okresu, który można określić jak reporterski, poprzez wykrystalizowanie się stylu opartego na dokumentalizmie i konceptualizmie, przez czas koncentracji na rekonstruowaniu historii własnej rodziny aż do tego, co sam określił Nowym Etapem. W okresie zainteresowania przeszłością rodzinną szczególnie ważne były dla niego podróże do Wilna. Tam prowadził własne badania dotyczące przeszłości rodzinnej. Interesowała go wielokulturowa historia miasta i jego architektura.

Na wystawie ukazane są momenty przełomowe i jednocześnie charakterystyczne, takie jak pojawienie się podpisów pod pracami i ich stopniowe znikanie, przejście od reporterskiego stylu pracy do działań o charakterze konceptualnym, wykształcanie się idei pracowania długimi cyklami zdjęć oraz osadzenie wielu prac w biografii autora. Wystawę kończy sekwencja obrazów z ostatniego okresu twórczości, charakteryzująca się porzuceniem podejmowanych do tej pory tematów i rozwiązań formalnych oraz wejściem do fotograficznego atelier. Sygnalizowana na wystawie wielowątkowość i różnorodność twórczości Hermanowicza ma służyć ukazaniu wszechstronności artysty, ale także przyjrzeniu się temu, jak korzystał z fotografii i do czego mu służyła. Ukazanie wielowątkowości i różnorodności dorobku Hermanowicza ma służyć podkreśleniu niezwykłości tego artysty, ale także przyjrzeniu się temu, jak korzystał z fotografii i do czego mu służyła.

fot. Mariusz Hermanowicz, Podobno 10.V.197..., 1978 © M. Hermanowicz (FAF)

Agnieszka Rayss „Gdzie jest ciało”

Agnieszka Rayss w swoim projekcie zwraca się ku ciału, którego szuka, mieszając konwencje, kolekcjonując jego fragmenty i różne rodzaje przedstawień, świadomie używając przy tym medium, z jego ograniczeniami i możliwościami. Gra z dotychczasowymi sposobami reprezentacji, przede wszystkim kobiecego ciała w fotografii, jednocześnie wpisując się w historię odzyskiwania jego podmiotowości. Obrazów ciała szukała m.in. w Zakładach Anatomii, Medycyny Sądowej w Hamburgu czy Kolekcji Zakładu Medycyny Sądowej we Wrocławiu. Fotografowała tam zarówno fragmenty ciał, narządów wewnętrznych i kości, przechowywane w magazynach i zamkniętych szafach, jak i pokazywane na stałych ekspozycjach mulaże - modele z gipsu lub wosku, perfekcyjnie naśladujące powierzchnię ciała i skóry. Wystawa Agnieszki Rayss nawiązuje do sposobów przedstawiania ciała, jakie pojawiają się w ostatnim etapie twórczości Mariusza Hermanowicza.

fot. Agnieszka Rayss, "Anatomy lesson", 2017

Gdzie i kiedy

Wernisaż obu wystaw odbędzie się 10 kwietnia o godzinie 10:00 w Galerii Fotografii Prospekto (Gedimino pr. 43, Wilno). Ekspozycje będzie można oglądać od wtorku do piątku w godzinach 12-18 i w soboty w godzinach 12-16. Finisaż zaplanowano na 5 maja.

Obie wystawy realizowane są w ramach projektu „Żywe archiwa”. To unikalna metoda pracy pozwalająca na prezentowanie fotografii historycznej w zestawieniu z działaniami twórców współczesnych. Do współpracy zapraszani są artyści wizualni, reżyserzy, muzycy i projektanci. Przygotowują oni nowe projekty wchodzące w dialog z pracami i tematami podejmowanymi przez artystów. Organizatorem wystaw jest Fundacja Archeologia Fotografii oraz Stowarzyszenie Fotografów Litewskich.

Agnieszka Rayss, "Anatomy lesson", 2017

Mariusz Hermanowicz (1950-2008) - Fotograf, autor rysunków humorystycznych i filmów krótkometrażowych. Ukończył wydział operatorski PWSFTviT w Łodzi. Jego indywidualny styl artystyczny skrystalizował się po 1975 r. Rozpięty był pomiędzy fotografią konceptualną a dokumentalną. Znakiem rozpoznawczym Hermanowicza stało się nakładanie własnoręcznych komentarzy, bezpośrednio na odbitkach, a także realizowanie zdjęć w seriach, układanych według założonej narracji, jak w przypadku montażu filmowego. W 1982 roku przeprowadził się z rodziną do Francji, do Strasburga, gdzie podjął pracę jako fotograf dla Ministerstwa Kultury przy Inventaire général (projekt inwentaryzacji francuskiego dziedzictwa). Od początku lat 90. do około 2002 prowadził intensywne badania genealogiczne dotyczące własnej rodziny. Znalezione podczas podróży zdjęcia, historie i własne komentarze złożyły się na nigdy niedokończony, projekt totalny – Księgę Przodków. Od 2003 w. powrócił do fotografii studyjnej – portretu, aktu i martwej natury. Publikował w piśmie „Fototapeta”. Do 2008 roku miał 40 wystaw indywidualnych oraz  brał udział w 44 wystawach zbiorowych, w tym w retrospektywach polskiej fotografii XX wieku. Fundacja Archeologia Fotografii opracowuje archiwum Mariusza Hermanowicza od 2014 roku.

Agnieszka Rayss - Fotografka, współzałożycielka stowarzyszenia Sputnik Photo.Studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Głównym obszarem jej zainteresowań jest fotografia dokumentalna. Wielokrotnie nagradzana na polskich i zagranicznych i konkursach fotograficznych. Autorka książek fotograficznych: „American Dream”, o transformacji kulturalnej i triumfie pop kultury w Europie Środkowo-Wschodniej oraz „Tu się zaczyna koniec miast, nieodkrytych przestrzeniach miejskich.

zdjęcie główne: fot. Mariusz Hermanowicz, z cyklu Ktoś, kogo nie znam, 1977 © M. Hermanowicz (FAF)

 

 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
13
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
18
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0