"Love Story" - fotografie Anny i Krystiana Jarnuszkiewiczów w Fundacji Archeologia Fotografii

"Love Story" - fotografie Anny i Krystiana Jarnuszkiewiczów w Fundacji Archeologia Fotografii

Anna i Krystian Jarnuszkiewicz żyli razem i tworzyli przez ponad pięćdziesiąt lat. Okoliczności te stanowią krajobraz wspólnej podróży, w której kontekście należy patrzeć na zdjęcia ukazujące ich dorobek. Fundacja Archeologia Fotografii zaprasza na oprowadzenie kuratorskie po wystawie “Love Story”, które odbędzie się 26 marca.

Fotografie prezentowane na ekspozycji nie zawierają wszystkich aspektów aktywności Jarnuszkiewiczów. Pomijają między innymi rysunki, stanowiące z czasem dla Anny najpełniejszą formę wypowiedzi artystycznej. “Love Story” skupia się na realizacjach przestrzennych: rzeźbach, scenografii i pomnikach - a więc na takich formach twórczości, w ukazywaniu i dokumentowaniu których język fotografii zdaje się wybrzmiewać najpełniej. W tej relacji czasem dodaje - pokazując widzom, jak można patrzeć na rzeźbę w przestrzeni publicznej, monumentalizując ją czy przekształcając. Czy jednak fotografie te można zaliczyć do dorobku Anny i Krystiana Jarnuszkiewiczów jako takiego? Czy to pytanie jest w ogóle stosowne wobec ich twórczości?

Anna Jarnuszkiewcz, Ziarno, stal, 1963

Archiwa fotograficzne artystów wywołują u tych, którzy się z nimi stykają, pewnego rodzaj podniecenie. Tym bardziej, że w tym wypadku artyści są nie tylko autorami realizacji widocznych na zdjęciach, ale też autorami samych fotografii. Te zdjęcia, w kilku przypadkach ukazujące przebieg procesu twórczego, towarzyszącego poszukiwaniom form rzeźbiarskich, zostały wykonane do ich własnego użytku, w tajemnicy „pracowni” i nigdy nie były publikowane czy wystawiane. W tak obszerny sposób są dziś po raz pierwszy prezentowane publicznie.

Wielu z rzeźb dziś nie można doznać czasoprzestrzennie, ponieważ uległy zniszczeniu, krajobraz w którym zostały umieszczone nie istnieje, scenografie zdemontowano, a pomników, często prekursorskich, nie zrealizowano - pozostały tylko ich fotograficzne reprodukcje. Tajemnica, jak miłość tych dwojga artystów, wydaje się nie ustępować.

Krystian Jarnuszkiewicz, Totem, 1968, technika: blacha żelazna polichromowana, rzeźba wykonana na Biennale Rzeźby w Metalu w 1968 r. przy ul. Kasprzaka w Warszawie

Anna Jarnuszkiewicz, Iluzjonista, żelazo, blacha cynkowa polichromowana, 1972, sesja fotograficzna na Nowym Mieście w Warszawie

Anna Jarnuszkiewicz, scenografia do programu rozrywkowego, 1972, pierwszy spektakl autorki emitowany w kolorze

Kiedy i gdzie?

Wystawę można oglądać codziennie, do 6 kwietnia 2018 roku, w godzinach 11:00 - 19:00 w siedzibie Fundacji Archeologia Fotografii przy ul. Chłodnej 20 w Warszawie. Wszystkich zainteresowanych organizatorzy zapraszają także na oprowadzenie kuratorskie z Patrickiem Komorskim i Gunią Nowik, które odbędzie się w poniedziałek 26 marca.

Więcej informacji znajdziecie pod adresem faf.org.pl oraz na stronie facebookowej wydarzenia.

(Fotografie pochodzą z archiwum Anny i Krystiana Jarnuszkiewiczów)

 
Komentarze
Polecane artykuły
Nikon Coolpix P1000 - pierwsze wrażenia
10 Lip 2018
Najnowszy Coolpix P1000 chce podbić serca miłośników superzoomów obiektywem o wyjątkowo dużym zakresie ogniskowych i wygodną ergonomią. Czy zdobędzie równie dużą popularność, co poprzednik, model P900?
3
Sony A7 III - test aparatu
6 Lip 2018
Choć wiele elementów zaczerpnięto z flagowego modelu, A7 III kosztuje ponad połowę mniej. Czy to najbardziej uniwersalna pełna klatka na rynku?
1
Sony FE 400 mm f/2.8 GM OSS - zdjęcia przykładowe
29 Cze 2018
Jeśli jesteście ciekawi, jak w boju wypada najnowsza bestia Sony, to mamy dobrą wiadomość. Profesjonalny teleobiektyw FE 400 mm f/2.8 GM OSS sprawdziliśmy na londyńskim torze wyścigowym Brooklands.
1
WD My Passport Wireless SSD - test przenośnego dysku do backupu
27 Cze 2018
Backup zdjęć z karty pamięci w czasie podróży, łączność Wi-Fi, przeglądanie zdjęć na smartfonie i praca na baterii do 10 godzin, a w razie potrzeby - power bank dla aparatu. Brzmi, jak narzędzie marzeń dla wielu fotografów. Sprawdźmy czy dysk wart jest swojej wysokiej ceny.
1