Fotografie prezentowane na ekspozycji nie zawierają wszystkich aspektów aktywności Jarnuszkiewiczów. Pomijają między innymi rysunki, stanowiące z czasem dla Anny najpełniejszą formę wypowiedzi artystycznej. “Love Story” skupia się na realizacjach przestrzennych: rzeźbach, scenografii i pomnikach - a więc na takich formach twórczości, w ukazywaniu i dokumentowaniu których język fotografii zdaje się wybrzmiewać najpełniej. W tej relacji czasem dodaje - pokazując widzom, jak można patrzeć na rzeźbę w przestrzeni publicznej, monumentalizując ją czy przekształcając. Czy jednak fotografie te można zaliczyć do dorobku Anny i Krystiana Jarnuszkiewiczów jako takiego? Czy to pytanie jest w ogóle stosowne wobec ich twórczości?
Anna Jarnuszkiewcz, Ziarno, stal, 1963
Archiwa fotograficzne artystów wywołują u tych, którzy się z nimi stykają, pewnego rodzaj podniecenie. Tym bardziej, że w tym wypadku artyści są nie tylko autorami realizacji widocznych na zdjęciach, ale też autorami samych fotografii. Te zdjęcia, w kilku przypadkach ukazujące przebieg procesu twórczego, towarzyszącego poszukiwaniom form rzeźbiarskich, zostały wykonane do ich własnego użytku, w tajemnicy „pracowni” i nigdy nie były publikowane czy wystawiane. W tak obszerny sposób są dziś po raz pierwszy prezentowane publicznie.
Wielu z rzeźb dziś nie można doznać czasoprzestrzennie, ponieważ uległy zniszczeniu, krajobraz w którym zostały umieszczone nie istnieje, scenografie zdemontowano, a pomników, często prekursorskich, nie zrealizowano - pozostały tylko ich fotograficzne reprodukcje. Tajemnica, jak miłość tych dwojga artystów, wydaje się nie ustępować.
Krystian Jarnuszkiewicz, Totem, 1968, technika: blacha żelazna polichromowana, rzeźba wykonana na Biennale Rzeźby w Metalu w 1968 r. przy ul. Kasprzaka w Warszawie
Anna Jarnuszkiewicz, Iluzjonista, żelazo, blacha cynkowa polichromowana, 1972, sesja fotograficzna na Nowym Mieście w Warszawie
Anna Jarnuszkiewicz, scenografia do programu rozrywkowego, 1972, pierwszy spektakl autorki emitowany w kolorze
Kiedy i gdzie?
Wystawę można oglądać codziennie, do 6 kwietnia 2018 roku, w godzinach 11:00 - 19:00 w siedzibie Fundacji Archeologia Fotografii przy ul. Chłodnej 20 w Warszawie. Wszystkich zainteresowanych organizatorzy zapraszają także na oprowadzenie kuratorskie z Patrickiem Komorskim i Gunią Nowik, które odbędzie się w poniedziałek 26 marca.
Więcej informacji znajdziecie pod adresem faf.org.pl oraz na stronie facebookowej wydarzenia.
(Fotografie pochodzą z archiwum Anny i Krystiana Jarnuszkiewiczów)