“Post” Marty Zgierskiej po raz pierwszy zawita do Polski. Wernisaż w najbliższy piątek w Instytucie Fotografii Fort

5 Lut 2018
“Post” Marty Zgierskiej po raz pierwszy zawita do Polski. Wernisaż w najbliższy piątek w Instytucie Fotografii Fort

Cykl “Post” nagrodzony został prestiżową nagrodą Prix HSBC Pour la Photographie i w formie wystawy podróżował po najlepszych galeriach fotografii w Europie i Stanach Zjednoczonych. Teraz po raz pierwszy będzie można go zobaczyć w Polsce.

„W 2013 roku przeżyłam poważny wypadek samochodowy. Otarłam się o śmierć, z trudem oswajana rzeczywistość wymknęła mi się z rąk. Nieszczęście pociągnęło za sobą kolejne - operacje, miesiące fizycznych ograniczeń, rozstanie, nawrót i zaostrzenie nerwicy lękowej. Niedługo przed wypadkiem natknęłam się w rodzinnym domu na opisową ocenę, którą dostałam jako siedmioletnia, wzorowa uczennica. W dorosłym życiu jestem nią dalej, jednak wbrew opinii otoczenia niezmiennie kłębią się we mnie ograniczenia, wstyd, lęki” -  pisze Zgierska w tekście towarzyszącym zdjęciom.

W trakcie przygotowań do ekspozycji Post artystka rozpoczęła pracę nad serią fotografii pt. Drętwienie przedstawiającą odlewy gipsowe twarzy. Oba cykle prezentowane w Galerii Instytutu Fotografii Fort są próbą translacji stanów emocjonalnych - lęku, bólu, potrzeby bliskości - na język obrazów oraz refleksją na temat doświadczenia i pamięci. To rodzaj autoportretu artystki, w którym widzimy jej oblicze i jej życie jedynie pośrednio, zatrzymane w rzeczach i kompozycjach.

fot. Marta Zgierska, z cyklu "Post"

Siła serii "Post" i "Drętwienie", na którą zwracają uwagę krytycy, polega również na interakcji z odbiorcą, który niczym w lustrze rozpoznaje w obrazach siebie i swoje obsesje.

„Post to cykl o traumie, zamrożony w martwej szarości, ciszy i napięciu” -  pisze Marta Zgierska. „Każdy może odnaleźć tu własne nakłucia - nękające sny, przeżycia, obsesje. To indywidualna droga do odkrycia bliźniaczej pamięci traumatycznej w drugiej osobie. Próba intymnego kontaktu, który zamyka przeszłe nie-doświadczenie w teraźniejszości.”

Cykl prezentowany był na wystawach indywidualnych Zgierskiej we Francji, Włoszech, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych, Japonii, Szwecji, Finlandii, Grecji, Hiszpanii i Portugalii, jak również w ramach wystaw zbiorowych, m.in. w Holandii, Libanie, Tunezji, Korei Południowej. Został uhonorowany szeregiem nagród, w tym m.in. Daylight Photo Awards (2016), FotoLeggendo Giovanni Tabo Prize (2016), Kolga Tbilisi Photo Award (2016), LensCulture Emerging Talent Awards (2015).

fot. Marta Zgierska, z cyklu "Post"

Zgierska znalazła się także wśród nominowanych i finalistów konkursów takich, jak m.in. ING Unseen Talent Award (2016), Encontros da Imagem International Photography Festival (2016), Celeste Visible White Photo Prize (2016), Nera di Verzasca Award (2016), Lucie Foundation Emerging Artist Scholarship (2015), Vevey International Photo Award (2015), Guernsey Photography Festival International Competition (2015).

W 2016 roku nakładem francuskiego wydawnictwa Actes Sud opublikowana została książka fotograficzna Post, nagrodzona w ramach konkursów PDN Photo Annual (2017) oraz Best Photography Book from Central and Eastern Europe 2015-2016 Europejskiego Miesiąca Fotografii (2017). W Polsce Post pokazany zostanie po raz pierwszy.

fot. Marta Zgierska, z cyklu "Post"

Kiedy i gdzie?

Wernisaż wystawy odbędzie się w piątek, 9 lutego 2018 roku, o godzinie 19:00 w Galerii Intytutu Fotografii Fort, przy ul. Racławickiej 99 w Warszawie. Wstęp wolny.

W sobotę, 10 lutego o godzinie 14:00, również bezpłatnie odbędzie się oprowadzenie kuratorskie po wystawie z Adamem Mazurem.

W dniach 11.02 - 11.03.2018 za obejrzenie wystawy zapłacimy 7 zł.

Sylwetka autora

Marta Zgierska (ur. 1987) - Absolwentka wydziału fotografii PWSFTiT w Łodzi oraz teatrologii i dziennikarstwa Uniwersytetu im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W swojej praktyce fotograficznej zajmuje się problematyką traumy, doświadczeń granicznych oraz mechanizmów wyparcia. Nadaje tym wątkom osobisty rys, niejednokrotnie stawiając się w roli fotografowanego obiektu. Debiutowała w 2012 roku cyklem Port Praski, dokumentującym stan nieuregulowanych, przeznaczonych pod zabudowę terenów prawobrzeżnej Warszawy. Kolejnymi cyklami w jej dorobku były Oskoma i Drętwienie oraz wielokrotnie wystawiany i nagradzany Post, odznaczony m.in. prestiżową Prix HSBC pour la Photographie.

 

 
Komentarze
Polecane artykuły
Nikon Coolpix P1000 - pierwsze wrażenia
10 Lip 2018
Najnowszy Coolpix P1000 chce podbić serca miłośników superzoomów obiektywem o wyjątkowo dużym zakresie ogniskowych i wygodną ergonomią. Czy zdobędzie równie dużą popularność, co poprzednik, model P900?
2
Sony A7 III - test aparatu
6 Lip 2018
Choć wiele elementów zaczerpnięto z flagowego modelu, A7 III kosztuje ponad połowę mniej. Czy to najbardziej uniwersalna pełna klatka na rynku?
1
Sony FE 400 mm f/2.8 GM OSS - zdjęcia przykładowe
29 Cze 2018
Jeśli jesteście ciekawi, jak w boju wypada najnowsza bestia Sony, to mamy dobrą wiadomość. Profesjonalny teleobiektyw FE 400 mm f/2.8 GM OSS sprawdziliśmy na londyńskim torze wyścigowym Brooklands.
1
WD My Passport Wireless SSD - test przenośnego dysku do backupu
27 Cze 2018
Backup zdjęć z karty pamięci w czasie podróży, łączność Wi-Fi, przeglądanie zdjęć na smartfonie i praca na baterii do 10 godzin, a w razie potrzeby - power bank dla aparatu. Brzmi, jak narzędzie marzeń dla wielu fotografów. Sprawdźmy czy dysk wart jest swojej wysokiej ceny.
1