“Post” Marty Zgierskiej po raz pierwszy zawita do Polski. Wernisaż w najbliższy piątek w Instytucie Fotografii Fort

5 Lut 2018
“Post” Marty Zgierskiej po raz pierwszy zawita do Polski. Wernisaż w najbliższy piątek w Instytucie Fotografii Fort

Cykl “Post” nagrodzony został prestiżową nagrodą Prix HSBC Pour la Photographie i w formie wystawy podróżował po najlepszych galeriach fotografii w Europie i Stanach Zjednoczonych. Teraz po raz pierwszy będzie można go zobaczyć w Polsce.

„W 2013 roku przeżyłam poważny wypadek samochodowy. Otarłam się o śmierć, z trudem oswajana rzeczywistość wymknęła mi się z rąk. Nieszczęście pociągnęło za sobą kolejne - operacje, miesiące fizycznych ograniczeń, rozstanie, nawrót i zaostrzenie nerwicy lękowej. Niedługo przed wypadkiem natknęłam się w rodzinnym domu na opisową ocenę, którą dostałam jako siedmioletnia, wzorowa uczennica. W dorosłym życiu jestem nią dalej, jednak wbrew opinii otoczenia niezmiennie kłębią się we mnie ograniczenia, wstyd, lęki” -  pisze Zgierska w tekście towarzyszącym zdjęciom.

W trakcie przygotowań do ekspozycji Post artystka rozpoczęła pracę nad serią fotografii pt. Drętwienie przedstawiającą odlewy gipsowe twarzy. Oba cykle prezentowane w Galerii Instytutu Fotografii Fort są próbą translacji stanów emocjonalnych - lęku, bólu, potrzeby bliskości - na język obrazów oraz refleksją na temat doświadczenia i pamięci. To rodzaj autoportretu artystki, w którym widzimy jej oblicze i jej życie jedynie pośrednio, zatrzymane w rzeczach i kompozycjach.

fot. Marta Zgierska, z cyklu "Post"

Siła serii "Post" i "Drętwienie", na którą zwracają uwagę krytycy, polega również na interakcji z odbiorcą, który niczym w lustrze rozpoznaje w obrazach siebie i swoje obsesje.

„Post to cykl o traumie, zamrożony w martwej szarości, ciszy i napięciu” -  pisze Marta Zgierska. „Każdy może odnaleźć tu własne nakłucia - nękające sny, przeżycia, obsesje. To indywidualna droga do odkrycia bliźniaczej pamięci traumatycznej w drugiej osobie. Próba intymnego kontaktu, który zamyka przeszłe nie-doświadczenie w teraźniejszości.”

Cykl prezentowany był na wystawach indywidualnych Zgierskiej we Francji, Włoszech, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych, Japonii, Szwecji, Finlandii, Grecji, Hiszpanii i Portugalii, jak również w ramach wystaw zbiorowych, m.in. w Holandii, Libanie, Tunezji, Korei Południowej. Został uhonorowany szeregiem nagród, w tym m.in. Daylight Photo Awards (2016), FotoLeggendo Giovanni Tabo Prize (2016), Kolga Tbilisi Photo Award (2016), LensCulture Emerging Talent Awards (2015).

fot. Marta Zgierska, z cyklu "Post"

Zgierska znalazła się także wśród nominowanych i finalistów konkursów takich, jak m.in. ING Unseen Talent Award (2016), Encontros da Imagem International Photography Festival (2016), Celeste Visible White Photo Prize (2016), Nera di Verzasca Award (2016), Lucie Foundation Emerging Artist Scholarship (2015), Vevey International Photo Award (2015), Guernsey Photography Festival International Competition (2015).

W 2016 roku nakładem francuskiego wydawnictwa Actes Sud opublikowana została książka fotograficzna Post, nagrodzona w ramach konkursów PDN Photo Annual (2017) oraz Best Photography Book from Central and Eastern Europe 2015-2016 Europejskiego Miesiąca Fotografii (2017). W Polsce Post pokazany zostanie po raz pierwszy.

fot. Marta Zgierska, z cyklu "Post"

Kiedy i gdzie?

Wernisaż wystawy odbędzie się w piątek, 9 lutego 2018 roku, o godzinie 19:00 w Galerii Intytutu Fotografii Fort, przy ul. Racławickiej 99 w Warszawie. Wstęp wolny.

W sobotę, 10 lutego o godzinie 14:00, również bezpłatnie odbędzie się oprowadzenie kuratorskie po wystawie z Adamem Mazurem.

W dniach 11.02 - 11.03.2018 za obejrzenie wystawy zapłacimy 7 zł.

Sylwetka autora

Marta Zgierska (ur. 1987) - Absolwentka wydziału fotografii PWSFTiT w Łodzi oraz teatrologii i dziennikarstwa Uniwersytetu im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W swojej praktyce fotograficznej zajmuje się problematyką traumy, doświadczeń granicznych oraz mechanizmów wyparcia. Nadaje tym wątkom osobisty rys, niejednokrotnie stawiając się w roli fotografowanego obiektu. Debiutowała w 2012 roku cyklem Port Praski, dokumentującym stan nieuregulowanych, przeznaczonych pod zabudowę terenów prawobrzeżnej Warszawy. Kolejnymi cyklami w jej dorobku były Oskoma i Drętwienie oraz wielokrotnie wystawiany i nagradzany Post, odznaczony m.in. prestiżową Prix HSBC pour la Photographie.

 

Komentarze
Polecane artykuły
Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - zdjęcia przykładowe
19 Lut 2019
Czy Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD to mocne wejście producenta w system Sony E i ukłon w stronę zawodowców? Zobaczcie zdjęcia przykładowe.
0
Canon EOS RP - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [AKTUALIZACJA]
14 Lut 2019
Najnowszy korpus Canona prawdopodobnie otwiera zupełnie nowy segment wśród aparatów bezlusterkowych. Najtańsza nowa pełna klatka na rynku ma być doskonałym wyborem dla bardziej ambitnych amatorów czy fotografów podróżniczych i z pozoru ma wszystko, by zadowolić doskonałą większość odbiorców. Gdzie jest haczyk?
7
Sony A6400 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
13 Lut 2019
Następca modelu A6300 wprowadza usprawnienia, które na pewno docenią zaawansowani amatorzy i osoby szukające aparatu do nagrywania vlogów i filmów do internetu. Nadal jednak ustępuje on plasowanemu wyżej, a już dostępnemu od pewnego czasu modelowi A6500. Czy to więc pozycja, którą warto się zainteresować?
1
Kilka godzin z Panasonic Lumix S1 - pierwsze wnioski
1 Lut 2019
Podczas dorocznego Digital Imaging Seminar, Panasonic zdradził wreszcie pełną specyfikację swojej pierwszej pełnej klatki, a w ręce dziennikarzy powędrowały pierwsze egzemplarze modeli S1 i S1R...
7