Leica Noctilux-M 50 mm f/0,95 ASPH - powrót legendy!

0
Michal Grzegorczyk
12 Wrzesień 2008
Artykuł na: 6-9 minut
Kilka miesięcy temu pisaliśmy o zaprzestaniu produkcji przez koncern Leica słynnego ultra-jasnego obiektywu Noctilux 50 mm f/1.0. Na "otarcie łez" proponowaliśmy zakup jego limitowanej, "pożegnalnej" edycji. Ci którzy się na to zdecydowali, mogą chyba nieco tego kroku żałować, gdyż dziś prezentujemy jego nową wersję - Leicę Noctilux-M 50 mm f/0,95!
Stara wersja Noctiluxa była jednym z niewielu obiektywów, które zasłużyły na miano kultowych. Produkowany nieprzerwanie od 1975 roku stanowił niezwykłą parę z kolejnymi dalmierzowcami Leiki. Mimo, że niewiele osób było stać na jego zakup, informacja o zaprzestaniu jego produkcji wywołała duży oddźwięk wśród użytkowników.
Chyba niewiele osób przypuszczało, że Noctilux powróci - podobno lepszy optycznie i z jeszcze lepszym światłem - f/0,95!


Kilka słów o budowie optycznej nowego Noctiluxa: osiem soczewek rozmieszczono w pięciu grupach, jak informuje producent {ITL|w podwójnej konstrukcji Gaussa, symetrycznej względem przysłony. Dwie powierzchnie są asferyczne, a pięć soczewek wykonano ze szkła niskodyspersyjnego. Co udało się poprawić? Producent chwali się trzema punktami: mniejszą dystorsją, mniejszym winietowaniem i osiągami po przymknięciu przysłony porównywalnymi z obiektywem Leica Summilux-M 50mm f/1.4 ASPH.

Obiektyw trafi do sprzedaży w lutym przyszłego roku.] Poniżej prezentujemy informację prasową producenta:

Nowość: LEICA NOCTILUX-M 50mm f/0.95 ASPH.

Nowy obiektyw LEICA NOCTILUX-M 50mm f/0.95 ASPH., zaprezentowany przez firmę Leica Camera AG, Solms, stanowi kolejny krok milowy w dziedzinie produkcji obiektywów. Jest on następcą słynnego NOCTILUXa-M 50mm f/1.0, sprzedawanego przez firmę Leica od ponad 30 lat (od roku 1975). Stosując swe wyjątkowe technologie optyki i mechaniki Leica udoskonaliła poprzednika, przełamując przy tym prawdziwą "barierę dźwięku dla optyki", jaką jest jasność f/1.0.

LEICA NOCTILUX-M 50mm f/0.95 ASPH. oferuje unikalny zestaw cech. Wyższą jasność obiektywu uzyskano bez znaczących zmian jego rozmiarów. Utrzymano charakterystykę odwzorowania motywów poprzedniej wersji 50mm f/1.0 - przy pełnym otworze przysłony i ekstremalnie wąskiej głębi ostrości, tak cenioną przez wielu użytkowników jako kwintesencję w fotografii kreatywnej. Nową cechą są porównywalne po przysłonięciu właściwości z obiektywem LEICA SUMMILUX-M 50mm f/1.4 ASPH., zaprezentowanym w roku 2004 i uważanym za najlepszy jak dotąd obiektyw standardowy. W porównaniu z poprzednikiem nowa konstrukcja ma poprawione winietowanie i dystorsję.

"LEICA NOCTILUX-M 50mm f/0.95 ASPH. to nie tylko wysokiej klasy - i unikalny w systemie M - obiektyw. Łączy on w sobie ekstremalnie wysoką jasność ze znakomitą jakością obrazu, która z łatwością wytrzymuje porównanie z innymi, najlepszymi obiektywami na rynku. Wykonany z wysokiej jakości materiałów i ręcznie składany w fabryce w Solms, jest wyjątkowo niezawodnym produktem, który zachowa swą wartość przez dziesięciolecia. Połączenie najbardziej wyrafinowanych technologii z precyzyjnym mistrzowskim rękodziełem - opartym na umiejętnościach i doświadczeniu - gwarantują stały poziom jakości każdego obiektywu Leica, zwiększając potencjał fotografii systemu Leica-M", powiedział Stefan Daniel, Product Manager Systemu Leica-M w Leica Camera AG.

Nowy LEICA NOCTILUX-M 50mm f/0.95 ASPH. przeznaczony jest do szczególnie szerokiego zakresu zastosowań. Przy w pełni otwartej przysłonie obiektyw daje ekstremalnie wąską głębię ostrości, pozwalając wykonać na przykład wyjątkowo estetyczne portrety, czy studium detali. Obiektyw wykazuje swe zalety w fotografii w świetle zastanym, konkurując nawet z czułością ludzkiego oka. W normalnym oświetleniu można go bez wahania używać jako obiektywu uniwersalnego. Ekstremalnie naturalna ogniskowa 50mm pozwala na zgodne z rzeczywistością odwzorowanie fotografowanych obiektów.

Układ optyczny nowego NOCTILUXa zawiera osiem soczewek rozmieszczonych w podwójnej konstrukcji Gaussa, symetrycznej względem przysłony. Wysoką jakość obrazu zapewniają dwie asferyczne powierzchnie soczewek, wykonane w złożonym procesie szlifowania i polerowania - z uwagi na ich rozmiary i kształt produkuje się je w fabryce w Solms. Aż pięć soczewek cechuje niestandardowa dyspersja, a trzy z nich mają ekstremalnie wysoki współczynnik załamania światła – takie szkło jest więc wyjątkowo kosztowne (jego cena mniej więcej dwukrotnie przewyższa cenę srebra).

Znakomitą jakość obrazu przy najkrótszych dystansach ostrości zapewnia soczewka szybująca. Znajduje się ona w ostatniej grupie, zmieniającej swe położenie podczas nastawiania ostrości względem pozostałej części układu optycznego.
Pomimo wyższej jasności i jakości LEICA NOCTILUX-M 50mm f/0.95 ASPH. nadal jest wyposażony w gwint filtru E60 i ma teleskopową, blokowaną osłonę przeciwsłoneczną.

Podobnie jak nowe obiektywy SUMMILUX-M 21mm i 24mm f/1.4 ASPH., NOCTILUX-M 50mm f/0.95 ASPH. wytwarzany jest przy ekstremalnie wąskich tolerancjach produkcji. Specjalnie dla tego obiektywu trzeba było opracować nowe metody centrowania i kalibracji odległości soczewek.

LEICA NOCTILUX-M 50mm f/0.95 ASPH. trafi na rynek w lutym 2009.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Yasuhara ANTHY 35 mm f/1.8 - niedrogi manualny obiektyw do pełnoklatkowych bezlusterkowców
Yasuhara ANTHY 35 mm f/1.8 - niedrogi manualny obiektyw do pełnoklatkowych bezlusterkowców
Na rynku optyki jak grzyby po deszczu wyrastają nowe przystępne cenowo konstrukcje. Do grona budżetowych manualnych stałek dołącza Yasuhara 35 mm f/1.8, która wedle...
7
0
Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN ART będzie prawie dwa razy tańsza od systemowego obiektywu Sony
Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN ART będzie prawie dwa razy tańsza od systemowego obiektywu Sony
Przed tygodniem Sigma pokazała nowy reporterski zoom do systemu Sony E, który według zapowiedzi ma być najlepszym szkłem w swojej klasie. Okazuje się, że 
20
5
Tokina ATX-i 100 mm f/2.8 1:1 Macro - niedrogi obiektyw makro nowej generacji do lustrzanek
Tokina ATX-i 100 mm f/2.8 1:1 Macro - niedrogi obiektyw makro nowej generacji do lustrzanek
Tokina nie zalewa nas premierami tak, jak inni producenci, ale nowy obiektyw na pewno zwróci uwagę zarówno miłośników makro, jak i portrecistów.
6
0
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)