Sigma 50 mm f/1.4 DG DN ART - nowa odsłona jasnego standardu

Autor: Maciej Luśtyk

7 Luty 2023
Artykuł na: 4-5 minut

Po 10 latach producent aktualizuje jedną ze swoich najbardziej klasycznych konstrukcji. Nowa Sigma 50 mm f/1.4 DG DN ART została w całości przygotowano pod pracę z korpusami bezlusterkowymi i usprawniona niemal pod każdym względem.

Choć obiektyw Sigma 50 mm f/1.4 DG HSM ART w wersji do aparatów bezlusterkowych pojawił się raptem 4 lata temu, w rzeczywistości była to konstrukcja dużo starsza i tylko zaadaptowana na potrzeby systemów Sony i L-mount. Oryginalnie wersja HSM miała bowiem swoją premierę w 2014 roku. To nadal dobry obiektyw, ale po 10 latach z pewnością przyda mu się odświeżenie. Powitajmy więc zastępujący go model Sigma 50 mm f/1.4 DG DN ART.

Mniejsza, lżejsza i doskonalsza

Po lewej Sigma 50 m f/1.4 DG HSM ART, po prawej Sigma 50 mm f/1.4 DG DN ART

Sigma 50 mm f/1.4 DG DN ART to obiektyw niemal w całości przeprojektowany, tak aby zapewnić wzorowe rezultaty zarówno w zakresie optyki, jak i wydajności. Szkło co prawda jest tylko nieznacznie mniejsze niż wcześniej (78 x 110 mm), ale tym razem jest aż o 25% lżejsze (660-670 g w zależności od wersji) i cechuje się bardziej zaawansowaną budową.

Przede wszystkim otrzymujemy fizyczny pierścień przysłony (z możliwością przełączenia na bezstopniowy) oraz przycisk funkcyjny i przełącznik AF/MF. Do tego większy pierścień ostrości (z liniowym przełożeniem na ruch soczewek) i zaktualizowany układ optyczny.

Układ optyczny obiektywu Sigma 50 mm f/1.4 DG DN ART

Obiektyw bazuje na 14 elementach w 11 grupach i zawiera 3 soczewki asferyczne oraz 1 soczewkę SLD. Przy akompaniamencie także usprawnionej, 11-listkowej przysłony, wszystko to zapewnić ma nam lepszą i bardziej wyrównaną rozdzielczość, a także bardziej plastyczne rozmycie nieostrości (producent podkreśla zwłaszcza mniejszą komę i bardziej wyrównany charakter bokeh na brzegach kadru). Otrzymujemy też zaawansowane powłoki przeciwodblaskowe, które minimalizować mają występowanie flar i blików.

Nowy silnik liniowy zapewniać ma wzorową wydajność śledzenia

W końcu jedna z najważniejszych nowości, czyli nowoczesny, liniowy silnik AF HLA (High-response Linear Actuator), który po raz pierwszy zadebiutował w niedawnym modelu Sigma 60-600 mm i który zapewnić ma błyskawiczną oraz płynną współpracę z systemami śledzenia tak w przypadku fotografowania, jak i filmowania. Niestety z 40 do 45 cm wydłużyła się też minimalna odległość ostrzenia. To niewiele, ale zawsze to nieco mniejsze maksymalne powiększenie.

Producent informuje zarazem, że tak jak w przypadków pozostałych szkieł ART z bezlusterkowej serii DN, korekcję wad optycznych pokroju winietowania czy dystorsji powierza w dużej mierze oprogramowaniu. Jednym słowem przy wyłączeniu systemowych korekt pod pewnymi względami szkło może prezentować się przeciętnie, ale dziś chyba wszyscy i tak zawsze z nich korzystamy. Jednocześnie producent informuje, że obiektyw przejawia dość widoczny breathing i nie jest kompatybilny z z systemem jego kompensacji  w aparatach Sony.

Obiektyw jest wykonany z metalu i uszczelniany. Na jego przednią soczewkę nakręcimy filtry o średnicy 72 mm.

Cena i dostępność

Obiektyw Sigma 50 mm f/1.4 DG DN ART pojawi się w sprzedaży 22 lutego w cenie 4490 zł.

Więcej informacji o obiektywie znajdziecie na stronie sigma-foto.pl.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Laowa Argus T1 Cine - rekordowo jasne filmowe stałki w przystępnych cenach
Laowa Argus T1 Cine - rekordowo jasne filmowe stałki w przystępnych cenach
Laowa kolejny raz udowadnia, że nieprzypadkowo cieszy się tytułem jednego z innowatorów rynku optyki. Nowe filmowe obiektywy Argus Cine oferują rekordową jasność, niewielkie wymiary i...
7
Viltrox Luna 30-300 mm T4 Zoom 10x - jeden, by rządzić wszystkimi
Viltrox Luna 30-300 mm T4 Zoom 10x - jeden, by rządzić wszystkimi
Viltrox oficjalnie zaprezentował jeden z najbardziej imponujących obiektywów filmowych, jakie ujrzały światło dzienne. Szkło zamyka wyjątkowo uniwersalny zakres ogniskowych i wysokiej...
7
Canon RF-S 3,9 mm f/3.5 STM Dual Fisheye - kolejny obiektyw do treści VR. Tym razem do APS-C i w niższej cenie
Canon RF-S 3,9 mm f/3.5 STM Dual Fisheye - kolejny obiektyw do treści VR. Tym razem do APS-C i w...
Interesuje cię tworzenie przestrzennych filmów, stworzonych do oglądania w goglach VR? Najnowszy obiektyw Canona to prawdopodobnie jedno z najbardziej przystępnych cenowo rozwiązań,...
4
Powiązane artykuły