Samyang zapowiada "pierwszą na świecie" serię obiektywów filmowych z AF

Autor: Maciej Luśtyk

8 Wrzesień 2022
Artykuł na: 4-5 minut

Samyang V-AF to nowa seria pełnoklatkowych obiektywów filmowych. Co ciekawe, tym razem są to obiektywy z autofokusem, stworzone z myślą o współczesnych twórcach średniego segmentu, którzy podczas pracy często korzystają z systemów automatyki.

Do tej pory obiektywy filmowe kojarzyły się raczej z dużymi, w pełni manualnymi konstrukcjami, które do skutecznej pracy wymagały tworzenia rigów i podpinania systemów follow focus. Schemat ten w pewien sposób przełamało Sony, oferując tradycyjne obiektywy z AF, wyposażone we wszelkie niezbędne filmowcom funkcje. Konstrukcje te, z wyjątkiem 3 budżetowych modeli z 2021 roku nie tworzyły jednak jednej spójnej serii. Ten stan rzeczy chce zmienić Samyang z nową serią obiektywów V-AF, przeznaczonych do systemu Sony E.

Obiektywy Samyang V-AF zrywają z klasyczną konstrukcją szkieł filmowych, ale mogą być dokładnie tym, czego potrzeba współczesnym twórcom

Samyang V-AF to seria 5 filmowych stałek o ogniskowych 20 mm, 24 mm, 35 mm, 45 mm, 75 mm, ze światłem T1.9, które mają pozwolić na wygodniejsze tworzenie materiałów wideo. A to m.in. dzięki spójnym rozmiarom (73 x 70 mm) i niskiej wadze (280 g), dzięki którym gimbale nie będą wymagać ponownego balansowania przy wymianie optyki.

Oprócz tego obiektywy zaoferują duży, wygodny pierścień ostrości z liniowym przełożeniem i dużym kątem obrotu (300°}, który dobrze współpracować ma z systemami follow focus, a także przycisk funkcyjny i przełącznik personalizowanych trybów Custom. Obiektywy będą też uszczelnione i wyposażone w funkcję Focus Lock oraz lampkę Tally, która poinformuje nas czy aparat bądź kamera aktualnie aktualnie nagrywa.

Jeśli chodzi o samą optykę, póki co wiemy niewiele. Producent informuje jedynie, że szkła będą wyposażone w 9-listkową przysłonę i oferować skutecznie zminimalizowany breathing na poziomie 0,7-11% (w zależności od modelu). Pod względem rozdzielczości, obiektywy mają bez problemu radzić sobie z rozdzielczościami do 8K. Wszystkie szkła oferować mają także jednakową charakterystykę w zakresie reprodukcji koloru i kontrastowości.

Największym brakiem serii V-AF wydaje się być nieobecność pierścienia przysłony, ale jeśli producent nowymi obiektywami rzeczywiście będzie celował w twórców średniego segmentu, wydaje się być to przemyślanym ruchem. Mało kto z filmujących aparatami manualnie reguluje otwór przysłony, a to pominięcie mogło pozytywnie wpłynąć na cenę nowych szkieł. Poza tym, zapewne tak, jak w większości nowych konstrukcji Samyanga, manualną kontrolę przysłony możemy przypisać do któregoś z trybów Custom i dokonywać jej za pomocą pierścienia ostrości.

Jeśli zaś chodzi o sam system AF, powinniśmy otrzymać skuteczność na poziomie najnowszych obiektywów producenta czyli bardzo dobrą. Obiektywy Samyang V-AF wyposażono w silniki liniowe STM, które zapewnić mają szybka i płynną regulację ostrości.

Podsumowując, otrzymamy coś na wzór kompaktowych obiektywów Lumix S, tylko z lepszą ergonomią i nadzieją na skuteczny filmowy AF.

Cena i dostępność

Poszczególne modele z serii będą trafiać na rynek przez najbliższy rok. Pierwszy, jeszcze we wrześniu, zaprezentowany zostanie model Samyang V-AF 75 mm T1.9 FE. Wtedy też poznamy więcej szczegółów dotyczących nowej linii szkieł do Sony E.

Cena obiektywów pozostaje na razie nie znana, ale mamy wrażenie, że szkła będą celować w podobnego odbiorcę co modele VDSLR. W końcu Samyang sam wspomina, że są to szkła, które mają pomóc spełnić amatorom i studentom marzenie o zostaniu filmowcami. Pułap cenowy powinien pozostać więc całkiem atrakcyjny.

Więcej informacji znajdziecie na stronie samyanglens.com.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Laowa Argus T1 Cine - rekordowo jasne filmowe stałki w przystępnych cenach
Laowa Argus T1 Cine - rekordowo jasne filmowe stałki w przystępnych cenach
Laowa kolejny raz udowadnia, że nieprzypadkowo cieszy się tytułem jednego z innowatorów rynku optyki. Nowe filmowe obiektywy Argus Cine oferują rekordową jasność, niewielkie wymiary i...
7
Viltrox Luna 30-300 mm T4 Zoom 10x - jeden, by rządzić wszystkimi
Viltrox Luna 30-300 mm T4 Zoom 10x - jeden, by rządzić wszystkimi
Viltrox oficjalnie zaprezentował jeden z najbardziej imponujących obiektywów filmowych, jakie ujrzały światło dzienne. Szkło zamyka wyjątkowo uniwersalny zakres ogniskowych i wysokiej...
7
Canon RF-S 3,9 mm f/3.5 STM Dual Fisheye - kolejny obiektyw do treści VR. Tym razem do APS-C i w niższej cenie
Canon RF-S 3,9 mm f/3.5 STM Dual Fisheye - kolejny obiektyw do treści VR. Tym razem do APS-C i w...
Interesuje cię tworzenie przestrzennych filmów, stworzonych do oglądania w goglach VR? Najnowszy obiektyw Canona to prawdopodobnie jedno z najbardziej przystępnych cenowo rozwiązań,...
4
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)