Dodaj ocenę

Sigma zaprezentowała trzy szkła przeznaczone do bezlusterkowców z mocowaniem Sony E i L-Mount

Autor: Michał Chrzanowski

11 Lipiec 2019
Artykuł na: 6-9 minut

Sigma 35 mm f/1.2 DG DN Art, 14-24 mm f/2.8 DG DN Art i 45 mm f/2.8 DG DN Contemporary to najnowsze obiektywy, które po raz pierwszy w historii firmy, od samego początku zaprojektowano pod pełnoklatkowe bezlusterkowce z mocowaniem Sony E i L-Mount.

Kiedy na początku ubiegłego roku Sigma ogłosiła, że wkracza do systemu Sony E to decyzja firmy spotkała się z ogromnym aplauzem. Jednak przy prezentowaniu szkieł z nowym mocowaniem w sieci mogliśmy natrafić na opinie, że „nie do końca o to chodziło“. Producent pokazał bowiem znane konstrukcje z cenionej linii Art, które… wyglądały jakby miały na stałe doczepiony adapter. Nic więc dziwnego, że wielu użytkowników zaczęło się zastanawiać czy Sigma w ogóle zamierza opracować dedykowane obiektywy do Sony E, czy raczej „konwertować“ istniejące modele ze swojej oferty.

Dziś poznaliśmy odpowiedzi na wszelkie pytania. Sigma zaprezentowała bowiem nową serię obiektywów pełnoklatkowych projektowanych wyłącznie do aparatów bezlusterkowych. Nową linię szkieł utworzyły modele 35 mm f/1.2 DG DN Art, 14-24 mm f/2.8 DG DN Art i 45 mm f/2.8 DG DN Contemporary, które będą dostępne z mocowaniem L-Mount i Sony E. Przy okazji tej premiery firma nie ukrywa, że jest to bardzo ważny krok.

- Dla Sigmy jest to historyczna chwila. Są to bowiem pierwsze obiektywy pełnoklatkowe zaprojektowane od podstaw z myślą o systemach bezlusterkowych. A to dopiero początek! Korzystając z krótszej (niż w lustrzankach) odległości między matrycą aparatu a jego mocowaniem, zapowiadamy opracowanie obiektywów o niespotykanych dotychczas parametrach i osiągach, utrzymując przy tym koncepcję trzech linii produktowych „Art”, „Sports” i „Contemporary” - zaznacza producent.

Sigma 35 mm f/1.2 DG DN Art

Sigma 35 mm f/1.2 DG DN Art to wyjątkowa konstrukcja. Jak zaznacza producent, jest to pierwszy szerokokątny obiektyw z system AF z jasną przysłoną o nominalnym otworze f/1.2 zaprojektowany do pełnoklatkowych aparatów Sony E i bezlusterkowców z mocowaniem L-Mount. Stałka ma odznaczać się ponadprzeciętną jakością zdjęć i osiągami, dzięki czemu ma doskonale sprawdzić się między innymi w fotografii dokumentalnej, reportażowej czy nawet portrecie, gdzie oczekujemy dużej ostrości obrazu i plastycznego rozmycia tła. Natomiast za ustawianie ostrości ma odpowiadać kołowy silnik Hyper Sonic Motor (HSM), który powinien być gwarantem szybkości i precyzji przeostrzania w różnych warunkach.

Na układ optyczny tego modelu składa się 17 elementów wchodzących w skład 12 grup, Wśród nich znajdują się trzy soczewki SLD i trzy wykonane ze szkła asferycznego, w tym jeden element dwustronnie asferyczny. Do tego obiektyw ma współpracować z wszelkimi korekcjami oferowanymi przez współczesne aparaty. - Taka kompilacja technologii korekt aberracji barwnych i geometrycznych, powoduje że obiektyw z powodzeniem może być stosowany z matrycami przekraczającymi rozdzielczość 50 milionów pikseli - dodaje producent.

Ogniskowa 35 mm zapewni pole widzenia wynoszące 63.4° ze skalą odwzorowania 1:5:1 i minimalną odległość ostrzenia 30 cm oraz możliwość nakręcenia filtrów o średnicy 82 mm. Natomiast za plastykę ma odpowiadać 11-listkowa kołowa przysłona o nominalnym otworze f/1.2, który domkniemy do f/22. Otrzymujemy także pierścień odpowiedzialny za sterowanie przysłoną, który może zmieniać położenie z wyczuwalnym klikiem, ustalającym określoną wartość lub pracować płynnie co jest bardzo istotne podczas filmowania. Na tubusie o wymiarach 87.8 mm × 136.2 mm i wadze 1090 g znajdziemy również programowalny przycisk AFL. Co więcej, obiektyw ma obudowę odporną na pył oraz wilgoć, co w połączeniu z powłokami hydrofobowymi i oleofobowymi zastosowanymi na przedniej soczewce dodatkowo ułatwia fotografowanie w różnych warunkach środowiskowych.

Nazwa Sigma 35 mm f/1.2 DG DN Art
Producent Sigma
Typ stałoogniskowy
Mocowanie L-mount
Sony E
Sony FE
Ogniskowa 35 mm
Maksymalna jasność 1.2
Maksymalna wartość przysłony 22
Liczba listków przysłony 11
Pierścień przysłony tak
Tryb bezstopniowy przysłony tak
Układ optyczny 17 elementów / 12 grup
Wewnętrzne ogniskowanie tak
Pole widzenia 63.4°
Maksymalne powiększenie 1:5:1
Minimalna odległość ogniskowania 30 cm
Tryb makro nie
Średnica filtra 82 mm
Mocowanie filtra żelowego nie
Autofokus tak
Mechanizm autofokusa Hyper Sonic Motor (HSM)
Stabilizacja nie
Obudowa metal
Skala odległości nie
Przycisk funkcyjny tak
Uszczelnienia tak
Mocowanie statywowe nie
Wymiary 87.8 mm × 136.2 mm
Waga 1090 g
Akcesoria dwa dekielki
pokrowiec ochronny
Cena w dniu premiery 6490 zł

Sigma 14-24 mm f/2.8 DG DN Art

Ten model z kolei ma przekonać do siebie fotografów krajobrazu, architektury i miłośników nocnego nieba. Zresztą jak zaznacza producent, model 14-24 mm f/2.8 DG DN Art został zaprojektowany jako „doskonały, szerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy o zachowaniu zoptymalizowanym do fotografowania gwiaździstego nieba przez pełnoklatkowe aparaty bezlusterkowe“. Ma charakteryzować się jednakową jakością obrazu i wysoką rozdzielczość zarówno w centrum jak i na rogach kadru.

We wnętrzu znajdziemy aż 18 soczewek rozmieszczonych w 13 grupach, z czego kilka elementów zostało wykonanych ze specjalnego szkła: jeden FLD (o charakterystyce odpowiadającej fluorytowi) i pięć szklanych soczewek SLD (Special Low Dispertion), które mają z powodzeniem niwelować wszelkiego rodzaju aberracje zarówno w  centrum, jak i na brzegach planu. Są także trzy szkła asferyczne, w tym soczewka asferyczna o dużej średnicy z przodu obiektywu, której zadaniem jest skuteczne minimalizowanie efektu komy i flar. Poza tym obiektyw zaprojektowano w taki sposób, aby był mniej podatny na negatywne skutki fotografowania pod światło. Dotychczasowe powłoki antyodblaskowe super multi-layer coating zastosowano tym razem w połączeniu z nowo opracowaną technologią NPC (Nano Porous Coating). Poza tym obiektyw o zakresie 14-24 mm zapewni kąt widzenia 114.2°-84.1°, maksymalną skalę odwzorowania 1:7.3 i minimalne ogniskowanie z odległości 28 cm. Natomiast 11-listkową kołową przysłoną będziemy mogli operować w zakresie f/2.8-f/22.

Zaawansowany zoom Sigmy został także wyposażony w najnowszej generacji silnik krokowy, zapewniający szybką i cichą pracę AF oraz niezwykle komfortowe użytkowanie także w trybach detekcji oka i twarzy oraz podczas filmowania. Z kolei przycisk AFL, któremu można przypisać różne funkcje, poszerza zakres operacji dostępnych na obiektywie. Co więcej, ma on obudowę odporną na pył oraz wilgoć, co w połączeniu z powłokami hydrofobowymi i oleofobowymi zastosowanymi na przedniej soczewce dodatkowo ułatwia w fotografowaniu w różnych warunkach środowiskowych. Obiektyw posiada także tylny uchwyt filtra wraz z blokadą zabezpieczającą, służący do mocowania filtrów żelowych.

Nazwa Sigma 35 mm f/1.2 DG DN Art
Producent Sigma
Typ stałoogniskowy
Mocowanie L-mount
Sony E
Sony FE
Ogniskowa 35 mm
Maksymalna jasność 1.2
Maksymalna wartość przysłony 22
Liczba listków przysłony 11
Pierścień przysłony tak
Tryb bezstopniowy przysłony tak
Układ optyczny 17 elementów / 12 grup
Wewnętrzne ogniskowanie tak
Pole widzenia 63.4°
Maksymalne powiększenie 1:5:1
Minimalna odległość ogniskowania 30 cm
Tryb makro nie
Średnica filtra 82 mm
Mocowanie filtra żelowego nie
Autofokus tak
Mechanizm autofokusa Hyper Sonic Motor (HSM)
Stabilizacja nie
Obudowa metal
Skala odległości nie
Przycisk funkcyjny tak
Uszczelnienia tak
Mocowanie statywowe nie
Wymiary 87.8 mm × 136.2 mm
Waga 1090 g
Akcesoria dwa dekielki
pokrowiec ochronny
Cena w dniu premiery 6490 zł

Sigma 45 mm f/2.8 DG DN Contemporary

Ostatnią nowością Sigmy jest kompaktowy obiektyw 45 mm f/2.8 DG DN Contemporary, który ma zapewniać połączenie wysokiej rozdzielczości i miękkimi rozmyciami dalszego planu. Dzięki swojej charakterystyce może okazać się wyjątkowo uniwersalnym szkłem. - Gładkie rozmycie obrazu przy maksymalnej wartości przysłony sprawia, że jest to idealny obiektyw do codziennego użytku w różnych warunkach. Wyjątkowy nacisk został położony na jakość wykonania oraz wygodę użytkowania - obiecuje producent.

Optyka została opracowana na bazie 8 elementów, które ulokowano w 7 grupach. Stałka o ogniskowej 45 mm oferuje kąt widzenia 51.3°, maksymalne powiększenie 1:4 i minimalną odległość ostrzenia wynoszącą zaledwie 24 cm. Te parametry w połączeniu z 7-listkową kołową przysłoną o nominalnym otworze f/2.8 powinny dostarczy wyjątkowej plastyki obrazu z kremowym bokeh. Do tego obiektyw ma charakteryzować się szybkim, cichym i celnym AF w trybie fotograficznym Ponadto, jak zapewnia producent, silnik krokowy ma także optymalnie działać z trybem filmowym oraz funkcjami wykrywania twarzy i oczu.

Nazwa Sigma 45 mm f/2.8 DG DN Contemporary
Producent Sigma
Typ stałoogniskowy
Mocowanie L-mount
Sony E
Sony FE
Ogniskowa 45 mm
Maksymalna jasność 2.8
Maksymalna wartość przysłony 22
Liczba listków przysłony 7
Pierścień przysłony tak
Tryb bezstopniowy przysłony nie
Układ optyczny 8 elementów / 7 grup
Wewnętrzne ogniskowanie tak
Pole widzenia 51.3°
Maksymalne powiększenie 1:4
Minimalna odległość ogniskowania 24 cm
Tryb makro nie
Średnica filtra 55 mm
Mocowanie filtra żelowego nie
Autofokus tak
Mechanizm autofokusa silnik krokowy
Stabilizacja nie
Obudowa metal
Skala odległości nie
Przycisk funkcyjny nie
Uszczelnienia tak
Mocowanie statywowe nie
Wymiary 64 mm × 46.2 mm
Waga 215 g
Akcesoria dwa dekielki
osłona przeciwsłoneczna
Cena w dniu premiery 2390 zł

Cena i dostępność

Obiektywy Sigma 35 mm f/1.2 DG DN Art oraz 45 mm f/2.8 DG DN Contemporary pojawią się w sprzedaży w sierpniu bieżącego roku. Za te modele zapłacimy odpowiednio 6490 zł i 2390 zł. Natomiast szerokokątny zoom 14-24 mm f/2.8 DG DN Art ma zadebiutować na rynku we wrześniu w cenie 6490 zł. Każdy z zaprezentowanych modeli będzie dostępny z mocowaniem Sony E lub L-Mount.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Canon RF-S 7.8 mm f/4 STM Dual - kolejny obiektyw do treści VR i 3D
Canon RF-S 7.8 mm f/4 STM Dual - kolejny obiektyw do treści VR i 3D
Canon prezentuje kolejny obiektyw z rodziny EOS VR. Nowy RF-S 7.8 mm f/4 STM Dual to według producenta praktyczny i niedrogi sposób na tworzenia treści 3D i opowiadanie historii w rozwijającym...
2
Nikon zapowiada obiektyw Nikkor Z 28-135 mm f/4 PZ - uniwersalny zoom do pracy wideo
Nikon zapowiada obiektyw Nikkor Z 28-135 mm f/4 PZ - uniwersalny zoom do pracy wideo
Nikon na dobre bierze się za segment wideo i zapowiada uniwersalny obiektyw 28-135 mm f/4 ze sprzęgłem Power Zoom, który ma szansę znaleźć się na podstawowym wyposażeniu dużej rzeszy...
5
Canon RF 24 mm f/1.4L VCM i RF 50 mm f/1.4L VCM - nowe ogniskowe dołączają do linii hybrydowych stałek
Canon RF 24 mm f/1.4L VCM i RF 50 mm f/1.4L VCM - nowe ogniskowe dołączają do linii hybrydowych...
Canon prezentuje kolejne po modelu RF 35 mm f/1.4L VCM obiektywy, które budować będą serię kompaktowych, jasnych stałek do filmu i fotografii. Modele RF 24 mm f/1.4L VCM i RF 50 mm...
7
Powiązane artykuły