Nikkor Z 24-70 mm f/4 S, 50 mm f/1.8 S i 35 mm f/1.8 - pierwsze obiektywy w systemie Z. Kolejnych 6 już w przyszłym roku

Autor: Maciej Luśtyk

23 Sierpień 2018
Artykuł na: 4-5 minut

Wraz z nowymi korpusami debiutują pierwsze obiektywy. Oferując ogniskowe 24-70 mm, 50 mm i 35 mm pokrywają standardowe zapotrzebowania fotografów. Szkła mają odznaczać się wysokiej jakości optyką, być ciche i pozbawione efektu focus breathing.

Obiektywy Nikkor Z wyznaczają zupełnie nowy wymiar osiągów optycznych. W pełni wykorzystują ogromną elastyczność konstrukcyjną możliwą dzięki połączeniu większego mocowania typu Z o średnicy wewnętrznej 55 mm oraz krótkiej odległości kołnierza od płaszczyzny ogniskowania wynoszącej 16 mm. Te obiektywy gwarantują znakomitą ostrość oraz wysoką rozdzielczość zdjęć i filmów. Ponadto są wyposażone w kompensację efektów „oddychania” (czyli przesunięcia kąta widzenia podczas regulacji ostrości), płynne ustalanie ekspozycji i pierścień sterujący. Charakteryzują się cichą oraz wydajną pracą, dzięki czemu doskonale radzą sobie z nagrywaniem filmów.” - czytamy o nowych szkłach producenta w informacji prasowej.

Na początek, Nikon zaprezentował 3 standardowe modele o ogniskowych kolejno: 24-75 mm, 50 mm i 35 mm, które wyznaczać mają nową definicję konstrukcji i jakości dostarczanego obrazu. Według obietnic producenta, otrzymać mamy o wiele lepsze odwzorowanie szczegółów niż w przypadku konwencjonalnych szkieł o świetle f/1.8 i f/4, choć póki co nie znamy szczegółowej specyfikacji obiektywów.

Nikkor Z 24-70 mm f/4 S

Jak zapewnia producent, konstrukcja optyczna (14 elementów w 11 grupach), w której znajdziemy 1 soczewkę o obniżonym współczynniku dyspersji, 1 soczewkę asferyczną ED i 3 standardowe soczewki asferyczne doskonale radzić ma sobie z aberracją chromatyczność i gwarantować znakomitą rozdzielczość zarówno w centrum, jak i na brzegach kadru nawet przy maksymalnym otworze względnym. Zastosowanie powłok nanokrystalicznych ograniczać ma z kolei powstawanie odblasków i flar, a powłoka fluorowa przedniej soczewki ułatwić ma utrzymanie jej w czystości.Szkło pozwala na ostrzenie z odległości 30 cm, w całym zakresie ogniskowych.

Obiektyw został wyceniony na 999 dolarów (około 3700 zł). Dokładnej polskiej ceny jeszcze nie znamy.

Nikkor Z 35 mm f/1.8 S

W przypadku reporterskiego standardu 35 mm f/1.8 otrzymamy dwie soczewki o obniżonym współczynniku dyspersji (ED) i trzy soczewki asferyczne. Jak obiecuje producent i tutaj możemy liczyć na ponadprzeciętną ostrość zarówno w centrum, jak i na brzegach kadru, a rezultaty “odmieniać mają sposób, w jaki postrzega się obiektywy f/1.8”. Skuteczna redukcja aberracji komatycznej ma z kolei “umożliwić doskonałe odwzorowanie obrazu podczas fotografowania punktowych źródeł światła nocą”, a do pozwolić na uzyskanie “miękkiego i naturalnego rozmycia nieostrości”. Tu także zastosowano nanokrystaliczne powłoki antyrefleksyjne.

Oprócz tego możemy liczyć na szybki, cichy i precyzyjny napęd AF, a cała konstrukcja, łącznie z elementami ruchomymi została uszczelniona przed kurzem i zachlapaniami. Obiektyw dostępny będzie na rynku w cenie 849 dolarów (około 3150 zł). Dokładnej polskiej ceny jeszcze nie znamy.

Nikkor Z 50 mm f/1.8 S

Ostatni z pokazanych obiektywów może pochwalić się dwiema soczewkami ED i dwiema soczewkami asferycznymi w swoim układzie optycznym i podobnie jak w przypadku obydwu powyższych modeli oferować ma wysoką rozdzielczość obrazu w całej powierzchni kadru. “Skuteczna redukcja podłużnej aberracji chromatycznej zapewnia wysoką rozdzielczość zdjęć obiektów z wiernie odtworzonymi drobnymi teksturami przy maksymalnym otworze względnym” - zapewnia producent.

Tu także nie zabrakło powłok nanokrystalicznych i uszczelnień, które czynią konstrukcje odporna na pył i zachlapania, a zaawansowany silnik krokowy AF umożliwić ma ciche i precyzyjne ostrzenie zarówno w przypadku fotografowania, jak i rejestracji filmów..

Szkło dostępne będzie w sprzedaży w cenie 600 dolarów (około 2200 zł). Dokładnej polskiej ceny jeszcze nie namy.

Kolejne modele już w przyszłym roku

Producent udostępnił także grafikę z harmonogramem kolejnych premier. Na początku 2019 roku pojawić ma się wyjątkowo jasny Nikkor Z 58 mm f/0.95 S Noct, który stanowić ma ukoronowanie serii, a w kolejnych miesiącach do nowej rodziny obiektywów dołączyć mają modele 20 mm f/1.8, 85 mm f/1.8, 24-70 mm f/2.8, 70-200 mm f/2.8 oraz 14-30 mm f/4. Na rok 2020 zaplanowano z kolei premiery modeli 50 mm f/1.2, 24 mm f/1.8 i 14-24 mm f/2.8.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowy system dość szybko nabierze na znaczeniu i będzie mógł konkurować z ofertą konkurencji, zwłaszcza, że na pewno zainteresują się nim także zewnętrzni producenci.

Więcej informacji o nowych obiektywach znajdziecie pod adresem nikon.pl.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Wiosna tkwi w szczegółach, czyli Irix 150 mm f/2.8 1:1 w specjalnej cenie
Wiosna tkwi w szczegółach, czyli Irix 150 mm f/2.8 1:1 w specjalnej cenie
Wraz z nadejściem wiosny marka Irix zachęca do przyjrzenia się światu z bliska, oferując atrakcyjne rabaty na obiektyw Irix 150 mm f/2.8 1:1 Makro. Rozbuduj swój zestaw fotograficzny o narzędzie,...
1
7Artisans 50 mm f/1.4 Tilt-Shift - supertani obiektyw z regulacją osi
7Artisans 50 mm f/1.4 Tilt-Shift - supertani obiektyw z regulacją osi
Konstrukcje typu Tilt-Shift to domena wąskiej i kosztownej oferty kierowanej dla profesjonalistów. Chińczycy z 7Artisans chcą pokazać, że można inaczej i prezentują jasną stawkę z...
7
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - kompaktowy, jasny, nie za długi
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - kompaktowy, jasny, nie za długi
Sony prezentuje kolejny po modelu 24-50 mm kompaktowy zoom ze światłem f/2.8, który łączy niewielkie wymiary ze stosunkowo przystępną ceną. Nowy szeroki kąt celuje w twórców, którym...
6
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)