90 lat innowacji Olympusa - część pierwsza

Autor: Michal Grzegorczyk

22 Maj 2009
Artykuł na: 6-9 minut
W tym roku firma Olympus obchodzi 90-lecie swojego istnienia. Z tej okazji zapraszamy naszych czytelnikow na cykl artykułów poświęconych jej historii. Prześledzimy wszystkie istotne momenty jej rozwoju i opiszemy najważniejsze konstrukcje. W pierwszym odcinku skupimy się na początkowym okresie działalności firmy. Zapraszamy!
Takeshi Yamashita, założyciel Olympusa i siedziba Takachiho Seisakusho

Historia firmy Olympus zaczęła się 90 lat temu, 12 października 1919 roku w Tokio od uruchomienia przedsiębiorstwa K.K. Takachiho Seisakusho. Jego założycielem był 30-letni Yamashita Takeshi. W tamtym okresie większość mikroskopów i innego sprzętu medycznego trafiającego na rynek japoński była importowana z Niemiec i pozostałych państw europejskich. Yamashita Takeshi postanowił to zmienić. Zaledwie kilka miesięcy później rozpoczął sprzedaż pierwszych mikroskopów i termometrów klinicznych. Początkowo wykorzystywał markę Tokiwa, należącą do Tokiwa Shokai (gdzie wcześniej pracował). Wkrótce przekonał się, że jeśli chce zdobyć zagraniczne rynki, to potrzebuje bardziej uniwersalnej, dobrze kojarzącej się na całym świecie marki. Yamashita Takeshi rozwinął pierwszy pomysł - nazwę Takachiho, oznaczającą górę, która w japońskiej mitologii jest siedzibą bogów. Jej rozpoznawalnym na całym świecie odpowiednikiem jest Olimp, po angielsku Mount Olympus. Proces rejestracji nowej nazwy zaczął się w 1920 i zakończył w 1921 roku. Właśnie wtedy rozpoczęło się budowanie prestiżu globalnej marki Olympus.

loga Olympusa, od lewego-górnego rogu: logo z 1919, litery GM to inicjały Goro Matsukata, prezydenta Tokiwa Shokai, kolejne logo, już z nazwą Olympus z 1921 i następne z tego samego roku (OIC to skrót od Optical Industrial Company). Na dole logo zaprojektowane w 1970 roku i współczesne, z 2001 roku.

Choć produkcja firmy skupiała się początkowo na mikroskopach, to chwilami ocierała się też o fotografię. W ofercie znalazły się na przykład proste przystawki do mikroskopów składające się z pryzmatu, migawki i kasety na szklane płytki o wymiarach 56×93 mm, na których można było rejestrować obraz mikroskopowy.

Prace nad obiektywami fotograficznymi zaczęły się w 1934 - był to jeden z pomysłów na zróżnicowanie działalności firmy. W 1935 roku została wyodrębniona do tego celu firma-córka Mizuho Kogaku Kenkyujo. Początkowo prace nad optyką fotograficzną były prowadzone w tym samym miejscu, a podział na dwie firmy wynikał tylko z chęci obejścia przydziałów na energię elektryczną. W 1936 roku działalność związana z produkcją optyki została przeniesiona do fabryki Shibuya. W połowie tego samego roku powstały pierwsze prototypowe konstrukcje: 105/4.5, 75/4.5 i prawdopodobnie 75/3.5. Co ciekawe, markę Zuiko wymyślili... pracownicy zatrudnieni w firmie - w tym celu odbył się stosowny konkurs.

Semi-Olympus I

Początkowo firma planowała sprzedaż samych obiektywów Zuiko. Szybko okazało się, że nie jest to łatwe. Znacznie lepszym pomysłem byłoby zaoferowanie obiektywu wraz z aparatem. Ofertę złożył Miyazaki Shizuma, założyciel firmy Proud-sha. Dostarczyła ona korpus Semi-Proud (4,5x6), do którego początkowo firma Takachiho dokładała tylko nowoopracowany obiektyw Zuiko. W ten sposób w 1936 roku powstał model Semi-Olympus I, pierwszy aparat fotograficzny sprzedawany pod marką Olympus. Dostępny był w cenie 105 jenów, w czasach gdy typowa początkowa pensja wynosiła 75 jenów miesięcznie.

Semi-Olympus II z migawką Koho

Wkrótce firma Takachiho rozpoczęła produkcję swojej własnej migawki Koho w fabryce Hatagaya i korpusów fotograficznych w fabryce Shibuya. W efekcie, w 1938 roku powstał Semi-Olympus II - pierwszy aparat fotograficzny marki Olympus złożony w pełni z części zrobionych przez firmę Takachiho. Otwierana na bok konstrukcja korpusu wykonanego z metalowego arkusza była dość nietypowa dla średnioformatowego aparatu fotograficznego tamtych czasów. Wprowadzony wtedy model wyróżniał się również lunetowym celownikiem optycznym.

Przed przystąpieniem Japonii do II Wojny Światowej firma Takachiho stworzyła jeszcze jeden aparat, będący bazą dla wielu przyszłych modeli. Olympus Six został wprowadzony w 1940 roku. Obsługiwał zarówno format 6x6 jak również format połówkowy. Został wyposażony w unowocześnioną migawkę Koho z najkrótszym czasem wynoszącym 1/200 sekundy. Firma nie zaniedbywała też rozwoju optyki. W 1936 otrzymała dotację w wysokości 9000 jenów na rozwój obiektywów o dużym otworze względnym wykonanych z japońskiego szkła optycznego. W wyniku tych badań powstały obiektywy Zuiko 65/2.7, 65/2 i 50/1.5.

Wojna powstrzymała na jakiś czas rozwój firmy (w 1942 przemianowanej na Takachiho Kogaku Kogyo K.K., czyli Takachiho Optical Industries Co., Ltd.). Co prawda otworzono dwie fabryki w regionie Nagano - Suwa i Ina, ale jednocześnie zamknięto fabrykę Shibuya (została przeniesiona do Suwa). Najbardziej dotkliwe straty firma poniosła w związku ze zbombardowaniem fabryki Hatagaya. Zniszczeniu uległo archiwum, linia produkująca mikroskopy i migawki.

Olympus Chrome Six I

W 1946 roku udało się wznowić produkcję Olympusa Six, a w 1948 roku firma wprowadziła model Chrome Six, stanowiący wzbogaconą wersję Olympusa Six. Odlewany korpus stanowił znaczne udoskonalenie zarówno w zakresie precyzji, jak i wytrzymałości. Wszyscy, którzy widzieli aparat pozostawali pod wrażeniem pięknej formy korpusu, wyróżniającej się dodatkowo ciekawym chromowanym wykończeniem górnej i dolnej powierzchni. Rosnąca w tym okresie popularność fotografii pomogła przekształcić aparat Chrome Six w prawdziwy rynkowy hit. Aparaty schodziły z taśmy produkcyjnej zakładów Suwa i jeszcze tego tego samego dnia były pakowane i ekspediowane pociągami tak, że następnego dnia były dostarczane do sklepów fotograficznych w Tokio. Kupujący tworzyli kolejki przed sklepami oczekując na przybycie kolejnej dostawy tych aparatów.

Olympus 35 I

W 1948 roku pojawił się jeszcze jeden ważny model - pierwszy małoobrazkowy Olympus. Nazwano go Olympus 35 I. Początkowo rejestrował klatki o rozmiarze 24x32 mm, z czasem zostało to zmienione na współczesne 24x36 mm. Był odpowiedzią na zapotrzebowanie na małe, lekkie, poręczne i szybkie aparaty. Szybko przylgnęła do niego nazwa "kieszonkowiec" ponieważ potrafił robić zdjęcie tak szybko, jak szybko kieszonkowiec okrada swoje ofiary. Olympus 35 I, podobnie jak model Olympus Six, stał się bazą na której oparto wiele późniejszych modeli.

Tymczasem zaledwie rok później, 1 stycznia 1949 roku, z rynku zniknęła nazwa Takachiho Kogaku Kogyo K.K. Do marki Olympus dołączyła nowa nazwa całego przedsiębiorstwa - Olympus Kogaku Kogyo K.K., czyli Olympus Optical Co., Ltd..

O dalszych losach firmy Olympus i jej innowacyjnych pomysłach w branży fotograficznej napiszemy już za tydzień.

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Rusza głosowanie na zdjęcie XX-lecia konkursu Grand Press Photo
Rusza głosowanie na zdjęcie XX-lecia konkursu Grand Press Photo
Trwa XX edycja Ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Reporterskiej – Grand Press Photo. Z okazji jubileuszu internauci mogą wskazać Zdjęcie XX-lecia. Głosować można do 10 maja br.
6
Focus Nordic przejmuje wyłączną dystrybucję Ilford Photo
Focus Nordic przejmuje wyłączną dystrybucję Ilford Photo
Materiały światłoczułe kultowej marki Ilford mają nowego dystrybutora. Od teraz wyłącznym przedstawicielem firmy na polskim rynku zostaje Focus Nordic.
6
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
CEWE Fotojoker, renomowana marka branży fotograficznej, otworzyła nowy salon w Galerii Zielone Arkady, w sercu Bydgoszczy. Z tej okazji, na klientów czeka wiele atrakcji i specjalnie...
8
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)