Jan Bułhak. Wawel

Niedawno ukazał się album "ojca polskiej fotografii" Jana Bułhaka zatytułowany: "Jan Bułhak. Wawel". Prezentowane w nim zdjęcia pokazują Zamek Królewski na Wawelu sprzed przeszło 80 lat i jego wygląd obecny. Fotografie stwarzają doskonały motyw do zastanowienia się nad zmianami wytworzonymi na przełomie kilkudziesięciu lat. Autor poprzez malownicze zdjęcia zachęca czytelników do odwiedzenia Wzgórza Wawelskiego po raz kolejny, tym razem w charakterze dociekliwych obserwatorów.
fot. Jan Bułhak, okładka albumu

W tekscie dotyczącym albumu, przygotowanym przez Olgę Charzewską i Halinę Rostworowską czytamy:

Początek XX wieku był dla Zamku Królewskiego na Wawelu czasem wyjątkowym. W roku 1905 rozpoczęto tu bowiem intensywne prace renowacyjne, które miały przywrócić świetność tego miejsca po tym, jak wojska austriackie przekształciły je w cytadelę. Obraz takiego właśnie Wawelu zachował w pamięci Jan Bułhak, gdy pod koniec XIX stulecia wyjechał z Krakowa do rodzinnego Wilna. Kiedy latem 1921 roku Bułhak ponownie przyjechał do Krakowa Wawel był już zupełnie innym miejscem, które mistrz postanowił utrwalić na swoich fotografiach. Powstało wówczas 185 zdjęć, które weszły w skład serii 158 albumów, prezentujących cykl "Polska w obrazach fotograficznych Jana Bułhaka", poświęcony zabytkom i pejzażom całego kraju. Tomy zawierające fotografie ze Wzgórza Wawelskiego opatrzył artysta numerami od 60 do 63 i ze specjalnie wykaligrafowaną dedykacją przekazał profesorowi Adolfowi Szyszko-Bohuszowi, stojącemu wówczas na czele czynnej na Wzgórzu instytucji - Kierownictwa Odnowienia Zamku.Większość z wspomnianych fotografii nie była dotąd publikowana i nie jest znana szerszemu gronu odbiorców. Wartość wydanego kilka tygodni temu albumu "Jan Bułhak Wawel" jest tym większa, że z całego cyklu zachowała się jedynie niewielka część - reszta, wraz z negatywami przechowywanymi przez artystę w jego wileńskiej pracowni, spłonęła w zawierusze wojennej w roku 1944.

fot. Jan Bułhak, Wawel od zachodu


fot. Stanisław Michta, Wawel od zachodu


Informacje dotyczące albumu:

W albumie znajdują się zdjęcia budowli, których dziś już nie ma lub, które zmieniły swój wygląd. Dzięki rozproszonemu, miękkiemu światłu i odpowiedniemu kadrowaniu fotografie zyskały niepowtarzalny klimat, pozwalając - może wydać się paradoksem - na świeże, nowe spojrzenie na dobrze nam dziś znane miejsce, jakim jest Królewskie Wzgórze. Publikacja ta została przygotowana we współpracy z wydawnictwem BOSZ. Fotografie zostały podzielone tematycznie na dwie części, jedną poświęconą zamkowi i drugą - katedrze, wszystkie zaś opatrzono szczegółowymi podpisami. Towarzyszą im teksty w języku polskim i angielskim, traktujące o roli tych zdjęć dla historii Wawelu i okolicznościach ich powstania oraz krótki rys biograficzny Jana Bułhaka. Autorami albumu są dyrektor Jerzy T. Petrus, Olga Charzewska i Weronika Rostworowska. Projekt graficzny albumu wykonał prof. Lech Majewski. Tłumaczenie na język angielski - Joanna Holzman.

fot. Jan Bułhak, Dziedziniec arkadowy


fot. Stanisław Michta, Dziedziniec arkadowy


Jan Bułhakurodzony w Ostaszynie (ziemia nowogrodzka) w 1876, zmarł w 1950 w Giżycku. Uważany za nestora polskiej fotografii, przedstawiciel polskiego piktorializmu. Był przeciwnikiem nowej fotografii, a także fotografii awangardowaj, czego dowodem są jego własne prace fotograficzne.

Twórczość fotograficzną rozpoczął już ok. 1905 roku. Później (1912) uczył się w drezdeńskim zakładzie znanego fotografa Hugo Erfhurtha. W latach 1912-19 zajmował się dokumentacją architektury Wilna, a potem innych polskich miast (np. Warszawy, Lublina), co przekraczało koncepcję inwentaryzacji na rzecz piktorialnego dokumentu, czasami świadomie zbliżającego się do kategorii obrazu abstrakcyjnego (158 albumów pn. "Polska w obrazach fotograficznych Jana Bułhaka"). W latach 1919-39 zajął się pracą pedagogiczną. Był kierownikiem Zakładu Fotografii Artystycznej przy Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Stefana Batorego w Wilnie. W latach 20. XX wieku był organizatorem życia fotograficznego w Polsce, w tym współzałożycielem i prezesem Fotoklubu Wileńskiego (1928) i Fotoklubu Polskiego, a po II Wojnie Światowej - Związku Polskich Artystów Fotografów (1947), który od 1952 istnieje pod nazwą Związku Polskich Artystów Fotografików.

Tworzył w tzw. technikach szlachetnych (guma, wtórnik). Wykonywał przejmujące portrety i symboliczne krajobrazy oraz fotografował chłopów, w czym kontynuował tradycję XIX-wiecznej "fotografii zakładowej". Na temat twórczości fotograficznej pisał: "Ideału szukamy w malarstwie, a wzorców w grafice." -
nota biograficzna Jana Bułhaka, pochodząca ze strony www.culture.pl





O albumie
Wstęp Jerzy T. Petrus, tekst Olga Charzewska, Weronika Rostworowska.
ISBN 978-83-89747-98-3, EAN 9788389747983, Format 210 x 280 mm, Zdjęć 98, Stron 128, Rok wydania 2007, Wydanie I, Oprawa twarda, Język polsko-angielski
Cena: 49 zł

Opracowała: Agata Nowak
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
8
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0