Apple zapłaci swoim użytkownikom za wykorzystanie zdjęć. Wreszcie

Autor: Maciej Luśtyk

28 Styczeń 2019
Artykuł na: 4-5 minut

Jak co roku, Apple wystartowało z konkursem „Shot on iPhone”, którego celem jest pokazanie najlepszych zdjęć wykonanych smartfonami firmy. Po latach krytyki, gigant z Cupertino zdecydował się wreszcie zapłacić użytkownikom za wykorzystywane prace.

O tym, że w wielu konkursach fotograficznych nagrodą jest tzw. szersza ekspozycja naszych prac wiemy nie od dzisiaj i jesteśmy z tym pogodzeni. Wielu z nas zresztą tylko z tego powodu bierze w nich udział. Prestiż towarzyszący niektórym z nich jest często wystarczający, by ciekawie wspomóc rozwijająca się karierę. Co innego jednak, gdy zdjęcia te lądują na billboardach w całym kraju i stają się motorem napędowym szeroko zakrojonej kampanii sprzedażowej najnowszych smartfonów.

Pełne prawa za podpis

Tak właśnie wygląda coroczny, organizowany przez Apple konkurs „Shot on iPhone”, w ramach której najlepsze zdjęcia z konkursu prezentowane są później w przestrzeni publicznej w USA. Wielkoformatowe zdjęcia zawsze robią wrażenie, a kampania ta wydaje od lat świetnie się sprawdzać. W końcu jeśli ze smartfona da się wydrukować tak duże zdjęcia, to musi posiadać fantastyczny aparat, prawda?

Niepocieszeni byli jedynie zwycięzcy konkursu, którzy wydawali czuć się w pewien sposób wykorzystani przez firmę z Kalifornii. W końcu za prezentowane publicznie prace nie uzyskali żadnej zapłaty, a do tego zgodzili się przekazać Apple pełnię praw na ich użycie. W zamian otrzymywali jedynie pisany drobnym druczkiem podpis na billboardach. Po latach krytyki ze strony użytkowników i mediów Apple w końcu się ugięło i postanowiło zapłacić zwycięzcom za wykorzystanie zdjęcia i komunikuje to w charakterystyczny dla siebie sposób.

Apple wierzy, że za zdjęcia należy się zapłata...

„Apple mocno wierzy, że artyści powinni otrzymywać zapłatę za swoją pracę. Fotografowie, których prace zakwalifikują się do finałowej dziesiątki, otrzymają opłaty licencyjne za wykorzystanie zdjęć na billboardach i w innych kanałach komunikacji marketingowej” - czytamy w zaktualizowanej informacji prasowej na temat konkursu. Zaktualizowano też oficjalny regulamin wydarzenia.

Jak na razie nie wiadomo na jaką kwotę mogą liczyć zwycięzcy. Wobec skali kampanii marketingowej wątpliwości budzi też fakt, że nagrodę pieniężną, a konkretnie zapłatę za wykorzystanie zdjęć otrzyma jedynie 10 osób. To jednak krok w dobrym kierunku, choć jak zwykle przy okazji wpadek producenta, wykonany stanowczo za późno.

Zgłoszenia jeszcze do 7 lutego

Prace na konkurs Shot on iPhone możecie zgłaszać jeszcze do 7 lutego 2019 roku, oznaczając je tagiem #ShotOnIphone w serwisach Twitter i Instagram, lub wysyłając w pełnej rozdzielczości pod adres shotoniphone@apple.com, wpisując w nazwie pliku informacje dotyczące autora i modelu używanego iPhone’a (np. Jan_Kowalski_iphonexs.jpg).

Więcej informacji znajdziecie pod adresem apple.com.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Znana marka odzieżowa wystartowała z pierwszą kampanią modową stworzoną w całości przy użyciu generatorów grafiki AI. I takich sytuacji będzie coraz więcej.
16
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Polaroid i Magnum Photos wystartowali ze wspólna kampanią, która chce podkreślić wagę opowiadania historii za pomocą fotografii. Towarzyszy jej otwarty konkurs ukierunkowany na...
9
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
W ostatnich latach producenci sprzętu fotograficznego coraz częściej informują o niedoborach poszczególnych produktów, rzekomo spowodowanych zbyt dużym zainteresowaniem. To tylko...
25
Powiązane artykuły