Rok 2017 na półmetku. Jak wygląda sytuacja na rynku fotograficznym?

Autor: Maciej Luśtyk

2 Sierpień 2017
Artykuł na: 2-3 minuty

Ostatnie lata były trudnym czasem dla producentów sprzętu fotograficznego, początek bieżącego roku wyglądał jednak optymistycznie. Czy trend ten się utrzymał?

W ostatnim czasie obserwowaliśmy systematyczne kurczenie się rynku fotograficznego. Jego obecna wielkość, to raptem 19% tego, czym był jeszcze w 2010 roku. Po części spowodowane jest to wyparciem kompaktów przez coraz doskonalsze smartfony, a po części także faktem, że rynek się specjalizuje, a kolejne generacje aparatów nie stanowią już takich przełomów jak w pierwszej dekadzie XXI wieku.

Mimo pesymistycznego trendu, dane sprzedażowe z początku roku dawały jednak nadzieję na poprawę sytuacji. Trudno było jednak przewidzieć czy kolejne miesiące także  przyniosą poprawę - w 2016 roku początek roku również wyglądał optymistycznie, by następnych miesiącach zaliczyć najgorsze wyniki w historii.

Jest lepiej...

Wygląda jednak na to, że producenci aparatów mogą mieć powody do radości. Jak możemy zauważyć studiując dane udostępnione przez CIPA (Camera & Imaging Products Association), po 6 miesiącach sytuacja prezentuje się znacznie lepiej niż w zeszłym roku, a poprawę obserwujemy zwłaszcza w przypadku danych za maj i czerwiec, gdzie dostawy aparatów wzrosły o ponad 30%. Co ciekawe, wzrost zanotowały nie tylko aparaty z wymienną optyką, ale także kompakty.

... ale czy na pewno?

Nie powinniśmy jednak cieszyć się przedwcześnie. Warto pamiętać, że fatalne wyniki z zeszłego roku były w dużej mierze spowodowane trzęsieniem ziemi w Kumamoto, w którym ucierpiały fabryki wielu producentów, a tegoroczne rezultaty nadal wypadają bardzo blado w porównaniu z rokiem 2015.

Czy więc jest szansa na długofalowy wzrost? Na tę zagadkę więcej światła rzucą zapewne ostatnie miesiące roku, w których ostatnimi czasy rynek notował najlepsze wyniki.

Więcej informacji na temat kondycji rynku fotograficznego znajdziecie pod adresem cipa.jp.

 

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Znana marka odzieżowa wystartowała z pierwszą kampanią modową stworzoną w całości przy użyciu generatorów grafiki AI. I takich sytuacji będzie coraz więcej.
16
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Polaroid i Magnum Photos wystartowali ze wspólna kampanią, która chce podkreślić wagę opowiadania historii za pomocą fotografii. Towarzyszy jej otwarty konkurs ukierunkowany na...
9
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
W ostatnich latach producenci sprzętu fotograficznego coraz częściej informują o niedoborach poszczególnych produktów, rzekomo spowodowanych zbyt dużym zainteresowaniem. To tylko...
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)