Czy przyszłość potrzebuje fotografów? Zobaczcie nad czym pracuje Adobe

Czy przyszłość potrzebuje fotografów? Zobaczcie nad czym pracuje Adobe

Automatyzacja procesów edycji zdjęć to coraz silniejszy trend, a technologie oparte o możliwości sieci neuronowych co i rusz budzą nasze (coraz większe) zdumienie. Czy jednak nie posuwa się to o krok za daleko?

Większość z Was zapewne dobrze zna aplikację Prisma, która w zeszłym roku biła rekordy popularności. Dla niewtajemniczonych przypominamy: dzięki algorytmom opartym o sieci neuronowe program pozwalał w prosty sposób nadawać zdjęciom “wygląd” obrazów czy ilustracji. Efekty jej działania są na tyle zadowalające, że wielu grafików i ilustratorów zaczęło wyrażać delikatne obawy o przyszłość swojej dziedziny.

O ile jednak trudno zastąpić wyobraźnię artysty, tego samego nie można powiedzieć o pracy fotografa, która w większości przypadków opiera na rejestrowaniu scen z życia. Być może już niebawem aby stworzyć efektowne “zdjęcie” krajobrazowe czy oryginalną fotografię reklamową, nie trzeba będzie ruszać się sprzed komputera.

Naukowcy z Adobe i uniwersystetu Cornell zademonstrowali technologię Deep Photo Style Transfer, która pozwoli zmieniać “styl” zdjęcia na podstawie obrazu referencyjnego. I nie mówimy tu jedynie o zmianie kolorystyki czy kontrastowości, ale o diametralnej zmianie wyglądu całej fotografii, włączając w to takie aspekty jak oświetlenie, pora dnia i ogólny charakter danej sceny.

Przykład działania technologii. Kliknij, aby wyświetlić w pełnej rozdzielczości

Przykłady działania algorytmu, choć wciąż mocno niedoskonałe i tak robią niemałe wrażenie i wygląda na to, że już niebawem możemy zupełnie przestać ufać temu, co widzimy na zdjęciach. Osiągnięcia tego typu rodzą też pytania o samą przyszłość zawodu fotografa. Czy za kilka lat jego rola zacznie sprowadzać się tylko do dostarczenia materiału “bazowego”, nad którym dalej wedle wytycznych klienta będą pracować graficy? Czy w ogóle będą jeszcze potrzebni skoro wysiłek potrzebny na wykonanie danego zdjęcia będzie można zastąpić kilkoma kliknięciami myszki? Dla klientów zwykle liczy się przecież efekt końcowy, a jeśli będą mogli go uzyskać taniej i szybciej, na pewno nie omieszkają skorzystać z takiej okazji.

Przykład działania technologii. Kliknij, aby wyświetlić w pełnej rozdzielczości

Zanim to nastąpi miną jeszcze zapewne długie lata, trudno też wyobrazić sobie, by przynajmniej w najbliższej przyszłości jakiekolwiek rozwiązanie programowe mogło być w stanie zastąpić chociażby wszelkiej maści fotografów reportażowych. Prędzej czy później będziemy musieli jednak zmierzyć się z faktem, że nasze umiejętności w obliczu rozwoju technologii będą powoli tracić na znaczeniu.

Ale upowszechnienie podobnych rozwiązań będzie miało na pewno także swoje dobre strony. Patrząc po przykładach udostępnionych przez naukowców, pozwoliłoby to na przykład diametralnie skrócić czas potrzebny na żmudny retusz fotografii wnętrz, a możliwość realistycznej zmiany pory dnia (lub roku), pogody i oświetlenia z pewnością nie uszłaby uwadze filmowców, którym pozwoliłaby znacznie ograniczyć budżety produkcji.

Koniec końców, to przecież od nas należy jak taka technologia zostanie wykorzystana.

Więcej szczegółów na temat opisywanej technologii znajdziecie w publikacji naukowców dostępnej do pobrania pod adresem arxiv.org.

 

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Polecane artykuły
Tenba Fulton 14L - test plecaka
21 Maj 2019
Nowa linia Fulton to miejskie plecaki fotograficzne dla osób, które oprócz sprzętu chcą zabrać także rzeczy codziennego użytku i akcesoria, a przy tym zadbać o bezpieczeństwo i dobrze się prezentować. Sprawdzamy czy rzeczywiście spełniają te oczekiwania.
1
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
10
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12